DANTHERM HCH 5 - indregulering


Så er det en uge siden det lille hjem havde besøg af Preben fra Aulum rør, som skulle indregulere vores fantastiske HCH 5 anlæg som på bedste vis har løst alle vores fugtproblemer.

Preben havde en luftmængdemåler med fra firmaet KIMO i Frankrig (Kimo.fr), og det var en yderst professionel tragt som han holdt på samtlige blæsedyser og udsugningsdyser for at måle forskellen i det samlede udsug kontra indsug. Måleinstrumentet så dyrt ud og havde en håndholdt digital udlæsning så målingerne var helt præcise.

Preben fortalte, at de ikke anvender muligheden for at måle direkte i HCH 5 aggregatet fordi det simpelthen giver en for upræcis indikation af forholdet mellem indblæs og udsug.

Selve reguleringen af forholdet mellem indblæs og udsug foregår meget simpelt på 2 potentiometre som er placeret oppe i betjeningspanelet som jeg har placeret på loftet ved aggregatet.

Vores hus har 2 KSU udsugningsdyser 125 mm. og 1 KSU udsugningsdyse 160 mm. Dertil 5 stk. KIR 125 mm. indblæsningsdyser. Preben mente ikke vi skulle anvende den retningsbestemmende plasticdims i indblæsningsventilerne da den kunne give unødig luftmodstand, ligesom han mente at vi havde lavet 1 indblæsningsventil for meget i stuen, men det er vel bedre at få lidt luft ud af 3 stk. end meget luft ud af 2 stk?? Sådan blev det. Måske var han muggen over at han ikke havde fået lov at tegne anlægget :-)

Første måling af 4 målinger:

Indblæs 224
Udsug 118

Her har vi altså kørt en måned med overdrevet indblæs....

Sidste og godkendte måling er som følger:

Indblæs 191
Udsug 199

Altså lidt mere udsug end indblæs hvilket vist er det man helst skal opnå.

Selve projektet tog ham cirka 2 timer og prisen var 1250 + moms

Vores anlæg kører kun på trin 1 manuelt og bruger 14 watt i timen. Jeg ser ingen årsag til at køre på automatik når anlægget til fulde opfylder behovet i vores hus på 125 m2 på trin 1. Preben mente da også at anlægget var overdimensioneret til vores lille knaldhytte, men når det så kun bruger 14 watt, så klager jeg absolut ikke.

Jeg har netop i dag prøvet at slå aggregatet over på "AUTO" og det lader sandelig til at det også kører på trin 1 på automatik.

Ved kørsel på trin 1 kan vi absolut ikke høre anlægget overhovedet, men på trin 2 trækker det lidt og indsugningen kan høres lidt lige under aggregatet. Dette kunne nok elimineres ved at købe en 900 mm. lyddæmper mere, men når vi nu ikke skal anvende hastighed 2, så tror jeg at jeg vil spare de 400 kroner.

Spørg endelig hvis I vil vide mere......

Se derudover mit andet indlæg vedrørende Dantherm HCH 5 - fugtighed.


Hundefar

Så er det en uge siden det lille hjem havde besøg... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
min kører på trin 1 nu. og på trin 1 er tempfald størst da luften kører langsommere i rørene.
det er ikke det svar ham der har sat anlæg op giver mig....han sir lyddæmpere skal isoleres med 100 mm!
og at der ikke skal tabes mere end 2-3 grader!

og det udblæs den måler er vel målt i kassen???

at det der så kommer ud ca 18 meter derfra er afkølet en smule mere er vel ikke unormalt!??


Thomas

ps...lægger billeder op i morgen!
ok...nu her for lidt siden så jeg den har en E3 fejl

som i manual siger by-pass spjæld

hva mon det betyder???

kan det være forklaring på mine probs????
Ja den er helt gal hvis den kører bypass nu! Det skal den gøre en varm sommerdag.
Hej Thomas o.a.

Vores anlæg kører fast på trin 1 og aldrig andet. Det er rigeligt til udluftning/affugtning i vores lille husstand med 2 personer og en lille hund (130 m2).

Vi har som sagt et varmetab på vores display på 0-1 grad og dette er normalen året rundt.

Vores aggregat er efterisoleret på bagsiden ved afløbet med 600 mm. isolering og på siderne/ovenpå, undtagen forsiden med 100 mm. isolering. Jeg ved godt at den er fabriksopbygget med et tyndt lag flamingo, men nu havde vi plads til at efterisolere den. De 2 store 1200 mm. lyddæmpere er bygget ind i en stor trækasse som er ført helt hen til aggregatet og fyldt op med isoleringsrester og granulat således at de er isoleret med ca. 200 mm. ekstra isolering. Alle vore øvrige rør er isoleret med 200 mm. isolering, undtagen 2 x 8 meter 125 mm. rør i vores skunke som "kun" har fået en 100 mm. isoleringssok fra Krappan.

Jeg mener absolut at lyddæmpere bør isoleres ekstra. I begge ender går de jo indad og er der blottet for isolering.

Jeg har altså gjort meget ud af at isolerer alt, selv indsuget, og jeg håber da at dette gør at der ikke siver noget særligt varme ud i rørsystemet og jeg har faktisk registreret at vi IKKE bruger mere varme efter anlægget er sat op.

Jeg håber det lykkedes for dig også, for det er et skønt og vedligeholdelsesfrit anlæg at have kørende. Vi tænker aldrig over at det er der og vi er helt fri for dug på ruder og fugt.

God fornøjelse ;-)

Hundefar

Hejsa i skulle vel ikke mangle en fjernbetjening har en ny/ubrugt i orginal pakning til 900 incl forsendelse

MVH Morten

Hej Hundefar

Jamen det ser ud som om dit anlæg kører fint.Sådan skal det osse køre her engang!!!

Men nu må jeg vente til mandag, hvor ventilationsfirma er klar igen!

Men som udgangspunkt er anlæg vel køreklart når bare spiro rør er dækket med isolering

Og vi har efter opsætning fået pustet 220 mm papiruld på så det dækker vel ca 100 mm  de fleste steder!
Maskinen skulle ikke være nødvendig at isolere yderligere for at virke bedre end min gør nu

Jeg har í skrivende stund 10 graders tab, og jeg har pakket en hel masse isolering omkring de 2 lyddæmpere i venstre side!
Det der virker hos os er pt. at vinduerne er fri for fugt og det endda efter en nat med frost!

Håber den E3 fejl er det som gør at det taber 10 grader!

Thomas



Ja den E3 fejl er nok synderen
Juhuuuuu......super gode nyheder!!!!!!!


I går skrev jeg direkte til Dantherm via deres hjemmeside....den eneste teknikker jeg kunne finde skrev jeg en mail til om det her problem(som jeg har brugt meget tid på nu........og nærmest stresset over)
Han ringede for 10 min siden og spurgte om jeg kunne tage fronten af og se om låg til filtrene sad korrekt på......jeg kunne så svare ham...øhhh hvilke låg????
så siger han at det er det som  giver problem.........de mangler jo...(om det så er en fabriksfejl eller en montør fejl vides ikke...)
Men han ville have min adresse og vil så sende et par til mig!.....DET ER SATME GOD SERVICE DANTHERM!!!!!!!!!!!!!!og så på en lørdag! det viser ansvar i mine øjne!!!!TAK

så nu kan i se forskellen fra før!!!!

Utroligt hva falsk luft kan gøre!!!!!

En Glad og lettet Thomas
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis