2 forskellige rørdimensioner i et gulvvarmesystem?

madbor
madbor
Indlæg: 3
Postnr: 4040
madbor madbor
Hej

Jeg har et gulvarmesystem med 3 zoner. Den ene zone er under vores klinkegulv i køkkenet og de 2 andre er under vores trægulv i stuen.
Af årsager der tager for lang tid at skrive her, er der lagt 15mm pex under klinkerne og 20mm under trægulvet.
Alle zoner er sluttet til en Danfoss shunt med telestater og rumfølere der måler overfladetemperaturen på gulvene.

Mit spørgsmål går på om de 2 forskellige rørdiametre i samme system "forstyrrer" driften og flowet i systemet ?

Mit oliefyr har mulighed for at tilslutte en ekstra streng. Den streng der er i brug, leverer varme til alle radiatorer og gulvvarme i huset.
Jeg funderede over om det mon ville give mening at flytte zonen med 15mm pex'en under klinkerne over på den ledige streng og så montere en simpel blandeshunt af en art for at kontrollere fremløbstemperaturen.
Men hvis ikke det har nogen betydning at der er 15mm og 20mm diametre i samme gulvarmesystem, er det vel ikke besværet værd?

Mvh Peter

 We men are the monsters now. The time of heroes is dead, Wiglaf - the Christ God has killed it, leaving humankind with nothing but weeping martyrs, fear, and shame.

vvs'eren
vvs'eren
Indlæg: 277
Postnr:
vvs'eren vvs'eren
Tja... er jeg fattesvag eller har du ikke beskrevet hvorfor du ønsker at lave noget om?

Forstyrrer driften.... med hvad til følge...manglende varme, for meget varme...?

Forskellige rørdiametre i samme system betyder ingenting som sådan, men du har forholdsmæssigt større tryktab over en kreds med 15 mm rør end en sammenlignelig med 20 mm -ergo må du indregulere efter det!
Det betyder, at du må lægge yderligere tryktab (modstand) ind over dine 20 mm kredse for at sikre en anden fordeling og varme over din 15 mm kreds. Formålet er at sikre, at vandet ikke bypass'er gennem 20 mm-kredsene fordi modstanden er lavere der... comprende?
madbor
madbor
Indlæg: 3
Postnr: 4040
madbor madbor
Si Señor! - Det er korrekt at jeg ikke har beskrevet hvorfor. For jeg har ikke noget konkret ud over en fornemmelse af at mit system ikke virker helt optimalt. Feks når jeg kun bruger zonen med 15mm rør skal jeg skrue ned for fremløbstemperaturen der ellers vil stige meget, men når jeg har tændt for alle zoner skal jeg skrue op for fremløbstemperaturen, ellers varmer det ikke nok. Men jeg kan ikke skrue for højt op af hensyn til trægulvet, hvilket så betyder at klinkegulvet ikke bliver varmt nok når det er rigtigt koldt.... 
Men jeg har ingen erfaring med gulvarme fra tidligere steder jeg har boet, så det kan også være at mine forventninger til gulvarme og om hvordan det fungerer optimalt er forkerte.

Det giver mening det du skriver. Hvordan indregulerer jeg det så? På ventilen hvor telestaten sidder, er der en ring der ligner en indstillingsmulighed af en art - en ring med tallene 1-7 og N. Alle 3 ventiler er indstillet på N. 
Er det her indregulering foregår?
 

 We men are the monsters now. The time of heroes is dead, Wiglaf - the Christ God has killed it, leaving humankind with nothing but weeping martyrs, fear, and shame.

Hansen7717
Hansen7717
Indlæg: 462
Postnr: 6230
Hansen7717 Hansen7717
Og blande træ og beton gulv sammen, er ikke optimalt, da beton gulvet kræver en noget højre fremløbstemperatur, end et træ gulv.

Du kan lave nogen målinger på gulvet, beton gulvet skal have en overfladetemperatur omkring 28-30 grader.
Hvor trægulvets overflade temperatur aldrig må overstige 27 grader, eller hvad producenten anbefaler.

Derfor kan det være svært at kombinere de to ting.

Mvh Thomas Hansen

vvs'eren
vvs'eren
Indlæg: 277
Postnr:
vvs'eren vvs'eren
Det giver mening det du skriver. Hvordan indregulerer jeg det så? På ventilen hvor telestaten sidder, er der en ring der ligner en indstillingsmulighed af en art - en ring med tallene 1-7 og N. Alle 3 ventiler er indstillet på N.
Er det her indregulering foregår?


Ja - indstilling N tyder på, at alle 3 kredse er fuldt åbne, hvilket medfører at vandet løber rundt i kredsene (20 mm) med mindst modstand. Hvis din fremløbstemperatur er lige lav nok vil de muligvis aldrig lukke eller kun i korte perioder, hvilket gør at du 'sulter' 15 mm kredsen.

Der er mange variable i et gulvvarmanlæg og af en eller anden grund har du valgt at lægge 15 mm rør i en af kredsene. Fint nok, det er typisk byggehøjde, der afgør det, men det betyder at du sandsynligvis også har valgt at lægge rørene tættere?
Der er mindre hedeflade på 15 mm rør end 20 mm ditto. Det betyder så, at du forholdsmæssigt har en del mere rør pr m² end ved 20 mm, hvor man regner med ca. 3,3 m pr m² (300 cc), hvilket yderligere medfører meget højere tryktab ved en tilsvarende vandmængde - jeg gætter altså med andre ord på rørene ligger tættere for at opnå samme effekt.

Havde du nu haft 20 mm i alle 3 kredse kunne du have målt m² op, ganget med 3,3 og dermed haft dine rørlængder. Herefter 'husmandindreguleret' ved at lade længste stå fuldt åben (N) og forholdsmæssigt drejet de andre i forhold til deres kortere længde, så modstanden var ens ( sådan da...) over alle kredse. 

Hvis jeg skal være lidt resultatorienteret her , ville jeg lade 15 mm kredsen stå fuldt åbent jf ovenstående da den har størst tryktab og dreje de andre kraftigt ned i forhold til deres længder dvs. til f.eks. 2. Herefter afvente reaktion på systemet/de følsomme i hjemmet og eksperimentere fremefter i forhold til kredslængder mm.
Problemet med denne facon er dog at du ikke kan være sikker på om det er helt nok, når vinteren rammer os for alvor. På den anden side, har du mulighed for at starte 'trylleriet' nu...

Jeg har før henvist til en leverandør af et gulvvarmesystem, som har en feature, der gør det her elektronisk dvs. du behøvede ikke at vide ovenstående og den tilpasser samtidig til aktuelt varmetab ( selvfølgelig er der en vis træghed i gulvvarme, så med forbehold for reaktionstid....). Den feature forholder sig ikke til vandmængder, men den tilledte effekt og dermed er netop rørdimension ligegyldig og man kan blande som man vil.
Det er selvfølgelig ikke for at træde i dit valg af produkt, blot for at påvise at teknologien er til rådighed....

Den udmærkede Thomas Hansen har en pointe vedr. blanding af gulvtyper når fremløbstemperaturen er fast, men det er absolut ikke umuligt at få dit anlæg til at spille..

Stil temperaturen efter det følsomme gulv og reguler flowet på de andre, hvis nødvendigt...
madbor
madbor
Indlæg: 3
Postnr: 4040
madbor madbor
Godt gættet! Byggehøjden var medvirkende til at vi valgte 15mm rør - der så ligger tættere i stedet for. Der er en god fordeling af varmen på klinkerne, så den del spiller i hvert fald 

Godt svar. Jeg vil prøve at lege med indstillingen som du har beskrevet. I år har jeg godt nok ikke tændt for gulvarmen under trægulvet endnu. Det er jo relativt varmt udenfor. Fruen brokker sig godt nok, men så kan hun jo bare smide en pind mere i Morsø'en....

Jeg har set at man kan få manifold med flowmålere. Kan det betale sig at skifte den jeg har ud med en der har? Det er ikke ud til at man kan eftermontere sådan nogen så vidt jeg kan se. Det ser ud til at kunne være en hjælp ved indstilling af systemet, men om omkostningen er det værd på sigt, ser lidt tvivlsomt ud. Trial and Error indtil det spiller koster jo gratis.

Hvad angår Thomas Hansen's svar, så var det jo tanken bag ved at flytte kredsen under klinkegulvet ud for sig selv. Men nu prøver jeg at indstille mig ud af det først, inden jeg oversvømmer kælderen, saver mig i fingeren og ødelægger resten af husets varmeinstallationer 

 We men are the monsters now. The time of heroes is dead, Wiglaf - the Christ God has killed it, leaving humankind with nothing but weeping martyrs, fear, and shame.

vvs'eren
vvs'eren
Indlæg: 277
Postnr:
vvs'eren vvs'eren
Normalt er det sådan, at flowmålere kan eftermonteres - af med indreguleringskransene og i med flowmålere. Nu ved jeg jo ikke hvor meget du vil kaste efter anlægget, men de kan koste ikke meget mere end 100 kr/stk.
Omvendt er "learning by error" en udemærket facon at blive dus med sit anlæg på. Desværre er reaktionstiden på et gulvvarmeanlæg lang, men det er jo en temperamentssag, hvor lang tid man gider bruge på det...

Og hvis du anslår dit varmetab på hvert rum pr m² med en temperaturdifferens på 5 °C, kan du regne ud hvad idt maks. flow skal være over hver kreds og dermed indregulere efter det.... med flowmålere!

Der er ingen grund til at skille trægulvskredsen ud - det skal nok gå!
Vil du være med? Log ind for at svare.