stadig lidt dug på lavenergivinduer

har stadig lidt dug på mine nye træ/alu lavenergi vinduer trods udluftning fra thema vinduer
det er om aftenen/natten ca 2 cm , de siger man skal lufte mere ud gør det to gange daglig, har 100 mm på loftet kan det være det, eller skal man have sådan et genvendingsanlæg, er jo ikke lige frem billige vinduer

har stadig lidt dug på mine nye træ/alu lavenergi... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
forstår ikke mine gør det de har jo varm kant og det er kun i bunden, jeg tørre dem af hver morgen er slet ikke noget om dagen, de burde sku snart have noget noget som ikke gir kuldebro er jo en del år tilbage da der startede med og være problemer
forstår ikke mine gør det de har jo varm kant og det er kun i bunden, jeg tørre dem af hver morgen er slet ikke noget om dagen, de burde sku snart have noget noget som ikke gir kuldebro er jo en del år tilbage da der startede med og være problemer
forstår ikke mine gør det de har jo varm kant og det er kun i bunden, jeg tørre dem af hver morgen er slet ikke noget om dagen, de burde sku snart have noget noget som ikke gir kuldebro er jo en del år tilbage da der startede med og være problemer
Nu er det jo ikke sikkert det kun er selve vinduets skyld, det kan også være justering af dem, eller monteringen. Hvis de nu er justeret forkert kan kold luft sive ind, og det vil som regl gøre at selve ruden bliver kold, dog også træet. Her vil kondensen dog ikke sætte sig ligeså tydeligt.
Til den med kuldebroer, der vil altid være kuldebroer spørgsmålet er bare størrelsen på disse. Grunden til at der er kulde broer er fordi der er en ændring i konstruktionen, ved vinduer skal rammen jo have styrken, samt mulighed for at åben og lukke osv.
Mange har fat i det rigtige, nemlig at der er fugt i luften og koldt på overfladen, jeg synes det ville være en god ide at få målt luft fugtigheden, og evt. få lavet en tryktest, som kan vise om der er store utætheder i vinduet. Ellers kan du prøve selv at se efter med en lighter, en dag hvor det blæser ind på fladen. Gerne med omkring eller over 10 m/s. Det giver en indikation af om det kan skyldes utætheder.
Jeg er selv flyttet ind i et nyere rækkehus, hvor vi får samme problem selvom man prøver at lufte ud. Jeg forstår ikke at der stadig er nogen der vælger at opfører byggeri uden varmegenvinding, som bør benyttes i nyere bygninger, eller tætte bygninger. Fugten er for en "normal" dansker meget svær at styre. Mens der ikke burde være problemer med et ordenligt ventilationsanlæg. Desuden giver et sådan stor tilfredshed ved kunderne, selvom der ikke bliver sagt mere om at det kan blive en ekstra udgift i gamle utætte huse, samt ikke give nogen videre gavn.
Det kan sagtens være at velfac vinduerne ikke er udformet optimalt, men det kan også være at vejledningen omkring det at få nye "gode" vinduer ikke har været optimale, ved så store ændringer vil der også begynde at komme nye fokus punkter der kan være med til at give andre problemstillinger end man har været udsat for tidligere. Det samme sker når man efterisolerer, gør huset mere tæt, får ventilations anlæg osv.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Annonce
Undskyld hvis jeg stjæler tråden lidt.

Er der nogen som kan redegøre for hvornår duggen opstår, altså temperatur i forhold til luftfugtighed?

Har selv de udskældte Velfac vinduer, som er diskuteret meget. Det bliver nok aldrig helt godt med dem, men med varmegenvinding kørende, er det tåleligt.

Hvorfor kommer duggen altid i bunden af vinduet? Der er vel lige stor kuldebro på alle vinduets sider.
Pjokke, hvis du søger på noget der hedder et IX diagram kan man se lidt om det, der er mange enheder og data på dette diagram som kan gøre det svært at aflæse. Men du er velkommen til at spørge. Som udgangs punkt kondenseres luften ved 100% altså his temperaturen falder stiger den relative fugtighed.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

men der er ikke lige så meget dug på vinduerne i alle rum
de gamle vinduer gjorde det også i bunden dog mere
Det er ikke vinduernes konstruktion, det er galt med, men almindelig naturlov. I kan aldrig få en termoruder, der har samme isoleringseffekt som murbatts. Jeg har Raionel træ/alu vinduer der er perfekte. Den eneste kondens, er onsdag og lørdag på soveværelsesvinduerne. Udluftning ... Rigeligt er løsningen. Hvis man spærrer ruden inde bag et gardin, vil det, med dårlig Udluftning, give kondens. Hold f.eks. Døren lukket til køkkenet under madlavning, lad være med at lade opvaskeren dampe af for åbne døre tilopholdsrum, eller få et emfang, der kan tage mosten. Hvis man lufter ud med gennemtrækssted HVER dag et par gange a 1/2 time, vil man opdage, at lokalers er betydeligt lettere at opvarme.

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis