Montering af el til kogeplade - Har 3 faser, men kogeplade kan maks bruge 2? (2L-1N)

Hej Alle,

Jeg skal have monteret en ny kogeplade (induktion). Jeg har 5 x 2.5" tilgængelig , dvs 3 faser + NJ.

Men jeg er blevet i tvivl om tilslutningen, da det diagram der sidder på ledningen ikke "tilbyder" tilslutning af alle 3 faser.

Jeg har tænkt mig at benytte den sidste mulighed (til højre) som benytter 2 faser, og blå/hvid går på nul, da jeg antager at der er den bedste måde ud af de 3 muligheder.

Hvad mener i, er dette den bedste måde at gøre? Jeg er naturligvis interesseret i at få mest power på kogepladen nu hvor jeg har alle faser tilgængelige.

Jeg har vedhæftet et billede af diagram på ledningen.

Mvh
Dan

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan

Ja, du skal ganske rigtig bruge løsningen længst til højre.

Det er ikke nødvendigt at bruge 3 faser til din kogeplade, havde det været et komfur, ville det have været en anden snak, da man her også har en ovn at forsyne.

Og nu hvor vi snakker ovne, går ud fra du også har en indbygningsovn, der skal tilsluttes? Her vil jeg råde dig til at bruge den "sidste" fase (regner med du kun har 1 kraftstik i dit køkken) på denne måde fordeler du belastningen over de 3 faser du har til rådighed, og chancen for at sikringen vil springe, er ikke stor.

Ex: Kogeplade L1 (fase1), L2 (fase2), N (Nul), PE (jord)... Indbygningsovn: L3 (fase3), N (Nul), PE (jord)

Håber du kunne bruge svaret, dette er mit første indlæg..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Hej el-manden,

Tak for meget kompetent svar!, det var lige hvad jeg ville høre :-)

Det er ganske korrekt også en ovn, men den køre på en anden gruppe (også 5x2.5") men skal som du siger, kun bruge én fase. Den ekstra fase ved komfuret er bare i overskud så. Jeg vil dog forsøge at køre ovnen på den fri fase fra komfuret, så der er en vis fasefordeling totalt i huset.

Mvh Dan
Hej igen..

Du siger ovnen kører på en anden gruppe? vil det sige at du har 2 16A sikringsgrupper til dit køkken? eller mener du bare, som jeg tror, at du har et kraftudtag/samledåse bag ved din ovn, ligesom du formentlig også har ved din kogeplade?
2 kraftudtag/samledåser er ikke ens betydning med at det kører på 2 sikringsgrupper, i mange (de fleste) tilfælde "nøjes" man med en 16A sikringsgruppe i et køkken som så bliver fordelt ud på 2 kraftudtag/samledåser
Dvs man kører en ledning ud fra tavlen, fra en 16A sikringsgruppe ud i et kraftudtag/samledåse og sløjfer dernæst videre herfra til et nyt kraftudtag/samledåse.
Du kunne evt åbne kraftudtaget/samledåsen og se om der bliver sløjfet videre fra en af dem.
Tror ikke som du siger, at den ekstra fase ved kogepladen er i "overskud" det er netop denne du skal bruge til din ovn, altså hvis det er tilfældet som jeg beskrever at du har 2 kraftudtag/samledåser på samme sikringsgruppe.

Mvh El-manden.


Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
"Tror ikke som du siger, at den ekstra fase ved kogepladen er i "overskud" det er netop denne du skal bruge"

Ikke for at forvirre ydeligere men med den sætning mener jeg, at i det ene kraftstik/samledåse bliver der brugt 2 faser til din kogeplade og i det andet kraftstik/samledåse 1 fase til din ovn, altså samlet 3 faser.

Håber det giver mening, ellers må du spørge igen.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Hej El-Manden,

Jep, jeg har 2 x 16A grupper til køkkenet. Det ér 2 grupper, da jeg selv har monteret dem :-) Kablerne køre direkte, ingen sløjfer her :o)

Grunden til at det ikke køre på samme gruppe (altså køre begge kabler i én gruppe), er

1) Der er 2 ovne i køkkenet. En damp ovn og en "alm" ovn. Totalt gir det en for stor effekt til at køre det på én gruppe (eller vi bevæger os for "tæt" på grænsen, selv om det er smelte sikringer der sidder i)

2) Ovne er placeret et andet sted, derfor er der trukket ekstra kabel.

3) Jeg havde fået oplyst at det var en 11kW kogeplade, derfor fik det sin egen 5.x2.5" Det sidste sig kun at være en 7kW.

Det jeg mente var, at jeg køre kogeplade på L1+L2, og ovn på L3 - Altså en nogenlunde fasefordeling totalt set i huset. L3 i kablet til kogepladen, og L1+L2 i kablet til ovne vil så bare være ubrugt.

Mvh
Dan

1) Der er 2 ovne i køkkenet. En damp ovn og en "alm" ovn. Totalt gir det en for stor effekt til at køre det på én gruppe (eller vi bevæger os for "tæt" på grænsen, selv om det er smelte sikringer der sidder i)

2) Ovne er placeret et andet sted, derfor er der trukket ekstra kabel.

3) Jeg havde fået oplyst at det var en 11kW kogeplade, derfor fik det sin egen 5.x2.5" Det sidste sig kun at være en 7kW.


Jamen så giver det jo mening..

Så vil jeg ikke kloge mere i det..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis