Eftermontere vinduesventiler (til ventilation)

Hej folkens, jeg går med tanken om at eftermontere vinduesventiler i mine trævinduer. Der er behov for ekstra ventilation i de fleste af vores rum, og jeg fortryder den dag i dag IKKE at have bestilt vinduerne med denne ventil (de er ca. 5 år gamle).

Jeg vil mægtigt gerne høre om din erfaring med at eftermontere. Hvilken type valgte du? Hvordan monteres de og hvor i karmen placeres de? Gerne et par billeder, hvis muligt. Skal der fræses, stemmes eller bores og vil du mene at en tømrer bør udføre arbejdet?

Ventilen kunne være sådan en som denne her: Duka VV40

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja...jeg ved det faktisk heller ikke, men vil også gerne vide det...har selv et par vinduer som "mangler" en ventil, så jeg lytter med og håber på et par gode forslag
Linket har jeg læst, men det indeholder ikke noget særligt detaljeret. Og næsten alle links i indlægget er døde. Jeg håber at nogen kan beskrive detaljeret hvordan vedkommende har eftermonteret disse ventiler. Hvordan der fræses, hvor, osv.
DUKA spalteventilen er sikkert helt udmætket. (Eller osse er den ikke)

Men der findes jo ikke en ordentlig montageanvisning.

Som jeg forrstår det skal der laves et vandret hul igennem overkarmem.
Og det er ikke nemt.


Det er i praksis umuligt at "komme til" med en overfræser. Og der skal så bores en række huller ved siden af hver andre. Fra ud- såvel som indvendig side. Og hullet/åbningen skal "raspes af" på en måde så det maximale ventilationsareal opnås.

Men der findes mange andre typer. Nogle lydisolerede, andre ender i falsen. Osv.
Jeg har fået 4 Dukaventiler i toppen af 4 af mine gamle topstyrede termoruder. Og de giver fint med luft (der er 4 indstillinger).
Vinduet af karmen, hen på 2 bukke og mål ud. Vi trak ca. hveranden søm i den øverste glasliste og så borede vi med et 10 mm bor med ca. 1,5 cm mellemrum ifht. ventilens længde. Man kan evt. efterbehandle hullerne med lidt træbeskyttelse. På med ventilen og op med vinduet igen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Så er ventilerne jo monteret i rammen - og ikke i karmen. :o)

Og for at det kan lade sig gøre forudsætter det jo at der i det hele taget er en ramme, jo.

Alt andet lige så monteres ventilerne helst i overkarmen, med fald udaf og bedst mulig beskyttet mod regnvand.
mine sidder også i vinduet.. det er langt det nemmeste og stort set altid det bedste ved efter montering

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hvorfor absolut en spalteventil i vinduer, da man jo får luften ind det sted i rummet, hvor der er koldt i forvejen.

Jeg vil foreslå vægventiler, som bør monteres længst væk fra vinduerne, så der evt. kan krydsventileres i nogle situationer, og det er faktisk nemmere at montere vægventiler i mange tilfælde.
Rigtignok - sådan set, Nautrup.
Når det gælder nybyggeri er vægventiler langt at foretrække.

Men ved eftermontering er det nu næsten altid nemmere, hurtigere og ikke mindst billigere at gnave et hul i en vindueskarm end at kæmpe sig igennem en hulmur eller en let ydervæg komplet med isolering, tætninger, beklædninger og alt for mange pistolsøm lige der hvor man vil bore. :o)

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også