On/off delay

Hvis man ved hjælp af et ON & et OFF delay, relæteknisk skal montere en genstand sådan at den starter 10sek efter man har trykket på en afbryder og slukker 10 sekunder efter afbryderen slukkes, hvad gør man så ?

Kan man sætte de 2 relæer i serie sådan at off delay sidder før on delay ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det du skal bruge er to tids relæer et forsinket tiltræk og et forsinket frafald
men ellers er det at lave det sådan at når du tænder for kontakten så aktivere du første relæ(forsinket tiltræk) når at du slukker for kontakten bruger du en bryde funktion på det første relæ til at tænde det næste relæ(forsinket frafald)genstanden du skal have koblet på skal kobles på en slutte kontakt parrallet over på begge relæer der kan dog opstå et lille blink når at relæer skifter

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af golf1985 på 11 nov 2011 18:13
det du skal bruge er to tids relæer et forsinket tiltræk og et forsinket frafald
men ellers er det at lave det sådan at når du tænder for kontakten så aktivere du første relæ(forsinket tiltræk) når at du slukker for kontakten bruger du en bryde funktion på det første relæ til at tænde det næste relæ(forsinket frafald)genstanden du skal have koblet på skal kobles på en slutte kontakt parrallet over på begge relæer der kan dog opstå et lille blink når at relæer skifter



Takker, jeg nåede at finde ud af det lige som du skrev, har rodet med det i 4 timer, så rart det lykkedes og jeg har afprøvet det i Festo.

Men det du beskriver ligner meget det jeg har lavet, nu opstår der nok et nyt problem, når det skal laves i Pc Schematic, da man i festo kan tegne det uden spoler, bliver der lidt med at få det tegnet rigtigt ind, men spolen trækker jo kun relæerne, ja opgaven var større end det jeg beskrev, men manglede kun den sidste funktion der drillede.


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
rart at det kom til at virke må man spørge om hvad det skal bruges til

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Skrevet af golf1985 på 11 nov 2011 20:31
rart at det kom til at virke må man spørge om hvad det skal bruges til


Ja det må du da, det er såmænd ik til noget fornuftigt, det er bare en opgave jeg er tyvstartet på i skolen, hvor vi har om relæteknik/styring og da jeg også har det lidt svært med forståelsen i det, valgte jeg lige at forhøre mig herinde, men nu kan jeg lige passende spørge dig af om de der tidsrelæer er af samme størrelse som en NO og NC kontakt, bare af hensyn til om der kan sidde 4 tidsrelæer på en kontaktor, når nu jeg skal tegne det, ellers må jeg have 3 stk. da jeg har 3 tidsrelæ og 5 NO.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg mener at tidsrelæer er lidt større end no nc kontakter så der kan ikke side 4 ved siden af hinanden

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
Skrevet af golf1985 på 12 nov 2011 06:25
jeg mener at tidsrelæer er lidt større end no nc kontakter så der kan ikke side 4 ved siden af hinanden



Ja det mener jeg jo også.

Kan du forklare hvorfor et forsinket frafald har en ekstra fase eller hvad man nu kalder det i forhold til et tiltræk ?

Og ved du evt. hvordan man i pc. schematik laver ekstra strømveje i bunden af tegningen ( tal ) eller om man laver afstanden mellem dem mindre, for at jeg kan få mere på den samme plads.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det afhænger af hvilken model du vælger om de skal have en konstant styrespænding.

Forsinket indkobling fungerer ofte ved at tiden starter når timeren får spænding, og at tidsudmålingen stopper når spændingen forsvinder, men der er også nogle typer der skal have konstant spænding, så er der mulighed for at tiden startes af et kontrolsignal, og tiden kører uafhængigt af kontrolsignalet. (eksempel: trappelys)

Forsinket frafald kræver ofte konstant spænding, tidsmåling og relæ kræver jo spænding for at køre, men der findes også nogle der har et opladeligt batteri eller en kondensator der kan levere spænding efter at forsyningen er afbrudt.

Som jeg skrev i tråden om stjerne-trekant: Der er ikke noget der er let.
nu er der ikke så mange tidsrelæer at vælge imellem hvis det skal være af den type som man kan klikke på danfoss kontaktor

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
det er så længe siden at jeg har rodet med pc chematik at jeg desværre ikke kan huske hvordan at det skal tegnes

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
golf1985 skrev:
nu er der ikke så mange tidsrelæer at vælge imellem hvis det skal være af den type som man kan klikke på danfoss kontaktor


Jeg har ikke set at Danfoss kontaktorer har været nævnt i tråden.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis