Varmt vand med ventetid..

SwedChef
SwedChef
Postnr: 6705
SwedChef SwedChef
Hejsa

Vi har lige købt hus, og en af de ting der irriterer os i hverdagen er den tid det tager før vi har varmt vand i hanen. Huset er bygget i 64 og tilbygget i 84. Med tilbygningen er huset en vinkel-villa. Der er placeret en varmeveksler i spidsen af vinklen så den er centralt i forhold til tappe-stederne.

Desværre er situationen sådan, at når jeg står op om morgenen og tænder for bruseren (og håndvask-armaturet for at fremskynde processen) går der cirka 2,5 minutter før temperaturen er udholdelig til et bad - og temperaturen stiger herefter stadig.

Jeg har justeret varmeveksleren helt op til det varmeste da det virkede til denne aldrig rigtig blev varm - og dette har hjulpet på slut-temperaturen (som før var ALT for kold men nu ligger omkring 40 grader efter min vurdering).

Dog er jeg noget utilfreds med alt det vand jeg skal hælde ud i kloakken før jeg kan komme i bad - og ja, jeg ved godt jeg kan have nogle spande stående, men det er altså ikke nogen løsning.

Jeg vil gerne have fundet ud af hvad problemet er - og lavet en løsning der ikke koster mig spidsen af en jetjæger ( http://hvadkosterspidsenafenjetjager.com/ ).

Nogle der har nogle forslag?

Mvh. Karsten
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Hvis dine rør ikke er isolerede forskriftmæssigt, kan du jo starte der.
Ellers kan du få lavet et to strenget anlæg så det varme vand cirkulere hele tiden.
Sidst men ikke at foragte, kan du istedet for den varme veksler få monteret gennemstrømnings vandvarmere i bad o.s.v. Så har du meget varmt vand inden for sekunder.
Peter Vester
Peter Vester
Postnr: 8000
Peter Vester Peter Vester
Første ville som håndværkeren siger er at isolerer fremløb, men ellers ville en varmtvandsbeholder også være en mulig løsning.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

HHA
HHA
Postnr: 4000
HHA HHA
Jeg har lidt det samme problem i mit hus fra 60'erne.

Jeg har en ny vandinstallation til køkkenet med pex-rør - der kommer det varme vand næsten omgående.
Men i badeværelset skal jeg vente - rørerne hertil er  3/4" og 1/2" galvaniserede rør og afstanden til varmeveksleren er næsten den samme som fra køkkenet.

Jeg føler mig overbevist om at stål-rørerne stjæler al varmen ud af vandet og når jeg engang skal renovere badeværelset - så ryger de stål-rør til skrot.

Jeg tror ikke at isolering af rørerne hjælper ret meget.

Mvh
Henrik.A

Håndværkeren
Håndværkeren
Der tager du meget fejl Henrik, dine stålrør afgiver temlig meget varme til rummet. så se hellere at få dem isoleret.
HHA
HHA
Postnr: 4000
HHA HHA
Måske Håndværker, meeeen først skal stålet jo varmes op før end det kan begynde at afgive varme... og den varme hentes ud af det strømmende vand som er tiltænkt bruseren...

Mine pex-rør er også uden isolering - og der er varmt vand på få sekunder.

Varmeledningen for stål er 2-300 gange højere end for diverse plastmaterialer.

Mvh
Henrik.A

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Det er jo naturligvis altid godt at isolerer sine vandrør, men lige i det aktuelle tilfælde hvor det gælder morgenbrusningen gavner det næppe.
Hvis der sidst blev tappet vand måske 6 timer inden bruseriet påbegyndes så er vandet vel for længst kold.

Det optimale må vel være en gennemstrømningsvandvarmer i baderummet, selv om jeg ikke ved om det er økonomisk forsvarligt. Men idet det vel mest handler om komfort så er ingen omkostning vel for høj. :o)

Håndværkeren
Håndværkeren
Jeg ved godt at det siges at en gennemstrømnings vandvarmer bruger meget strøm, men tænk på at det kun er når der bruges vand, at den bruger strøm.
Modsat en almindelig el vandvarmer der bruger strøm døgnet rundt, er gennem strømnings vandvarmeren væsentligt billigere i drift.

Til dig HHA. det tager tid at opvarme stålrørene, ja deri har du ret. Men er de isolerede vare det længere inden de bliver kolde igen. Dine pex rør er så små i diameteren at det varme vand ikke har så stor en volume der skal opvarmes først. I ældre instalationer er der som regel brugt 1/2 tomme galv. jernrør, hvor volumen er noget større end i pex rør.
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Nå-nå.
Mon ikke en ½ tomme er ca. det samme som 12,5 mm.
Som er det samme som 12 mm PEX-rør.
Sådan i runde tal.
(Selv om det skal medgives at tværsnittet i det største af rørene er ca. 7,96% større end i det mindste af rørene) :o)
hans2.hansen
hans2.hansen
Postnr: 5610
hans2.hansen hans2.hansen
det er tager tid til at nå frem til bruseren. er det vandspare
der begrændser fremløbet. måske 5-7 lt. min.!
så tildels er det ikke rørene der er fejlen ligger i.
og i rørene skal der løbe mindst 10-15 lt. min. og måske mere.
afhængige af vandtrykket.?
for at de kan følge med en højtryksrenser.!
Vil du være med? Log ind for at svare.