Fladrem

Jeg har anskaffet mig en ældre, måske gammel, drejebænk, som jeg gerne vil til at lege med. Men den mangler en fladrem, ca 25 x 1000 mm.
Er der nogen her, som kender til et muligt sted, hvor jeg kan købe en rem?
Eller måske allerbedst, er der nogen, som måske ved hvordan man selv kan lave en fladrem?

Venlig hilsen
Knud
Jeg har anskaffet mig en ældre, måske gammel... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
med hensyn til fladrem som ikke skal være samlet tror jeg ikke, at noget er bedre end at få en støbt, eller købe en tandrem og bruge den, jeg tror sagtens den kan løbe på tænderne ellers kan den vendes om, det har jeg engang brugt på smørepumpe til en revolverbænk

PEK

 

tak Hans jeg har hp den skal også kunne gøre det er kun tiden som presser lidt

PEK

 

Jeg har sendt en mail til dig.

Men måske skal du ikke lægge din email-adresse her for længe, hvis du vil undgå spam.

Hej tøser
Du har ret i din antagelse om stopskruer. Men jeg kan ikke se den/dem. Hvis du kigger nøje på det midterste billede, vil du kunne se et lille hul i den mindste remskive med en skrue i. Men der er ikke en stopskrue, den sidder ganske løst og det er bare et smørehul. Når jeg lyser ind i hullet kan jeg se den blanke aksel. De tre remskiver sidder "løst" på akslen, men kan selvfølgelig kobles fast på det forreste tandhjul. Og i tandhjulene kan jeg ingen huller finde.
Men jeg er da godt klar over at det er mig, som ikke kan finde ud af det, for som sagt, så sad der altså en hel, lukket rem på maskinen da jeg fik den. Jeg klippede den over fordi den var gammel og laset.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Hvis du ikke kan se nogle stopskruer i tandhjulet, kunne det jo være fordi det sidder med en not, og så en prespasning.
Det ser jo også ud som om, der ikke er mulighed for at de kan give sig aksialt, så hvis der er en not, er stopskruer vel egentlig unødvendige.
mvh jens
nej det er jo rigtigt at remskiven skal løbe fri når man skifter til de lave omdrejninger det vil sige at den hviler på kuglelejer så er der kun en ting at gøre de møtrikker som sidder på akslen skal løsnes og akslen skal drives ud men pas på det er støbejern støbejern er skrøbeligt især når man slår på det trøk hvis du kan eller slå forsigtigt på enden af aksel med træklods og hammer

PEK

 

jeg vil anbefale at bruge en aftrækker, den kan laves af en stump rør, der har stort nok hul og er lang nok til, at hovedspindlen kan gå igennem. Så sætter du en skive for enden af røret, og en gevindstang gennem spindelen, med en skive bagerst som ikke er større end den  kan pasere igennem lejebukkene. Så får du den adskilt, på en skånsom måde.

Men køre spindlen, med tilbehør perfekt, ville jeg foretrække at samle remmen, som MASKINSNEDKEREN foreslog.
Altsår lave et langt kilesnit i enderne af remmen , og så lime den sammen, evt. kunne du jo give den nogle syninger også, det vil kunne holde i mange år, til hobby drift.
mvh jens
Jens' metode med kilesnit og lim har jeg set praktiseret, da jeg som ung arbejdede på et maskinsnedkeri. Hvid trælim, og en skruetvinge på til næste dag.
Det holdt, og i en produktion var det efter min mening langt at foretrække frem for den "autoriserede" samling med klammer,
der frembragte en del støj, ved passagen af remskiverne.
Det kan være ret enerverende at stå og høre på en hel dag. (!)
jeg foretrækker nu en endeløs rem

PEK

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis