Håndværksmæssig armod

Køkkenet bliver leveret i morgen fredag og i min uendelige visdom arrangerede jeg mig med en ung murersvend til lige at sætte et par fliser op inden køkkenet bliver monteret.

Lærer murerlærlinge i det hele taget at sætte fliser op nu om dage? - i så fald kan det ikke ses på ovenstående billeder.
Findes der i det hele taget noget som 'faglig stolthed' i murerfaget nu om dage?
Jeg har fundet hammer og mejsel frem.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Køkkenet bliver leveret i morgen fredag og i min... Vis hele indlægget
48 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Piveri! Du har hyret en sort murer, som jeg læser det. Og formentlig betalt der efter. Kunne være interessant at hører hvad du egentlig har betalt?

Javel ja, det er ikke det bedste arbejde, men direkte klamp... Måske/måske ikke.
Ang fliser der knækker. Uden at være voldsomt inde i kvalitet af fliser, kunne jeg forestille mig der også findes dårlige kvalitet i fliser. Er det billige eller dyre fliser? Spekulation javel ja.

OM han er ny udlært/ung svend eller ej, er sagen FULDSTÆNDIG irrelevant, har set værre arbejde udført af murer med 30 års erfaring, og bedre arbejde end det der udført af murerlærlinge. Har intet med alder at gøre.

For at være lidt provokerende:
Nu når du så har banket dem ned, og du selv har sat nogle nye op, kunne jeg da godt tænke mig at se resultat fra din side af, når du nu siger du kunne lave det væsentlig bedre selv. Men som det så ofte er, kommer der nok ikke nogle billeder af den slags, når gdsere finder ud af at det måske ikke var så let som de gik og pralede med

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er selvfølgelig nogen punkter som kunne have været lavet anderledes/ bedre.

Men kvaliteten på de valgte fliser er altså ikke særlig god. Slid styrken er på 1-2 og tolerancerne på på de valgte fliser er rimelig store.

Med slidstyrke mener jeg holdbarhed, både ved tilskæring, og montering. Der knækker altså nogen.
Ang. Tolerancerne, så er det hvad jeg betegner som en slagteri flise, (de er meget anvendt på slagterier) og de er absolut ikke lige store.

Jeg glæder mig også til at se billeder, når du selv har sat nye op.

Mvh Thomas Hansen

Det er på høje tid med en kommentar Klamphugger!!! :o)
Flisen er en 147x147x6 mm fra Villeroy & Bock, Steingut, 1. sortering med en glaseret kant til ca kr100 pr. kvm.
http://www.villeroy-boch.com/da/dk/home/fliser/produkter/suche.html?vb_product2%5Bsid%5D=706&vb_product2%5Baid%5D=1106&vb_product2%5Bfid%5D=1011&vb_product2%5Bfl_group%5D=0&vb_product2%5Baction%5D=detail

Produktionstolerancerne kender jeg ikke, men brudstyrken er >700 n målt efter DIN EN ISO 10545-4
http://cdn.villeroy-boch.com/fileadmin/upload/fliesen/documents/TechnischeEigenschaften/2011/Feinsteinzeug_EN_2011.pdf

Ankepunkter ved den håndværksmæssige udførelse:

1. Billede:
1:Voldsomt irriterende at den lodrette fuge ikke sidder midt i vindueslysningen
2:Fliserne er vendt forkert med den uglaserede kant vendende udad på det udadgående hjørne.
3: Den lodrette fuge er ikke ført igennem til nederste flise.

2. Billede:

4: Der findes ingen fuge i det indadgående hjørne.
5: Den glaserede kant er ikke vendt opad i den øverste række fliser- konsekvent.

5. Billede:
6: Man "glemte" lige at der kommer en gerikte ned langs den dør som kan ses i venstre side af billedet. Havde han taget højde for den havde det gået perfekt op med 5 hele fliser og jeg var sluppet for at se på hans jammerligt inkompetente fliseopdeling.

Der kommer en 38 mm egetræsbordplade på med hulkehl på bagkanten og hvis jeg hæver køkkenet et par mm kan jeg vist lige dække den manglende lodrette fuge ved vinduet. De uglaserede kanter i det uadgående hjørne kan jeg nok dække med noget hvid neglelak?
Den manglende lodrette fuge i det indadgående hjørne kan jeg nok etablere ved at lægge en lys gummifuge uden på fliserne i hjørnet.

På det 5. billede ser jeg ikke anden mulighed end at banke hele lortet ned igen og flytte dem så fliserne løber forbi gerikten og så det går smukt op med 5 hele fliser.

Jeg har så lige fået at vide at der tidligere har været problemer med den 23-årige snothvalp. Han skulle gå sammen med en erfaren murersvend som går på pension nu efter jul. Det samarbejde måtte de stoppe med - han ville overhovedet ikke høre på hvad der blev sagt.

Men nu komme hans mester ud og ser på hans fine flisarbejde på tirsdag - tror jeg næppe bliver karrierefremmende for ham.
Hvis den knægt overhovedet vil noget som murer fremover, må han lære og holde sin kæft og gøre som der bliver sagt - ihvert tilfælde indtil han begynder at få hår på nosserne.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Det er en alt for slatten kommentar Klamphugger.

Du forholder ikke til de indkomne indlæg.

Og ganske uanset om din fliselærling er en snothvalp eller ej - ja så er han lærling!
Med ret og nærmest pligt til at lave alle fejlene medes tid er. Og ikke når der skal betales fuld pris for arbejdet.

Hvad mon du fik tiden til at gå med som lærling. Var det dig de kaldte dukse-drengen - ude i byen. :o)

Annonce
jeg forstår ikke din fustration , hvorfor har du ikke selv sat den smule fliser op ????
så havde du fået det som du selv ville ,
jeg har haft håndværkere til enkelte ting,som jeg vidste jeg ikke selv kunne klare
(opfilsning af hele huset udvendigt),
hvis du laver det selv, så ved du hvor du skal klage

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

@hpox

Hvad er det helt præcist du mener jeg ikke forholder mig til?

"Fliselærlingen" har været svend i mere end et år.
Her har han også længe lænet sig op af en fyring - ikke på grund af manglende opgaver - og mon ikke han får sig en julegave i år af noget uønsket karakter.
Han har helt elementære forståelsesproblemer - aner fundamentalt ikke hvad det er han har med at gøre!

I min læretid var det mest biler, bajer og damer det gik ud på så duksedreng ikke, men min læremester spurgte mig engang da jeg kom hjem efter jeg for første gang havde været ude og lave en lille opgave selv "Er du selv tilfreds med det?". >>Naaj - ikke helt. Det kunne godt have være lidt bedre<< svarede jeg. "Så kører du bare ud og laver det om!" svarede han.
Noget som har forfulgt mig lige siden - "Er du selv tilfreds med det" og krav jeg også er tilbøjelig til at stille til andre håndværkere.


"Lad falde hvad ikke kan stå"

Lærling eller ej. Jeg har også selv været lærling for nogle år siden (elektriker) og når man hyrer et firma til at løse en opgave, skal arbejdet sgu også være i orden! De kunder jeg kom ud til havde sgu ikke bedt om en lærling, og alle er vel interesseret i at få arbejdet udført tilfredsstillende?

Næste gang jeg kører min vogn til VW kan det også være en mekanikerlærling der skruer på den. So what, den skal bare være 100% i orden når jeg henter den og sætter mine unger ind på bagsædet af den og kører ud i trafikken...

Min tidligere nabo, en dame på 60 år er it programmer hos IBM. Hun har opsat fliserne på deres nye badeværelse og bad mig stolt om at komme ind og se det. Det er fandeme pænere lavet end det lort her på billederne.

Jeg har lige haft en lokal tømrer til at udskifte skotrender på mit eternit tag. Jeg måtte op bagefter og skrue 7 plader fast, samt udskifte en flækket plade han havde limet, på trods af at jeg har otte nye plader liggende og sagde han bare kunne tage, om nødvendigt! Samt at jeg måtte rydde op og fjerne træklodser og skruer fra tagrenderne.

Det gode gamle håndværk er på retur, desværre....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Lærling eller ej.. Man må kende sine begrænsninger, og sige, hvis man ikke magter opgaven...

Hvis jeg i min praktikperiode som ingeniør påtog mig opgaver, jeg ikke var voksen, ville folk dø, fordi ting og sager ville brase sammen.

Her drejer det sig "bare" om fliser, men det kunne også have været et af de famøse fald på et badeværelsesgulv, som på magisk vis falder alle andre steder end derhen, hvor det skulle... Alle kender nogen, der har fået lavet badeværelse med dertilhørende "sø" i brusekabinen! ARG!
Og desuden synes jeg, det ser fuldstændig sindssygt ud i vindueslysningen, derhen hvor skruemaskinen "peger"...
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også