Gulvvarme støbt i beton imellem spær

Gulvvarme støbt ml. spær - hvor tykt lag beton skal der støbes ovenpå spærrene?

Jeg ønsker at etablere gulvvarme i vores køkken, og jeg påtænker at støbe pex-rørene ind i beton.

Der er én begrænsende faktor for mig, og det er, at gulvhøjden ikke må blive for høj, da der skal være en overgang til et eksisterende trægulv, og det nye flise-gulv med gulvvarme, skal være i niveau med det eksisterende trægulv.

Pex-rørene fastgør jeg til et underliggende rionet, der igen ligger ovenpå en spånplade, der så ligger på to lægter monteret på siderne af spærrene (se vedhæftede tegning).

Ovenpå spærrene lægges så igen et rionet til armering. Endeligt lægges et 80 mm beton-lag, hvilket så betyder, at betonlaget ovenpå selve spærrene kun bliver 40 mm.

Mit spørgsmål er, om 40 mm beton er nok til at opnå tilstrækkelig styrke i gulvet. OG vil jeg evt. kunne nøjes med blot 30 mm?

Mvh Jens

Gulvvarme støbt ml. spær - hvor tykt lag beton... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@uberstadt:

Wisbo og Novopan er det samme, bortset fra spånpladen.

Overside varmefordelingsplader skal passe med overside af eksisterende bjælke. Varmeslangerne krydser eks. bjælker i en rille på tværs - ude ved væggen jo.
Derovenpå et lag gulvgips af en slags
"• Keramisk gulvbelægning – på et underlag af 12,5 mm gulvgips/fibergips, alternativt"
- som dog forekommer mig en kende tynd, 12,5 mm.

Måske har Danogops nogle anvisninger vedr. gulvgips.

"jenshøj:
Det er rigtigt at det kan laves med svalehaleplader og nedskæring af bjælkerne. Fordelen er at man nok mere får fornemmelsen af at gå på et rigtigt betongulv med klinkebelægning. Men det må være meget arbejdskrævende at "downsize" de bjælker.

Varmefordelingsplader på forskalling på træbjælkelag med gipsplade og klinker på toppen er en "look-alike" løsning. Ser pænt ud, men må føles forkert at gå på. Dårlig lyd simpelthen! :o)
Skrevet af ziwe på 15 nov 2011 12:01
Wezio > jeg kan slet ikke forstå hvorfor du skulle have problemer hvis det ellers er lagt rigtigt.... jeg har det i både køkken og stue, temperaturen på overfladen er da blot et spørgsmål om temperaturen på det vand du lukker ind i kredsen.

Jeg kan kun sige at jeg har rigtigt gode erfaringer med løsningen med lette gulve og varmefordelingsplader, jeg kan sagtens varme min stue op i et hus fra 1946, og havde ingen problemer selv sidste vinter da det var aller koldest, jeg har faktisk lagt tomrør ind i væggen så jeg kunne sætte en radiator op for en sikkerhed skyld men det er altså overhovedet ikke nødvendigt.

det er klart at du skal sørge for at have god kontakt mellem fordelingspladerne og undergulvet.

En fordel ved den lette konstruktion er at du også regulere varmen meget hurtigere.

Jeg kører med en fremløbstemperatur på 35 grader C. Det fungere fint i den øvrige del af huset hvor gulvvarmeslangerne er støbt ned i terrændæk. Opvarmningen sker via luft/vand varmepumpe.

Den rigtige måde som mit stuegulv skulle være lavet på må have været gulvspånplader med ifræset riller til varmeslanger i varmefordelingsplader og så trægulvet direkte ovenpå.

Som det er lavet nu skal gulvvarmen først igennem 22mm spånplade og dernæst 13mm merbaugulv, det duer ikke. 

Med termekameraet kan jeg tydeligt se gulvvarmeslanger og varmefordelingsplader.... 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

ok ja men jeg har nu også varmefordelingspladerne under spåndpladegulvet samt 15 mm klik "planke" gulv ovenpå og 35 grader er alt for lavt, men jeg kan selvf godt se at du har et problem når du nu har andre steder med støbt gulvvarme, jeg tror konklusionen må være at man ikke skal benytte samme shunt til støbt og let gulvvarme på en gang. min fremløbstemperatur er nok nærmere 40-45 grader.
Jeg har også varmefordelingsplader under spånplade gulvet men det duer ikke stadig ikke.

Jeg ville ikke turde benytte den opbygning fra Wirsbo som der vises længere oppe i denne tråd.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen.

Jeg har besluttet mig for at down-size mine spær, for derefter at lægge Novopan Klimagulv (spånplader). Ovenover disse lægger jeg så 12 mm gips og derefter fliser.
Annonce
I følge denne side, skal gipsen limes 100% til spånpladen. Hvordan gør man det, når der ligger varmefordelingsplader? De må jo kun fastgøres i den ene side.
http://www.alfix.dk/Anvendelse/Tema/flisekonstruktion_paa_traebjaelkelag.htm
Det Alfix omtaler har ikke noget med varmeslanger eller fordelingsplader at gøre. Det er de oveliggende plader.

Det kan slet ikke komme på tale at fastlime varmefordelingsplader af aluminium på hverken over eller underside.
prøv lige at se på koludabyg.dk han har billeder fra en projekt på første sal hvor der er lagt gulvvarme og klinker ovenpå. Han plejer også tit at komme med god forslag her på forum som man kan bruge.

 frank

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis