Renovering af kviste/tag

Hej

 

Jeg har et ældre hus fra 1930´erne, hvor kvistene trænger til reparation. Nu overvejer vi samtidig at skifte hele tegltaget. Hvordan afgør man om det skal skiftes?  Jeg synes isoleringskravene virker noget overvældende.

Såfremt taget skiftes hvilket tegl skal man vælge, når man ønsker et rødt falstagsten som det eksisterende?

Har teglstørrelsen nogen praktisk betydning udover prisen? Jeg synes nye tegl gennemgående er lidt større end det eksisterende.

Hvordan vælger man om inddækningen langs siderne på kvistene skal ligge over teglene eller skjult under teglende.

Hilsen
Lslarsens



 

 


lslarsens

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lslarsens

Hvilken type tegltag har du nu? Og skal det være samme type igen?

Jeg tænker at pengene er givet godt ud, ved at få en lokal uvildig byggerådgiver til at se på det (=håndværkeren har jo en interesse i at du skal skifte)

Troede måske der var noget om det på http://www.herhalterhuset.dk/tag-kvist-og-skorsten, men det var mest undertag og eternittag.

Lars Kristensen, Vejle

Nu er der jo mange slags kviste og mange måder at reparer dem på.

Det er jo et noget sparsomt oplæg du kommer med.
Er der 2 eller 7 kviste?
Udgør de en væsentlig del af hele taget eller kun en enkelt tagflade?
Hvad er der under taget? Bolig og hvad er planerne fremover for den etage?
Er der noget galt med det eksisterende tag?

Men det er rigtigt at reperation af kvistene kan betyde meget trampen rundt på de eksisterende tagsten - og ødelæggelse af disse.

Det ses typisk at boligejere simpelthen ikke ser de muligheder der er når f.eks. en tagbeklædning skal skiftes elelr kviste rrepareres.

Ville det f.eks. være en mulghed at udskifte kvistene med Velux vinduer måske, samtidig med at der isoleres til dagens krav og skiftes til pap- eller zinkbelægning - på taget. Og en udvendig efterisolering der helt ændre hyttens arkitettur. Og hvorfor - ikke. )

Det handler om at have en plan, Egon. Eller en strategi hvis man er funktionæransat. At se muligheder simpelthen! :o)
Hpox : bare det at du foreslår at udskifte kviste til veluxvinduer, får mig til at krumme tæer.....

Trampen rundt på tagsten ? man fjerner vel stenene så man kan gå på lægterne hvis man skal renovere kvistene.

Om siderne skal ligge over eller under teglene er en smagssag. Hvis man laver en lille rende under tegl (som stadig er "godkendt") giver det umiddelbart det pæneste resultat. Da man ikke længere må bruge bly til inddækningen, er man tvunget til at bruge et simili produkt som ser lidt forkert ud, så hellere noget andet. Derved løsningen med renden under tegl.

Hvis du skifter hele taget kan det ikke rigtigt betale sig at undlade efterisolering, og 260 mm isolering på skråvægge er ikke så slemt endda. Det kræver noget påforing på dine spær, så skulle den være hjemme.

Størrelsen på teglene har umiddelbart ingen praktisk betydning, men sørg for at vælge en tegl som passer til størrelse og hustype.

http://www.lyrk.dk
Det med Veluxerne vidste jeg naturligvis. :o)
Du har bare ikke et åbent sind Naver.

Fjerne tagstenene. Og hvordan med dem du smadrer. Hvordan vil du skaffe nye. Hvordan så lige understryge dem efterfølgennde???

Og så foreslår du "skjult inddækning" ved kvistene. Men fy dog. Det er jo en Veluxløsning. :o)
"Og så foreslår du "skjult inddækning" ved kvistene. Men fy dog. Det er jo en Veluxløsning. :o)"

Har du drukket af natpotten ?

Desuden er der folk der har opbygget deres forretning på at sælge gamle tegl, jeg har endnu ikke været ude for at man ikke kunne skaffe tegl til et ældre tag.

http://www.lyrk.dk
Annonce

Hej igen

Først tak for kommentarerene.

Taget fejler som sådan ikke noget, men er dog fra 1930érne. Da der er skråvægge på førstesalen kan vi ikke udbedre understrygningen - er det et problem?

Såfremt vi renoverer kvistene er det så bedst at inddækningen langs siderne ligger over teglene eller under teglene som en siderende.

Synes stadig de nye isoleringskrav virker overvældende ved tagudskiftninger. Er det meningen man skal hæve spærfoden for at få plads til isoleringen ved skråvægge?

Venlig Hilsen

lsLarsens




 



 


 


lslarsens

Hvad der er meningen er op til dig!

Men det er da rigtigt at det kan være svært at finde en go' løsning i dit tilfælde.

Men hvis det skal være så kan du nok dokumenteere at en efterisolering ikke vil være økonomisk forsvarlig.
Hva'forik'det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis