Skylle en Mariner 9.9 med en muffe.

Så kom skuden på land og motoren står i stativet.. 
Alle andre år har jeg skyllet motoren ved at stikke benet i en tønde eller et stor kar.
I år ville jeg så prøve med en muffe.

På med muffen og haveslangen på og så op for vandet.. Men det står vand ud alle steder ved muffen og det virker som om intet vand bliver presset op i selve benet og slet ikke op omkring i motoren??

Jeg prøvede forsigtigt at starte den (hvis man kan det forsigtigt) men den fik kun slået et par knald, fordi der er jo ingen lyddæmpning når skruen ikke er i vand.. 

Så ind efter en firkantet spand.. en lille balje under og skruen ned i vandet og så en slange i.. .

Motoren igang og så køre den varm og nu er den skyllet.. .

Men hvad gjorde jeg forkert med muffen - jeg kunne i hvert fald ikke få det til at virke.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jo tænkes at den ikke sidder stramt nok mod benet, det skal jo sprøjte ved siden af når motoren ikke er igang

Jeg har en Mariner 15 hk årg 00, det er en to takter.

Det sidder vandindtaget under kavationspladen (lige over skruen)

Her kan man ikke bruge den alm. øreklap-muffe.
Jeg har lavet en special udgave, som kan skydes ind over, kavationspladen det virker ganske udmærk et med vandslangen koblet på.

Hvis det er sådan på din, og det er det der driller, skal jeg gerne tage et billede, af skyllearangementet, og sætte ind.

mvh jens

 

 

 

jamen jeg troede den kunne presse vandet op i motoren.
For at undgå at generer naboerne bruger jeg spanden, så den lyddæmper..

Jeg var måske lidt naiv at tro at jeg kunne skylle motoren uden at starte den.
På den lille mariner jeg havde skruede man i studs i bunden at motorblokken og skyllede den..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu ved jeg jo ikke lige om det er en to eller firetakt motor, men jeg kan da huske da jeg selv havde totats motor, den skulle køres i fersk vand til den blev godt varm, og medens motoren så kørte for fuld skrue, skulle man sprøjte ren totakts olie ind i indsugningen på kaburatoren til den druknede i olie. Så var den sådan set konserveret til næste års brug.
Hej GOM. Problemet med muffen skal jeg ikke kloge mig på, men afmonter skruen det gør det lettere at holde vandet i bøtten.
mvh. anvi
Voff dog det Anvi, han kan da bare lade være med at sætte den i gear !
Rigtigt, man kan bare lade være med at sætte den i gear. Det er nu ikke så tosset alligevel, det skader ikke at demontere skruen engang i mellem og så få noget nyt fedt på notgangene mellem aksel og propel. Med tiden kan de sætte sig fast.

Måske jeg var for hurtigt ude med råd om "øreklapperne" det er en del år siden jeg har arbejdet med det, dengang var indtaget til vandpimpen 99% af tiden på siden af benet. Muligt det er ændret med nyere modeller, men det burde være til at se.
Skrevet af Pjokke på 06 nov 2011 18:14
Hej

Tror ikke du gjorde noget forkert, det er ikke meningen at vandet skal presses op i motoren, men planen er at muffen, skal forsyne pumpen med vand i rigelige mængder. Det med at cirkulere det gennem motor klarer pumpen selv.

Det var det jeg ikke lige havde fanget.. Men minus er at det larmer.. 

Tænkte på om man ikke bare kunne kører nogle minutter med olie i benzinen i stedet for at sprøjte konserveringsolie ind i cylinderne.. 
Hvis det er i benzinen så får alt indvendig (også karburator) jo en oliehinde.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis