Isolering af Garage/værsted - Spild af penge?

Har lukket carporten af, men der kommer en del kondens som ikke er så smart med elektrisk værktøj mm. Og så er det da os skide træls :-)


Vil nok ikke have varme på meget af tiden. Kun lige en time eller 2 i ny og næ.


Det vigtigste er at slippe af med kondensen. Derfor hænger jeg noget plastik op inden jeg sætter loft op.


Skal man isolere mellem tag og plastik eller mellem plastik og det nye loft?

Og hvis ikke det er nødvendigt (for at slippe for kondens) kan det overhovedet svare sig?

R. C. Nielsen

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke har konstant varme på kan det ikke betale sig, så lav hellere nogle udluftnings ventiler eventuelt med en lille ventilator, så luften bliver udskiftet. Sæt den i forbindelse med et kontakt ur, så du kan lade den køre 6-8 timer om dagen.
Naturlig ventilation kan som regel også klare problemet. 
Sæt et par riste i for neden og foroven i vest og øst siden, så skal vinden nok sørge for resten.

Hvis du bruger nogen med klap der kan lukkes, kan du holde lidt bedre på varmen, når du (som jeg) lige skal ordne noget i et par timer.

Plast sætter man op som dampspærre i huse hvor der konstant er varme på, om vinteren.

Den skal sidde på den varme side, så den vanddamp der er i huset, ikke kommer i nærheden af kolde overflader og dermed fortætter og drypper ned.

Men det er noget helt andet i et skur som det meste af tiden ikke er opvarmet.

I nogen tilfælde vil det være den indvendige side, der er koldest - når solen står på om vinteren.

Ventilation er sagen.

Jeg har desuden en lidt ældre fryser stående derude, og sammen med en el olieradiator som står på * = frostsikring, er det nok til at min maling og alt det andet ikke fryser til eller ruster.

Mit skur er isoleret overalt, så det holder rimeligt godt på varmen. 

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har en garage, der er af træ, jeg har isoleret væge og loft med 100 mm glasuls, gulvet er ikke isoleret, det er 10 cm beton på afrettet sand, med plastik, mellem sand/beton.

Jeg har ikke dampspære i loft og væge.

Jeg har ikke udluftning udover en lidt utæt port.

Udluftning kan jo umuligt lave, lavere luftfugtighed end den er udendøres.

Jeg sætter kun varme på, når jeg skal bruge det. (jeg har et 16 kw varmtsluftoliefyr)

Jeg har ingen fugtproblemer, selv om der ikke er konstant varme eller udluftning.

Mit værktøj ruster ikke.
Jeg bruger ikke garagen til bilen (kun når der skal skrues i den), så jeg slæber ikke fugt til på den måde.

mvh jens


 


 

 


 

 

Det vil altid gavne, at sætte isolering op. Det forhindrer i meget store træk kondens.
Jeg er 100% enig med Jens her over.

Med venlig hilsen
ktm

 

Altså: Ventilation sænker ikke luftfugtigheden. Den sørger for at der er samme fugtighed ude og inde. Især at der ikke bliver for fugtigt inde i skuret. En utæt carport kan i nogen tilfælde være rigeligt ventilation.

Ventilationen sørger desuden for at temperaturforskellen ude og inde ikke bliver så stor.

Problemet med kondens ses allermest på tynde beklædninger som f.eks. stålplade tage og plastoverdækninger.
Det er fordi der overhovedet ingen temperatur isolering er i disse materialer.

Et tæt skur, med f.eks. fliser i gulvet, som er blevet godt varmet op gennem dagtimerne, kondenserer helt vildt på tagets underside, når temperaturen om aftenen falder brat. en forårs eller efterårsdag.

Det problem afhjælpes af isolering. Men altså også af ventilation.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er plastik trapez plader der er på :-)

Jeg forestiller mig at sætte 50mm isolering op, plastik og loftbeklædning. Og lave 8-10 cm luft fra isolering til taget.

Korrekt?

R. C. Nielsen

Jeg ville ikke sætte plastik op, da dette kan øge fugt problemer. Både på indvendig side og udvendig side af plastikken alt efter temperature. Men jeg kan godt tilslutte mig at isolering ikke skader, men det gør jo ikke at den lukkede carport bliver frost fri. Eller fjerner alle fugt problemer. Problemet er kedt fra sommerhuse hvor man da ved dampspærrens fremgang i sin tid krævede den også kom i sommerhuse hvilket gav råd, mug og skimmel i mange sommerhuse som jo oftest står tomme om vinteren. Du kan jo evt. installere en luft solfager som så kan hjælpe med at holde det frost frit. Selvom de ikke lige er min kop the

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af Peter Vester på 21 nov 2011 14:42
Jeg ville ikke sætte plastik op, da dette kan øge fugt problemer. Både på indvendig side og udvendig side af plastikken alt efter temperature. Men jeg kan godt tilslutte mig at isolering ikke skader, men det gør jo ikke at den lukkede carport bliver frost fri. Eller fjerner alle fugt problemer. Problemet er kedt fra sommerhuse hvor man da ved dampspærrens fremgang i sin tid krævede den også kom i sommerhuse hvilket gav råd, mug og skimmel i mange sommerhuse som jo oftest står tomme om vinteren. Du kan jo evt. installere en luft solfager som så kan hjælpe med at holde det frost frit. Selvom de ikke lige er min kop the

Okay.

Så undlader jeg plastikken.

Men er det ok med de 8-10 cm luft?

R. C. Nielsen

Du kunne jo bruge flamingoplader, de suger ikke fugt.

Jeg ser to problemer, med flamingo, lidt svære at tilpasse, så de sidder tæt til spærene.
Og endelig brænder de jo ret godt, men det gør et plast trapetztag vel egentlig også.

Det lyder fint med det mellemrum, bare der er fri cirkulation, mellem isolering og tag...

mvh jens


 


 

Skrevet af onkelroar på 21 nov 2011 15:55 

Okay.

Så undlader jeg plastikken.

Men er det ok med de 8-10 cm luft?

Det lyder fint, syntes jeg.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også