Thermoglas energi varmkant osv

Jeg har 4 vinduer i min udestue, som jeg overvejer at skifte til disse moderne energirigtige typer.
Jeg er mig ikke bevidst, om jeg har oplevet sådanne energiruder, så derfor søger jeg her andres erfaringer.

Er det noget opreklameret fis i stil med meget andet vrøvl og sludder man bliver bundet på ærmet ang. grønne miljøtiltag?
Er der virkelig nogen forskel på oplevelsen, når man opholder sig i nærheden af vinduet om det er normal, gammeldags thermoglas, eller energirigtige thermoglas?
Eller er det noget man kun kan måle sig frem til?
Vil disse glas dæmpe varmepåvirkningen fra solen om sommeren?

Med venlig hilsen
ktm

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke svare på det sidste, men der er ikke den samme kuldepåvirkning når du står i nærheden af vinduet. Stearinlysene blafrer ikke, varmen fra radiatorne cirkuleres ej heller så meget som før (nu har jeg skiftet til gulvvarme så jeg mangler ikke den manglende cirkulation).

Men der er ikke den store fidus ved mange små vinduer, gummi eller alusprosser. Det er¨på midten af vinduet der måles, langs kanten er der ikke dem lave U værdi.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er klart at der er en væsentlig forskel på om der er ingen glas i vinduerne, enkeltlagsglas, alm. termoruder, lavenerfitermoruder, superlavenergiruder eller 3-lags superlavenergiruder.
Der er simpelthen varmeisoleringsevnen til forskel.

Det hævdes at det til enhver tid kan betale sig at udskifte en alm. termorude med en superlavenergitermorude. Forudsat at ruden sidder i et rum der opvarmes til 20 gr i hele fyringssæssonen.
Har ikke regnet på det!
Der er gulvvarme og til daglig er der vel en 15-18 grader, hvis jeg ikke kører med minishunten.
Der er 2 sider med små ruder a'la bondehusvinduer og i gavlen er det 4 "butiksruder" på 1,8 x 1,8 med ganske alm. gammeldags thermoglas, og det er dem jeg overvejer at udskifte, hvis jeg kan tro på, at det giver nogen reel forbedring.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vinduer med klimaglas kan absolut anbefales. Det siger jeg fordi, jeg i stuen har vinduer med og uden klimaglas. På vinduerne med klimaglas hænger sneen fastfrossen (om vinteren), medens det på vinduet uden klimaglas ikke bliver siddende.
Klimaglasset giver også en bedre varme ved, at sørge for at varmen fra solen bliver i rummet. Det giver godt nok en høerej temperatur om sommeren, men det er absolut til at leve med.


 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis