Ligningsmæssig fradrag og andet gøgl

Davs

Jeg sidder lige og kigger på min forskudsopgørelse for 2012 - jeg bemærker at under mit ligningsmæssige fradrag kun er sat omkring 1800kr på rubrikken vedrørende A-Kasse.

Som jeg har forstået det er det både kontingent til faglig organisation og arbejdsløshedskasse der er fradragsberettiget. Tallet 1800 kan jeg ikke gøre mig klog på.

Skal jeg lægge det beløb jeg betaler til fagforening sammen med det beløb jeg betaler til a-kasse og gange det med 12 og indføre det i rubrikken vedr. a-kasse?

Tillægsspørgsmål

Renteudgifter - beregnes de blot på samme måde som f.eks. AM bidrag?

Altså
Hovedstol 1.000.000 rente 4%

0,04*1.000.000 = 40.000

Det må så være renteudgifterne på hovedstolen løbende over 1 år.

Har man flere lån benyttes samme metode og de forskellige renteudgifter lægges sammen og tastes ind i forskudsopgørelsen - eller tager jeg helt fejl?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er max forhvor meget fagforening man kan trække fra, så dem med de dyre fagforeninger kan ikke trække det hele fra.
De siger i krifa reklamen at deres er fuldt fradragsberritiget, for de er nogen af de billigste.

Mht. renter, hvis du i det forløbne år har optaget nye lån eller er steget eller faldet drastisk i renteudgifter så skal du regne det ud og taste det ind.

Hvis du har en sund økonomi kan du jo vælge at lade være med at opgive det og få det tilbage i skat næste år, når dine udlånere har indberttet dine udgifter (kender ikke det private lånemarked marked).

Hvis du gør det sådan vil du få lidt i renteindtægt.

Jeg ved ikke hvor meget staten giver nu om dage. I mine tidlige arbejdsår hvor mig og konen sad i billig lejlighed, satte jeg en sport i at skattevæsnet skulle skylde mig en masse skatte penge, de gav en kanon rente, mere end banken og den var ikke skattepligtig. Så 4 % i rente for at sætte ens trækprocent op til 99% de sidste 3 måneder var en ok fidus.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
fradraget for fagforening er max 3000 kr fra 2012. dvs betaler man midnre end det i fagforningen for man fradrag for det hele, btaler man mere får man kun for de 3000 kr.

akassen er vist stadig fuldt fradragberettiget.

med hensyn til din lån, plejer jeg at gætte mig til ca. rente udgifter, og i løbet af året går jeg ind på kontoen og kigger, på div lån og regner det samme, og ændre det så hos skat så det passer..


Det kan ikke betale sig at betale for meget til skat, renten skat giver idag er næsten ingenting, men men skal heller ikke skylde, renten på skyldt skat er steget til 4 eller 7%(kan ikke huske det præcist) så hellere betale en anelse for emget end for lidt..

Din samlede betaling til fagforeningen betstår typisk af 3 ting. Kontingent til selve fagforeningen, bidrag til a-kasse og bidrag til efterlønsordning. De 2 sidste er fuldt fradragsberettigede. Det er selve kontingentet til fagforeningen, der maks. kan fratrækkes med kr. 3.000. Så du skal altså have fat i en specifikation for at se fordelingen - det kan man ofte se på sin betalingsservice-opkrævning (hvis du betaler på den måde). Men du kan roligt gå ud fra, at SKATs tal ikke er helt ved siden af. Fremgår der ikke ud over de kr. 1.800 også tal for a-kasse og efterlønsbidrag (for sig).

Omkring renterne så har du næsten ret. Men det er restgælden du skal gange med rentesatsen, men det kan også være det, du mener.

Eksempel:

Du har lånt 200.000 oprindeligt, men skylder nu kun 100.000 i restgæld. Du ganger så de kr. 100.000 med rentesatsen 4% og får en årlig rente på kr. 4.000.

Husk hvis det er et realkreditlån, så vil der også være et bidrag på typisk omkring 0,5-1% eller deromkring. Dette skal du lægge til renten, da det også er fradragsberettiget. Så hvis bidraget er 0,5% skal du gange med 4,5%.
Henrik, er du sikker på at bidraget er afdragsberettiget, det er jo et gebyr.

En omskrivning af mit indlæg til en kortere version. Ja det er bedre at have tilgode end at skylde.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja stensikker, bidraget til kreditforeningen er fradragsberettiget.

Det vil du også kunne se af din årsopgørelse ved at sammenholde fradraget på den med opgørelsen fra din kreditforening. Så vil du se, at fradraget svarer til de betalte renter med tillæg af det betalte bidrag.
Annonce
Hmm, det taler vi ikke højt om, for der er så nok nogen der kunne finde på at annulerer den regel, og jeg har ikke plads til flere huller i livremment......

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak for svarene alle sammen

Det var naturligvis renteudgifter af restgælden. Ved køb af huset gav min rådgiver mig de tal jeg skulle indføre for 2011 og for 2012 - derefter er det naturligvis mig der skal regne det ud og indføre det - dog burde skat få oplysningerne via banken og jeg skal vel i princippet bare kontrollere at de regner rigtigt.

Jeg læser nu min forskudsopgørelse igen
Rubrik 50 Faglig kontingent ( højst 3000 kr, ved 2012) , ingen tal indført
Rubrik 52 Bidrag til A-Kasse, efterlønsordning, fleksydelse , 1851 indført.

Nu er det sådan at jeg meldte mig ind i ny fagforening i April 2011 samtidigt med at jeg meldte mig ind i en ny A-Kasse ligeledes i April 2011. Bidrag til fagforening 400kr pr md. Bidrag til a-kasse 409 kr pr md. - Da det højst er 3000kr der er fradrag, skal jeg så skrive 3000kr - eller skal jeg skrive 4800 ?

Ligeledes ved a-kasse som er fuld fradragsberretiget - der skal tastes 4908 i stedet for de 1800 ? Am i right?

Hvordan kan det være at skat ikke har modtaget oplysninger omkring mine udgifter til faglig kontingent og a-kasse - har de ikke pligt til at melde det?

Henrikh29:
Jeg har et realkredit lån på 812.000 og en rente på 5% - disse renteudgifter er naturligvis fradragsberettiget. Regne stykket lyder så: 0.05*812.000 = 40.600. Disse udgifter har rubrik 42. Du siger så at der er et gebyr på 0,5-1% oven i, men som også er fradragsberettiget - hvor i alverden ser jeg størrelsen af dette gebyr? 1% bliver også til en slat penge. Men er nu glad for jeg åbnede emnet, eller så havde jeg nok aldrig fundet ud af det gebyr

Bidraget(gebyret) er mellem 0,5-0,7 og højest med flexlån uden afdrag, hvis du har fastforrentet med afdrag er det omkring 0,5%.

hvis du har afdragfrit lån passer din beregning af renten meget godt, men hvis det er med afdrag skal du tage højde for at du betaler rente af et mindre lån for hver afdrag du laver. men det er så lidt så det nok er ligemeget.

812000/100x5,5= 44660 kr.

Det skal også siges at bankerne er glade for at skrue op for bidraget lige for tiden, så det er ikke sikkert den bliver som den er hele året.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis