Mærkelig fjernvarmeinstallation??

Kresten_m
Kresten_m
Postnr: 8370
Kresten_m Kresten_m

Jeg ville lige høre jer kloge hoveder her, om min fjernvarme installation er helt gal, eller om det bare er et udtryk for at det er et gammelt et strengssystem.

Jeg har købt et hus fra 1976 med et strengssystem, hvor der tidligere har været fyret med oliefyr. Det er nu direkte fjernvarme og med veksler til forbrugsvandet. Der er gulvvarme i en tilbygning til stuen samt på badeværelset.

Det jeg synes er underligt er, at radiatorer og gulvvarme er på samme kreds, og der er så monteret blandesløjfe på hele kredsen med en returtermostat der så styrer temperaturen i kredsen.... Er det ikke normalt, at der kun er blandesløjfe på gulvvarmekredsen? Udformningen gør jo, at jeg ikke kan få særlig høj afkøling, da returvandet altid er over 40 gr., ellers er der jo slet ingen varme. Mine radiatorer kan jo heller ikke blive særlig varme, hvilke gør, at reguleringen af temperatur i huset tager ret lang tid.

Er dette en alment kendt løsning, eller er det helt galt, og er der noget jeg kan gøre uden at skulle bygge hele anlægget om??

gasse
gasse
Postnr: 2670
gasse gasse
Nu er jeg udtjekket i fjernvarme.
Men som jeg forstår dig sidder der en regulator som regulere retur temp?
Som jeg forstår fjernvarme, vil de helst havde vandet tilbage i isterninger. Så der skulle nok sidde en veksler inden termostaten, som kan sænke temp. yderliger. Inden den bliver ledt retur.
Men igen det er kun mit gæt
1streng er ellers smart hvis du bare ikke har brug for dine sidste radiatore
it is better to burn out than to fade away
NIO
NIO
Postnr: 3220
NIO NIO

Hej Kresten

Jeg havde nogenlunde samme opbygning som du beskriver. Jeg har valgt at lave om til to strengssystem, dvs. beholdt de gamle radiatorer og sløjfen men udskiftet alle stålrør til alupex i to strenge, sat en fjvr-ventil på returrøret til gulvarmen. Derudover slukket min pumbe og lukket fuldt op for den centrale returventil så jeg køre direkte ind med fuld varme fra værket. Det har virket - højere temperatur i alle radiatorer = god varme i alle rum samt bedre afkøling og lavere regning...jeg er yderst tilfreds, håber det kan hjælpe dig til en bedre løsning. 

mvh

Nio

Kresten_m
Kresten_m
Postnr: 8370
Kresten_m Kresten_m
Hej Neo

Det er selvfølgelig en mulighed, men hvis ikke noget jeg skal begynde at rode med uden at få en VVS'er til at kigge ordentligt på det. Det kræver vel også at alle gulve skal brækkes op (har lige lagt nye i hele huset...) for at få skiftet rørene og lagt et ekstra sæt ned..

I øvrigt observerede jeg noget andet den anden dag. På min veksler til det varmebrugsvand sidder der også en returtermostat til at regulere temperaturen på det varme vand. Jeg opdagede ved et tilfælde at denne stod åben selvom der ikke blev brugt varmt vand. Den gjorde dette i et minuts tid, hvorefter den lukkede igen. Er det normalt? Burde den ikke kun åbne når der blev brugt varmt vand??
NIO
NIO
Postnr: 3220
NIO NIO
Hej Kresten

ja, det tog mig et par uger af sommeren at udskifte rørene, men det var godt givet ud.
Kunne forstille mig at det er termostaten til gennemløbs vandvarmeren den åbner og lukker for at holde den indstillede temperatur, uanset om der bliver brugt vand eller ej.

mvh

Nio
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Et-strengssystem og dårlig varme
    Fyr og opvarmning
  2. Manglende varme i radiatorer - fjernvarme
    Fyr og opvarmning
  3. varme veksler
    Lav-Hus
  4. veksler til fjernvarme
    Lav-Hus