Skrueløse klemmer

Hej gæve LDS folk!

Vil høre om der er nogle der kender nogle steder i Silkeborg eller nær omegn hvor de sælger skrueløse klemmer (og helst til en anstændig pris)?

Dem jeg søger er i stil med dem her: http://www.elvvs.dk/category.2064.article.84474

Ja, kunne jo bare købe dem der, men synes at 75,- i fragt er ret meget for en relativt begrænset mængde (50 stk til 3 ledere + 50 stk til 5 ledere eller 100 stk til 5 ledere, hvis det er mere fordelagtigt at købe en hel æske i en størrelse).

Århus, Horsens og Herning kan også være alternativer, da jeg af og til kommer der (men ellers så skal det gerne være i nærheden af Silkeborg for ellers bliver det jo bare lige så dyrt i benzin som det gør med fragt).

Håber at der er nogle af jer derude der kan hjælpe mig :-)

På forhånd tak :-)

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
må man spørge hvorfor du ikke bare bruger alm. samlemuffer?
jamen det er der faktisk flere grunde til. hvor der (selv om det er sjældent) kan blive en løs forbindelse i en alm. muffe, så sker det ikke i en klemmuffe. desuden så synes jeg de er nemmere at bruge - især på lidt svært tilgængelige steder. og ikke mindst så er de jo perfekte hvis man skal samle mange ledere, da de fåes med plads til op op til 8 ledere.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

chancen for en løs forbindelse er da lige så stor i dem, som i en alm. samlemuffe. Det afhænger jo kun om hvor god man er til at skubbe lederen helt ind, så der er ordenlig kontakt. og du kan jo også sagtens få 8x1,5mm2 ledere ind i en dobbelt samlemuffe Selvom det nok er en anelse nemmere at stikke 8 ledere ind i den anden type muffe. synes tilgengæld de er røv når man skal skille have lederne ud igen, der kan de godt være meget svære, alt efter hvilket mærke man har fået fat i.

God gammeldags samlemuffe er vejen frem efter min mening
tjah ... nogle er til moderen, andre datteren ...

nogle holder fast ved det de altid har brugt og nogle vil gerne prøve nye ting ...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

personligt ville jeg bruge alm samlemuffer i et hus da de fylder mindre. de andre er fine hvis man han mange rystelser. men ja nok bare en vane sag
Jeg har selv prøvet at bruge de skrueløse klemmer og som sagt, så fylder de en del mere og koster for den sags skyld også en hel del mere. Men, der er mindre chance for løse forbindelse i en fjeder-påvirket klemrække. Flere steder i industrien er skrue-terminaler bandlyst, fordi de med tiden arbejder sig løs. Derfor er jeg ikke enig med udsagnet, at der ikke er nogen forskel på chancen for at der opstår en løs forbindelse når man sammenligner alm. skrue-samlemuffer og fjederpåvirket samlemuffer.

Jeg har selv været igang med at gennemgå EL'en i mit hus, og der var ind til flere kontakter, hvor skruerne havde arbejdet sig løs og hvor stik og ledning var mere eller mindre smeltet. Ikke videre sjovt faktisk. Det var dog 50 år gamle installationer, men den alder er jo langt fra ualmindelig i huse her i DK.

Problemet med de skrueløse samlemuffer er dog, at når først du har sat en ledning ind, er det stort set umulig at få ud igen! (Hvilket jo også er meningen med dem ) Du bliver nok nød til at klippe den fri, hvilket forkorter den ledning du arbejdet med. Hvis der ikke er så meget at gi' af, kan det skabe problemer. WAGO har dog lavet en samle-muffer der kan åbnes og lukkes. De er dog langt fra billige, men det er denne her type:

http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/03a8/0900766b803a8c60.pdf

Du må forventer prisen er omkring de 5,- til 10,- kr stk!

Selv bruger jeg en kombination af skrue- og fjedersamlemuffer. Fjedermuffe når der er plads og de små skruemuffer når der ikke er plads til de andre. Husk at bruge nogle fjedermuffer med ekstra plads i, man ved aldrig hvornår det bliver aktuelt. Om ikke andet, så bare én tom "plads", så du kan udvide over til en anden, uden at skulle klippe den gamle fri, med de problemet det kan gi.
@ fudji; desværre så er der ingen af de lokale installatører jeg har snakket med der har dem hjemme (og skal de bestille hjem, så er det en kasse med 100 stk og plus fragt - og så kunne jeg jo lige så godt selv bestille over nettet.). en enkelt kendte dem ikke engang. desværre så er solar ikke i silkeborg længere, men må prøve dem næste gang jeg kommer i nærheden af en af deres filialer.

@ trixter; helt enig mht de løse forbindelser. mht størrelse og pris, så er de klart dyrere og måske også lidt større når man snakker om de mindre op til 3-4 ledere. men 5 ledere eller derover hvor man alligevel skal op i en dobbeltmuffe så tror jeg at det går nogenlunde lige op mht størrelse, hvis ikke klemmuffen faktisk er lidt mindre der - den til 8 ledere er måske lidt bredere, men de er så noget tyndere/fladere. 100 dobbeltmuffer koster ca 300,- hvor de klemrækker til 5 ledere jeg linker til koster 153,- for 100 (desværre er der jo så 75,- oveni for fragt), så de er jo billigere og til 8 ledere koster de 250,- plus fragt for 100 stk. så lidt dyrere der.
mht plads, så har klemmufferne nu også den fordel under montage at man ikke behøver plads til en skruetrækker :-D


de muffer du linker, har silvan i deres webshop til 27,- for 5 stk til 3 ledere.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Du kan købe dem hos biltema i horsens.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Kanon! Takker, det var lige det jeg skulle bruge FWM :-)

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis