Bore i granit

tjalfe
tjalfe
Indlæg: 4
Postnr: 8600
tjalfe tjalfe
Jeg har et stykke granit i 20mm tykkelse som jeg godt vil ha boret et enkelt 3mm hul i. Men kan ikke lige helt finde ud af hvordan det skal gøres. Hvad kræves der af værktøj til det??

En anden ting hvis man vil bore et hul der er 6mm og dernæst et hul der er 30 men kun 5mm ned, er det til at gøre??

Jeg har aldrig arbejdet i granit før så er lidt på bar bund
michael80
michael80
Indlæg: 360
Postnr: 9310
michael80 michael80
se så tror jeg du skal bore det 6mm først, det fungerer som midterakse for at sikre centrering af næste bor. men hvad der skal til ved jeg ikke, spørg evt en stenhugger
nic1205
nic1205
Indlæg: 165
Postnr: 7600
nic1205 nic1205
du skal bare købe et betong bor i en god kvalitet. og en god boremaskine så skulle det nok kunne lade sig gøre, men bor forsigtig ellers kan der godt springe små flager af i kanten af huldet, vis du bore helt igennem skal du passe ekstra på ikke klemme for hårt den sidste stykke for ellers kan der godt springe store stykker af på bagsiden
mvh nic
tjalfe
tjalfe
Indlæg: 4
Postnr: 8600
tjalfe tjalfe
Tak for svar. Det er nemlig lige det med at der springer små flager af jeg er mest bange for
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Tjah jeg vil nu nok mene at det vil være yderst vanskeligt at bore et 30 mm. hul i en 20 mm plade uden at den flækker.
Hertil skal der bruges et 30 mm. kopbor der er beregnet til boring i granit, og så skal det køles kontinuerligt med vand. En almindelig boremaskine er ikke egnet, der er for mange omdrejninger på spindlen, en bænksøjleboremaskine er nok det bedste til den slags arbejde. Har du ikke det, vil det bedste og billigste være at hendvende sig til en stenhugger, han har værktøjet
nextramo
nextramo
Indlæg:
Postnr: 6430
nextramo nextramo
sådan som jeg har lært det er med et diamant bor med masser af vand til at køle med, og ikke meget tryk i starten til du kan se at skærene på boret er væk, så trykker du, indtil du kan begynde at se at boret er på vej igennem, så letter du trykket for ikke at så flager af.

håber det hjælper
njord
njord
Indlæg: 5791
Postnr: 7120
njord njord
Jeg gætter på at de bor du køber har meget dårlige skær.
Min erfaring med betonbor er at de oftest lige skal have skærpet platten.
Og til boring i din granit plade skal du ikke have slag på... bare bore alm med relativt lave omdrejninger og godtmed køling og kun et let tryk på spindlet.

Diameteren du skal bore Ø 3 kan nok være en udfordring... men skal den nødvendigvis kun være 3mm hele vejen igenem.. kan det trappes op til en større diameter som 5 - 5mm fra bagsiden og så næøjes med de Ø3 de sidste 5-10mm?

Pas specielt på med huller der er tæt på kanten.. så kan pladen revne...

MVH Njord
MVH Njord
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Kæreste Njord.
Det er måske en skrivefejl men det er altså et hul på 30 mm. manden vil bore, 3 cm. er temlig meget i et så skørt matriale
njord
njord
Indlæg: 5791
Postnr: 7120
njord njord
HAn skriver nu ellers 3mm hul....
Og fortæller så om et 6mm med en undersænkning på Ø 30mm. Men han fortælle rikek om det skal være en undersænkning med flad bund....
Måske det hele ville hjælpe hvis han fortalte hvad det var til og hvad kravene er ti lkanter på for og bagside. Lidt om placering i forhold til kanterne og hvor præsis positionen skal være.. Om det er tilladt med en bagside med lidt flosser etc....

Materialet er bestemt ikk ehomogent... og det afhænger rigtig meget afhængig af hvilken granit der er tale om... nogle vil fæles som "smør" sammenlignet med andre....

Så en stump der kan laves test på vil være det helt optimale.

MVH Njord
MVH Njord
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Granit plade
    Lav-Hus
  2. Bore hul i sten
    Lav-Have
  3. Bore hul i fliser
    Lav-Hus
  4. Bore hul i fundament
    Lav-Hus
  5. Bore hul i våbenskab
    Værktøj og maskiner