Valg af brugt sejlbåd

Hej forum, jeg er p.t på udkig efter en ny brugt sejlbåd til mig og min familie.

Båden skal bruges af 3 voksne og 2 børn på  4 og 7 år. Midt buget er lidt begrænset og vil købe for ca 80T.

Har set lidt på en Elizabethan29 og en bianca Commander 31, den Elizabethan jeg har set på er i fin stand men der skal laves lidt om hvis vi skal være i den i længre tid.  Det er en langkølet båd, men ved ikke om der er glasfiber helevejen i gennem eller det er med en kerne inden i. Men coppitet er lige til den lille side til 5 personer. Men nye sejl og næsten ny moter samt meget velholdt.

Den Commander 31 jeg har set på trængre til noget mere arbejde hvis jeg skal holde bugetet. ok sejl men ældre mortor 1972. Ser ud til at trænge til en tur for at komme uptodate om læ. Men er jo også en noget støre båd hvor der er plads nok. Men ny mortor er også dyr, det vil nok komme om nogle år da den er ved at blive gammel. Men motor er passet hvert på af en autoseret motor værksted.

Har pt ikke selv set den  commander 31 men skal det om 2 uger.

Eller vil i kigge i en helt anden retning???

Kender i gode ting / svagheder ved disse både.

Mit brug af en sejbåd vil blive meget, vil nok bo i den det meste  af sommeren, altså 1 voksne og 2 børn. Med sejlads de fleste weekenter med 5 mand, samt ferie.


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
blue dane 32 let at sejle go plads do har ikk skødevogen i coopit
bred og krænger ikk voldsom. ved friskvind for fuld sejl.
5-6 køjer uden den store omrigning. bare mit bud på en familie båd.

og veldkommen på LDS

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

første forslag er 12½ K over budget??

Hvis du skal bo i den hele sommeren, så skal du være sikker på at der er ståhøjde til når du laver mad. Køleskab eller køleboks med kompressoer er også et must.
En eller anden form for varme skal der også være.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er mig bekendt ikke ståhøjde i en Commander

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kig også uden for landets grænser. Se f.eks. den her, der er både stor og billig og ikke så langt væk:
http://www.blocket.se/kristianstad/Segelbat_MORE_30_34678602.htm?ca=23_11&w=3
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Og her kan man se, hvad ejere mener om en båd som ovenstående, hvis man (som jeg) ikke er så godt hjemme i Ballad og dens "søstre":
http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=959
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
grandoldman: jeg vil give dig ret i at der både skal være køl, samt varmeanlæg samt ståhøjde, er også selv i tvivel om commandor 31 har dette.

DS: jeg tror at en blue dane 32 er lidt over midt buget, de fleste jeg har set koster min 160.000 kr og tvivler på at jeg kan få dem ned i ca 80T. Men ja det er en lækker båd.

Men om Elizabethan29 har stort nok copit er jeg også lidt i tvivel om, er måske lige lille nok.
Jeg synes Commander 31 er en rigtig smuk båd og i Bianca værftets version (den med en lille niveau forskel i ruffet (taget på kahytten) Jeg mener at skiftet fra den oprindelige til Bianca versionener i 1972, yngre er Bianca'er.)
Det blev en lang parantes, men i Bianca værftets version er den også godt indrettet om læ.
Møren er en forgænger til Baladen.
Kig efter gamle IOR både i 1/2 ton klassen, de er ved at være nede i pris.
Scampi 30, B 31, Elvstrøm cruiser (eller anden udgave af elvstrøm 1/2 skroget), Westerly GK 29, IW 31, Kings cruiser 29, Shipmann 28. Ikke alle IOR både, men forholdsvis billige i størrelsen
Jeg har nogle venner der har en Maxi 77 og den tager de på sommerferie i 2 voksne og 5 børn. Det er altså en rummelig båd.
Venlig hilsen Jesper
Jeg har selv måttet slippe 350K for en båd med ståhøjde (LM32, 195cm)
Hvis du leder efter en god, solid båd til o. 80K, synes jeg Trioen er en god mulighed.
Jeg er Vestjyde, så 92.500,- er selvfølgelig en forhandlingspris!
Der er meget mere plads i den, end i de smalle både, som f.eks commander.
De er bygget som andre dyre svenske både med masser af massiv teak, glasfiber og bly; 3.2 ton!
Det er selvfølgelig ikke en mega-båd. men for 80K, tror jeg ikke du får noget bedre.

Forskellen i bredden på en Trio og en Commander er 11 cm. commanderen er 1,30 m længere.
Jeg kender ikke Trioen, men jeg har svært ved at tro at der er "meget mere plads i den"
Men sikkert et rigtigt godt bud også.
Venlig hilsen Jesper
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis