Hvilke omkostninger er der ved at sælge et hus?

Hej med jer alle.

Jeg har haft tråden liggende i "jura" i et par dage, men da der ikke er nogen respons prøver jeg at lægge den her i forummet med lidt mere traffik....

Vi er et par stykker der kom til at snakke om at det i virkeligheden er ret ugennemsigtigt hvad det koster at sælge sit hus, sådan som alm hus ejer...

Hvad er dine erfaringer med det? eller kan du sætte priser på nogle af punkterne og måske tilføje nogle....

Lad os sætte rammen til at være et alm parcelhus i 2,8 - 3 millioners klassen..

- Mægler salær:
- Foto
- Markedsføring
- Tinglysning
- Advokat
- Energi rapport
- Tilstandsrapport
- Ejerskifte forsikring
- Dokumentation (BBR, kommunen, osv)
- Fortsæt......

MVH Njord :-)


MVH Njord
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke friske egne erfaringer, men efter et lille AOF kursus for nogle år siden så mener jeg faktisk at simpel ejendomshandel er ret gennemskueligt. (Kurset blev forestået af en advokat der primært var med i alle typer ejendomshandler - på købers side)

Faktisk så gennemskueligt at man sådan set kunne droppe ejendomsmæglerne og i stedet køre et salg efter en huskeliste på max. 3 A4 sider.

For det er reelt det ejendomsmæglerkæderne gør.

Mange elementer i en alm. ejendomshandel er lovregulerede og resten udføres efter regning. Ligesom der reelt ikke er konkurrence på selve salærets størrelse

Det ejendomsmæglerkæderne kalder salgsarbejde er fuldstændigt bevidstløs gentagelse af hvad man har gjort de sidste 100 år. Lav en salgsopstilling, sæt en annonce i avisen og sæt dig ned og vent på at en kunde dukker op.
Markedsføring sker for kundens regning. Jo størrrrrer, flotttttere, flere og wildere billeder og annoncer er udelukkende for kundens regning. Og desto mere provision til ejendomsmæglerne - engang imellem osse i form af ulovlig returkommission i form af overfaktureringer fra de aviser der bringer annoncerne.
Hej Njord. Jeg har lidt informationer i forbindelse med salg af lejlighed og køb af hus, som jeg kan dele ud af, hvorvidt det er noget du kan bruge, vides ikke;-)

Foto - 3195kr
Markedsføring - ca 31000 kr
Advokat - alt afhængig af om man skal have rådgivning (ca 4-6.000 + moms) ren skødeskrivning 1895 kr inkl moms
Mægler - I mit tilfælde ved et større dansk anerkendt mægler firma tog de (omregnet i % af salgs prisen) ca. 4%
Tilstandsrapport - Prisen jeg har (om det er korrekt eller ej) fik jeg i forbindelse med et hus jeg kiggede på ca. 150kvm, hvor der endnu ikke var lavet tilstandsrapport på, grundet at sælger ikke ville bruge de ca. 6.000 kr på den, førend der var nogen intereserede købere.
Ejerskifte forsikring - Jeg har valgt den dyreste jeg kunne få af den udbyder sælgers mægler tilbød. Det var både den med den bedste dækning, i forhold til de øvrige tilbud jeg hentede hjem og samtidigt var det den billigste jeg faldte over. 20.000kr med 4.000kr i refusion fra sælger, i henhold til tilbud om, sælger betaler halvdelen af billigste ejerskifte forsikring.
Tinglysning af skøde - 1400 kr + 0,6% af købssummen.

Håber du kan bruge det til noget om ikke andet er der nok andre der har noget at byde ind med. Go weekend.
Almindeligt parcelhus i 2,8-3 mio klassen...

Vores Ejerskifte (5 årig) kostede 8000, hvor af sælger betaler de 4000. Ud over det, er der efterhånden ingen forsikringer der vil tegne ejerskifte, og er huset før 1901 dækker ejerskiften reelt ikke ret meget. I hvert fald ikke dem jeg talte med.

Tilstandsrapport ved det hus vi har købt, lå i om egnen af 10.000 kr, efter hvad vi fik oplyst.




Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis