Håndværksmæssig armod

Køkkenet bliver leveret i morgen fredag og i min uendelige visdom arrangerede jeg mig med en ung murersvend til lige at sætte et par fliser op inden køkkenet bliver monteret.

Lærer murerlærlinge i det hele taget at sætte fliser op nu om dage? - i så fald kan det ikke ses på ovenstående billeder.
Findes der i det hele taget noget som 'faglig stolthed' i murerfaget nu om dage?
Jeg har fundet hammer og mejsel frem.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

48 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det jo lidt svært at se præcist på billederne, hvad du er utilfreds med. Hullerne til dåser ser ud til at være skåret ud i fliserne uden fuger. Kunne du ikke beskrive lidt nærmere, hvad du er utilfreds med?

Det der lige umiddelbart falder i øjnene er i det første billede er flisen ved vinduet, som ikke er delt i to.

 


fase
@ S. fabrin
Grundlæggende er jeg er utilfreds med at man ikke kan finde ud af fordele fliserne så fuger og fliser bliver ens fordelt og lige store.
Han havde ikke det rigtige værktøj og efter utallige forsøg på at skære ud til dåserne hvor flisene knækkede måtte jeg gøre det for ham.
Efter min mening er det gennemført klamphuggeri - det kunne jeg have lavet VÆSENTLIGT bedre og håndværksmæssigt korrekt udført selv - men så ka' jeg jo lære det!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Jeg vil give KLAMPhugger ret... det er ikke super pænt lavet. Der mangler tydeligvis finish og rundt om vinduet ser det ikke godt ud.

Min svigerfar, der ingen håndværksmæssig erfaring har, kastede sig selv ud i at sætte fliser op i sit køkken her for et par år siden, lidt noget a la det vi ser på billederne og hans arbejde er MEGET bedre end det vi ser her....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Og en lille tilføjelse.
Jeg kunne have sparet mig ulejligheden og pengene ved at købe fliser med glaseret kant.
Hvis der er en flise som vender rigtigt, ser det ud til at være sket af ren og skær vanvare.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Jeg vil give dig ret i at fliserne skal have samme størrelse i hver række og fugerne skal være lige store både lodret og vandret, ingen tvivl om det.
 Jeg kan jo ikke ud fra billederne se, hvormange fliser der brugt til at lave et hul til en afbryder, eller hvad der skal laves hul til. Men at kalde det gennemført klamphuggeri set i forhold til, hvad der ellers laves af "lette løsninger af GDS folk", vil jeg ikke ligefrem kalde det gennemført klamphug.
Problemet er at mange GDS folk mener, at de ikke skal betale det det koster for, at få en proffesionel til at lave det, de vil have lavet. Men når de selv skal lave det, kan de bruge den tid, det tager uden hensyn til tidsforbruget, af den simple grund at timelønnen er nul kr.
Når jeg laver det selv, skal jeg ikke se på tidsforbruget, men kun på resultatet, af den simple grund, at ingen kan se, hvor lang tid der brugt, men hvordan resultatet er blevet.
Når du nu mener, at du kunne have lavet det VÆSENTLIG bedre selv, forstår jeg ikke, hvorfor du ikke lavede det, så havde du været fri for det klamphuggeri. Du havde desuden sparet de penge, du har brugt på en "uduelig" murer.
Jeg skal lige tilføje, at jeg gerne giver et gratis råd om ting inden for mit eget fag, men aldrig kunne drømme om at tage ansvar for svaret af den simple grund, at svaret er givet ud fra det stillede spørgsmål, som i nogle tilfælde kan minde om en gætte konkurrence, hvilket også er forståeligt af den grund, at spørgsmålet er stillet ud fra de forudsætninger spørgeren har.


 


 


fase
Annonce
Synes det er noger piveri - Klamphugger!
Lærlingearbejde i lærlingekvalitet til lærlingeaflønning!!!
Der havde jo ikke været noget i vejen for at du havde engageret en faglært flisemurer til arbejdet - og formodentlig skulle have betalt 2-3 gange mere.

Glæd dig hellere over at du er sluppet billigt om ved den fliseentreprise. Og når der bliver knaldet nogle skabe, køkkenrulleholdere og div. andet køkkenudstyr op på vægarealerne så skal persillesovsen nok blive vellykket alligevel.

Og du kan jo rent faktisk lige nå at suse hen i Silvan efter noget flisemaling - rulle den på i aften - så er der klar til køkkenmontage i morgen. :o)
Nu ligger det vel sådan, at det er sort arbejde. Ellers ville du jo ikke lave vrøvl herinde. Man ligger som man har redt

 

Nu er det vil ikke sådan at du har stået og åndet ham i nakken, så han ikke har kunne tænke.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lige en helt anden ting, hvorfor vælger du at sætte flider op på væggen, inden du montere køkkenet?
Der skal ikke meget justering af sokkelen til, før det ikke passer, eller skal fliserne gå ned bag elementerne.

Personligt ville jeg sætte fliserne op, så de ligger lige over listen på bordpladen

Så skal du alligevel hive fliserne ned, kan du overvejer at vente med at sætte dem op, så får du også lettere dimensionerne til at passe.
Hej...
I min tid som elektriker og med flere boligselskabef i København som kunde, har det altid været sådan at muren kom og opsatte fliser inden elementerne blev monteret...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også