dampspærre i garage?

Hej

Ved godt spørgsmålet har været vendt tidligere, men nu kommer det altså igen.

Jeg har tænkt mig at isolere mellem garagen og 1. sal.
På 1. sal har jeg dampspærre op ad skråvæggene.
Jeg har mulighed for at isolere med 145 mm. i bjælkelaget, men har hørt flere forskellige holdninger til om jeg skal have en dampspærre.

Jeg er mest nervøs for om det vil holde på fugten, især om vinteren hvor begge biler kommer ind med sne i hjulkasserne.

jeg har gulvvarme og har ca. 5 grader som minimum.

Bjælkelaget består af en gulvspånplade øverst herefter spærretræ. Jeg vil isolere med 145 mm, måske dampspærre?, og aller nederst have troltek.

Erfaringer søges.
Hej Ved godt spørgsmålet har været vendt... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspærren er da med til at holde på varmen så den ikke smutter op i isoleringen, samtidig med at fugten ikke kommer i konstruktionen som du skriver.

Varmt luft stiger jo op og når luften rammer dampspærren kommer den jo ikke bare lige igennem.
Ellers har jeg da misforstået noget :-(
Det er korrekt at dampspærren standser luft strømmen! Men den forhindrer da ikke varmen i at vandre op i isoleringen.

Det fikser jeg...
Man kan nok ikke give helt faste tal, for hvor stor temperaturforskellen skal være, inden der monteres en dampspærre i konstruktionen, men er man i tvivl bør man nok montere en, bare man ikke får 2 dampspærrer i den samme konstruktion, og den skal monteres på den varme side og være tæt.
Den kan dog placeres 1/3 inde i isoleringen set fra den varme side.
Ved 5 graders forskel ville jeg altid montere en dampspærre.

Til elmichael

Nej men det gør isoleringen så til gengæld selv.
Jeg tror det ender med at der kommer dampspærre på. Det er jo ikke i samme konstruktion, når der er dampspærre under bjælkelaget og op ad skråvæggene på 1. sal, vil jeg mene ??
Annonce
Nogen roder rundt i begreberne her.

Hvilken side af etageadskildelsen/isoleringen er den varme i dette tilfælde?
siden som vender ned mod gulvet = underkanten af loftet. Der hvor man hænger amatur op. Svært at beskive egentligt. Måske noget med tidspunktet på døgnet :-)
Som jeg forstår din forklaring så er der isoleret på 1. sal i vægge og loft samt opsat dampspærre?
Der er varme i garagen men ikke på 1. sal?
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis