Spartling af mellemrum ml. krydsfiner plader på loftet

Vi har sænket loftet en smule og brugt krydsfiner plader til dette.
Da der er så mange små kroge osv er pladerne sat op i mindre stykker, derfor er der også mellemrum på 0 - 5 mm mellem pladerne.

Dette skal spartles men for at undgå revner skal spartlingen forstærkes.
Vi har købt Malerremse til dette, men er kommet lidt i tvivl hvordan "tapen" skal monteres.
Har søgt lidt på google og resultatet af dette lyder som om "tapen" skal på pladerne inden der spartles.

Betyder det virkelig at der IKKE skal spartles i revnerne først eller.... ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er overordentlig tvivlsomt om revnedannelse i X-finersplader som loftbeklædning kan undgås.

Hvad slags X-finerplader har I brugt, hvad er tykkelsen og hvordan er kantudformningen.
Og hvorfor har I ikke bare brugt gips - som alle andre. :o)
Øh type ?
Det er 15 mm købt i Silvan. Dem de kalder loftplader med not og fer.

Gipsplader er uden tvivl rigtig gode, jeg er bare aldrig blevet gode venner med dem.
Kanterne mellem pladerne (der hvor der er 0 - 5 mm luft (uden not og fer) er lige, altså ingen 45 grader flade til evt. ekstra spartel.

Men uanset hvad vi har brugt af materiale på loftet, hvordan monteres Malerremse'n så (Før AL spartling eller ovenpå 1. lag) ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det bliver aldrig godt, gips uden på!

Elektronikteknikeren
Man lægger malerremse på første lag, mens det er vådt. Men jeg tvivler nu også på at det holder på krydsfiner
Har du ikke et link eller billede hvor man kan se hvilken type plader der er tale om?
Jeg tror at den manglende besvarelse skyldes at folk ikke kender produktet. (inkl. mig selv) Jeg har aldrig set/hørt om et x-finer produkt der skal spartles efter samme princip som gips..

Men uanset, så når man spartler gips bliver de største revner fyldt ud og papirstrimlen bliver lagt i et tyndt lag spartel efterfølgende. Hvis der er tale om det selvklæbende "fiberbånd" så vil jeg mene at det skal på før du spartler. Alternativt kan du godt fylde revnerne og montere tape når spartlen er tør.
Derefter spartles ovenpå i en bredde på 30-50cm. 2 til 4 lag spartel (alt efter overflade og ønsket resultat)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tror sgu Silvan har solgt dig noget forkert! Jeg er alvorligt bange for at du har fået tag x-finer. Men du kan da stadig nå at montere et lag gips nedenunder. Husk at føre evt. el-installationer ned i det nye loft.

Det fikser jeg...
Jeg var i Silvan for at få skåret plader til loftet og så de havde nogle loftplader liggende med not & fer. De er omkring 60 * 200.
De passede perfekt, så de blev indkøbt.
Kan ikke finde link til dem

Det selvklæbende tape er monteret inden spartling af revnerne i et forsøgsområde. Tjekker det når vi kommer hjem senere idag.
Det virker ihvertfald som om det er den rigtige at montere tapen på.

Hvorfor tror I ikke tapen holder på x finer ?
Undskyld jeg siger det, men det er vistnok en gang hø, du er i gang med, og selv om du skulle finde på at skrue et lag gipsplade nedenunder, risikerer du revnedannelser p.g.a. bevægelser i krydsfineren.

Forøvrigt er kravet til spartling af i hvert fald gipspladelofter en fuldspartling.
Hej.

Nu du har valgt denne type plader, så skal du selvfølgelig arbejde videre herfra.

For Gør-det-selv folket bruger man selvklæbende malerremser. De sættes på før du spartler. du spartler så med en sandspartel hendover. husk at leje en giraf sliber ved din nærmeste farvehandler. så du kan få en flot lige loft.
Jeg vil helt klart anbefale dig at finde en ugrundet filt og sætte på dit loft, det vil være med til at styrke loftet.

Thomas Jensen

Butikschef

Gardiner er så meget en del af indretningen i rummet.

Farver & striber odder

www.farver-striber.dk

Der er endnu ikke kommet revner i forsøgsstriben, men det er sikkert også for tidligt at sige noget om det.

Forstår så slet ikke logikken i at at montere gipsplader på xfiner pladerne. Hvis xfineren giver sig trækker den vel også i gipspladerne.

Vi har monteret selvklæbende malerremse på pladerne og er igang med at spartle, så må vi se hvad det ender op i.

TAK til alle for Jeres input
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også