Fyringolie trukket ind i mursten

Jeg har gjort klar til at lægge noget laminatgulv. Da jeg rev panelerne af var en del af pudset løst og var noget mørk i det, samt lugtede af fyringsolie. Der har stået et oliefyr på den anden side af væggen som blev fjernet for ca 1 år siden.
Væggen er bærende.
Jeg har tænkt mig at banke pudset ned  hvor den er løs/ lugter af olie, men hvad gør jeg herfra?
Kan jeg bare pudse den op igen, skal der noget "sodstopper" på

Bliver mursten bløde/skøre af fyringsolie.

Yderligere info

Huset er et 1-plans fra 1969 uden kælder. Der er etableret genvex anlæg så udluftningen er i orden
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville i dit sted pille de sten ud, der er opfugtet med fyringsolie, og så mure nye rene i. Tag evt. kun en del af arealet ad gangen, og vær omhyggelig med at stoppe mørtel grundigt ind i de nye fuger. Sørg for at de nye sten og det gamle murværk er tilpas fugtigt ved opmuringen, så ikke fugten trækkes for hurtig ud af mørtlen.

Men hvad så med gulvet under det lækkende, gamle oliefyr?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar.
jeg har nu banket pudsen ned i området og kan se at det drejer sig om 6 sten i nederste skifte samt 2 i skiftet over. Jeg har boret alle relevante studsfuger ud og har nu fjernet 1 sten ved at bore den helt fri og meget let fladmejsel arb.
Det ser desværre ud som om at olie er trukket ned under murpapet.

Hvor langt ned går en bærende væg, antager at den er i niveau med soklen.

Jeg tror jeg bliver nødt til at banke lidt betongulv op der hvor fyret har stået for at få noget overblik
Muren kan stå oven på klaplaget, eller der kan være lavet lidt sokkel under. Det er ikke normalt, at der er dyb sokkel under en indvendig væg, som ved en ydermur.

Tanken om at banke noget beton op er som regel værre end handlingen.
Jeg ville så banke beton op, FØR jeg svækkede væggen for meget ved at pille mursten ud i for rigelige mængder!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan evt. prøve at tale med teknikerne hos olieselskaberne. De ved hvordan man fjerner sådan noget stads, da det jo åbenbart er trængt langt ind/ned - det er givetvis en meget gammel skade.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis