foldepropel

Så er der lige et spørgsmål til dem der ved noget om foldepropel - propel i det hele taget.

Hvordan skal de forskellige betegnelser på en propel forstås, på min egen står der 15x10 - men er det 15 tommer i diameter (udfoldet) og så 10 et eller andet i stigning

for så vil en 15x9 være mindre eller hvordan skal det tolkes og vil en 16x11 være meget større - det er Volvo-Penta foldepropel jeg bruger.

Men er der ikke en eller anden der har en forklaring så jeg uvidende kan få et "lyst" øjeblik.

Samtidig vil jeg gerne høre om hvor meget "slør" må der være i det "gummi" udligning der er i en foldepropel, på min kan jeg bevæge den indvendige del med fingrene og nej jeg er ikke speciel stærk i fingrene

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Gertsen.
mener at Eks vis at 15*10 er som du selv skriver tommer og stigning og ja jo større tal jo større skrue.
lidt slør er der vel altid på en brugt skrue/propel
men hvis du ved hvad gera og motor størrels du har kan du sikkert få at vide hos motor farbikanten
hvad størrelse propel der er optimal for din båd så den bliver belasted rigtig.

Ang. finger kræfter hvis du ka åbne en øl og slå asken af en smøg. så går det vel

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Jeg har lige været i gennem at skulle finde ny foldepropel til båden. Jeg synes stadig det er lidt uigennemskueligt.
Men ja det første tal er diameteren, det andet tal er stigningen altså hvor meget bladene er vinklede, man kan kalde det propellens gear, jo mere den er vinklet jo længere gang gennem vandet på en omdrejning.
Det er ikke kun motor og gear der har betydning for valg af propel størrelse, også bådens størrelse og deplacement har betydning.
Mange af de firmaer der sælger propeller tilbyder at regne en propel størrelse ud for dig, desværre er deres svar ret forskellige.
Det bedste jeg kan anbefale er at gå ud fra den erfaring du har med din båd nu:
Hvis du synes din båd går for langsomt ved normale omdrejninger (på min Volvo MD 2010 er det lidt over 2000 omdrejninger), skal du en tand op i stigning.
Hvis du synes din motor mangler trækkraft, eller den ikke kan komme op på over de anbefalede omdrejninger, skal du gå en tand ned i stigning.
Venlig hilsen Jesper
Hasseltoft, det er nemlig det - har fået 3 forskellige svar ud af 3 forespørgsler - med den propel jeg har nu kan motor tage "fuld" omd men samtidigt er der heller ikke "sort" røg ud af udstødning - så den passer måske meget godt.

men hvad med spørgsmål om "slog" i det gummi bøs der er i propel netop for at optage rystelser, er der nogen idé om hvor meget der må være - har da hørt om nogen der mistede propel fordi "gummi bøs" var defekt - må man kunne vrikke med den indvendige del med de bare fingre ???

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Flying Leth
kan vi ikke bare tage den her på forumet, du kan bare oprette en ny tråd.
Den er helt ny for mig den motor, så jeg kender den ikke så godt endnu.
Gertsen jeg har ikke rigtigt noget bud på den der gummiforing.
Tag den med til en volvo forhandler.
Venlig hilsen Jesper
Annonce
Lige en opdatering på dette indlæg, har haft navet med til Volvo forhandler - desværre er dommen: nyt nav !!

Men så har jeg da vinteren til at finde guldet til det [:o) det er dog billigere end at få en ny komplet -

Vedrørende størrelse, så udtalte forhandleren at hvis motor kunne tage max omdrejninger uden "sort" røg, passede propel -
for hvis motor sendte "sort" røg ud ved max var propel for stor -

Det problem var der med den faste propel som var monteret da jeg købte båden.

God jul til alle på LDS

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Lige en opdatering på dette indlæg, har købt en Gori foldepropel, 15 x 11 - den har kortvarigt været monteret på en LM28 - men blev skiftet til fordel for en 3 bladet foldepropel, vores båd er en Mermaid 290 og den har samme undervands skrog som LM28

God vind og sommer når vi når dertil.
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også