Stjerne eller trekant

Er der en der kender en fidus til en genvej til hvordan man nemt kan se om noget skal kobles i stjerne eller trekant ?

Jeg kender til spænding i net og fase og forholdet om det er stjerne eller trekant hvor Un=Uf.

Problemet opstår når jeg feks skal læse på en mærkeplade, synes der findes mange måder hvorpå man skriver det på en mærkeplade, er der noget fast som gør at man kan tale om at alle mærkeplader er ens, mht. hvad viklingen kan tåle og hvad man må påtrykke med.

Og det at noget kan laves om til 690v gør først en forvirret, det vil vel aldrig kunne ske medmindre man har en transformer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der en der kender en fidus til en genvej til... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
perp skrev:

Du skriver... hvis en motor kører på frekvensomformer kan den forsynes fra en 230v stikkontakt,og frekvensomformeren omdanner den enfasede forsyning til trefaset 3x230V ?

De 3x230V, er det så målt mellem faserne på udgangssiden (netspænding) ?

Ja, der måles så 3x230V og motoren skal trekantkobles, det kræver selvfølgelig en enfaset frekvensomformer.

I frekvensomformeren bliver vekselspændingen ensrettet, og derefter vekselrettet med den ønskede frekvens.

Så som udgangspunkt, hvis der står et tal( en spænding) og der står 3x foran dette tal, så er det ALTID målt mellem faser (Unet) det hentydes til og ikke hvad den enkelt fase er, eller hvad hver enkelt vikling kan tåle ?( bortset fra i en trekant hvor Uf=Un.)

Dvs. at på en motors mærkeplade, vil man aldrig skrive 3x230 eller 3x400 eller 3x690.


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Snydt igen, der findes motorer hvor koblingen er lavet indternt og hvor kun tilslutningerne er ført ud.

Det er ikke let :-)
Skrevet af akselj på 11 nov 2011 12:58
Snydt igen, der findes motorer hvor koblingen er lavet indternt og hvor kun tilslutningerne er ført ud.

Det er ikke let :-)


Hmm... så der findes en mærkeplade hvor der feks. står 3x230 på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej det synes jeg ikke lige at have set.

Men så står der typisk "trekant" 220 volt.

Mærkeplade fra en Eberhard Bauer motor


Ofte sidder der et lille diagram, på (undersiden) af dækslet til klemmekassen, som beskriver hvordan motoren skal tilsluttes, ti de forskellige spændinger.

mvh jens

Annonce
Hmm... så der findes en mærkeplade hvor der feks. står 3x230 på.

Det er mest almindeligt på motorer i serieproducerede maskiner, de fremstilles ofte i store antal specielt til formålet, og der er besparelsen ved at undgå klemkasse og montage af kabel betydelig. Kablet vil så være tilsluttet direkte på motorviklingerne.
Skrevet af perp på 11 nov 2011 12:51

Så som udgangspunkt, hvis der står et tal( en spænding) og der står 3x foran dette tal, så er det ALTID målt mellem faser (Unet) det hentydes til og ikke hvad den enkelt fase er, eller hvad hver enkelt vikling kan tåle ?( bortset fra i en trekant hvor Uf=Un.)

Dvs. at på en motors mærkeplade, vil man aldrig skrive 3x230 eller 3x400 eller 3x690.


 


Vi skal lige have styr på et par ting Un og Uf er aldrig det samme. Un er spændingen mellem to faser og Uf er spændingen mellem fase og nul. Hvis der er nævt to spændinger, er det fordi motoren kan bruges til to netspændinger.

Forholdet mellem Un og Uf er i et trefaset net er altid kvadatrod 3 til 1. Altså Un/kvadratrod 3 = Uf.

Kikker vi nu på en motor, der er mærket 3X230V/400V skal motoren ved en netspænding på 3X230V kobles i D (trekant). Er netspændingen derimod 3X400V skal motoren kobles i Y (stjerne). Ved en netspænding på 3X230V får hver vikling en spænding på 230V.
 
Er netspændingen nu 3X400V kobler du motoren i Y, nu  får to  viklinger  400V. Dette giver en spænding på 230V på hver vikling, som er den samme som spændingen over hver vikling, når motoren er koblet i D.
 
At hver vikling får spændingen 230V skyldes at faserne er forskudt 120 grd. for hinanden. Det vil du kunne overbevise dig om ved at tegne dig til det, eller regne lidt på trekanter vha Cosinus relationer.



 


fase
Skrevet af S. fabrin på 11 nov 2011 18:59


Vi skal lige have styr på et par ting Un og Uf er aldrig det samme. Un er spændingen mellem to faser og Uf er spændingen mellem fase og nul. Hvis der er nævt to spændinger, er det fordi motoren kan bruges til to netspændinger.

Forholdet mellem Un og Uf er i et trefaset net er altid kvadatrod 3 til 1. Altså Un/kvadratrod 3 = Uf.

Kikker vi nu på en motor, der er mærket 3X230V/400V skal motoren ved en netspænding på 3X230V kobles i D (trekant). Er netspændingen derimod 3X400V skal motoren kobles i Y (stjerne). Ved en netspænding på 3X230V får hver vikling en spænding på 230V.
 
Er netspændingen nu 3X400V kobler du motoren i Y, nu  får to  viklinger  400V. Dette giver en spænding på 230V på hver vikling, som er den samme som spændingen over hver vikling, når motoren er koblet i D.
 
At hver vikling får spændingen 230V skyldes at faserne er forskudt 120 grd. for hinanden. Det vil du kunne overbevise dig om ved at tegne dig til det, eller regne lidt på trekanter vha Cosinus relationer.



 Hmm... det står ellers i el teori bogen at ved trekantkobling er Un=Uf.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hmm tror snart jeg er blevet mere forvirret af alle de indlæg ind jeg var før.

Måske i bare skal skrive en opgave med nogle oplysninger, feks fra en mærkeplade og oplyse en Un, og så jeg kan svare tilbage på hvordan jeg vil montere det, og så få svar tilbage på om det er rigtigt eller forkert og i givet fald hvorfor.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af perp på 12 nov 2011 18:41

Hmm tror snart jeg er blevet mere forvirret af alle de indlæg ind jeg var før.

Måske i bare skal skrive en opgave med nogle oplysninger, feks fra en mærkeplade og oplyse en Un, og så jeg kan svare tilbage på hvordan jeg vil montere det, og så få svar tilbage på om det er rigtigt eller forkert og i givet fald hvorfor.


Jamen, det prøver vi så.

Opgaven lyder på at du skal forbinde en motor, som er mærket: 3X230/400V. Motoren skal forbindes til et net med spændingen 3X400V. Hvordan vil du forbinde den og hvorfor?


fase
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis