Lærplads

det er måske det forkerte sted at spøger. men snart færdig med grundforløb som tømrer. og har vært ude og søge læreplads. og fandt en mester. der vil underskrive en lærekontrakt på 1 år. og så forlængde hvis alt går godt. men er det for risikabelt at gøre? :/
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg jo ikke jurist.. men jeg vil vove den påstand, at en virksomhed der indgår en uddannelsesaftale forpligter sig til at varetager oplæring af den studerende i hele uddannelsens forløb? Typisk vil de første tre mdr være prøvetid, hvor en kontrakt kan opsiges for begge parter! Derefter er kontrakten bindene til uddannelsen afsluttes. Hvad siger din studievejleder? Hvad siger din fagforening?

Jeg synes du skal forholde dig meget kritisk til den aftale! Hvilken garenti har du for forlængelse? Hvordan er du stillet hvis han ikke forlænger? Det bedtse råd du kan få er, at tage kontakt til din fagforening og hør om aftalen overholder undervisningsministeriets krav og hvad deres holdning er til aftalen!

 Certificeret Statiker

Tja.
Jeg er lidt overrasket over at den mulighed overhovedet findes.
Det må vel betegnes som en eller anden form for leflen for mesterne.
For nogen fordel for lærlingen er det ikke på nogen måde.
Såfremt kontrakten ikke forlænges så er det fiasko for primært lærlingen. En slags "ikke godkendt"

Men får man ikke den man elsker så må man elske den man får. Sådan er det jo.

Selv har jeg aldrig været fastansat, men altid kontraktansat på et specifikt projekt max. 1 år frem. Og hvis du kan håndterer det så kan du jo se det som en mulighed for at kvalificerer dig til en ny og måske bedre kontrakt efterfølgende.
Det vil måske kræve at du vedligeholder, lidt diskret, kontakter til andre firmaer og mestre undervejs. :o)
Ud fra det link virker aftalen jo reel nok! Jeg undres dog over hvorfor han ikke er interesseret i at indgå en fuld uddannelsesaftale! Jeg ved ikke om den nuværende situation i branchen gør, at man ikke har råd til at stille sig alt for kritisk i forhold til valg af praktiksted. Hvad siger din egen mavefornemelse?

Jeg må igen opfordre til at du tager en dialog med din studievejleder eller fagforening, som helt sikkert har erfaring med denne type aftale og som måske oven i købet har kendskab til den virksomhed du søger praktikplads i.

 Certificeret Statiker

Hvis du først har indgået en uddannelses aftale er du sikret et svendebrev. Kontrakten på et år ganske udemærket for jer begge to, for dig hvis din mester udnytter dig som billig arbejdskraft frem for at give dig en reel uddannelse, og for din mester hvis du ikke kan finde ud af at passe dit arbejde og gøre som han siger. Hvis ellers du er alle pengene værd som lærling er der ingen tvivl om at din mester vil forlænge kontrakten, og hvis ikke han vil forlænge den, er der helt sikkert en grund til det.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Skrevet af Naveren på 06 nov 2011 00:59
Hvis du først har indgået en uddannelses aftale er du sikret et svendebrev. Kontrakten på et år ganske udemærket for jer begge to, for dig hvis din mester udnytter dig som billig arbejdskraft frem for at give dig en reel uddannelse, og for din mester hvis du ikke kan finde ud af at passe dit arbejde og gøre som han siger. Hvis ellers du er alle pengene værd som lærling er der ingen tvivl om at din mester vil forlænge kontrakten, og hvis ikke han vil forlænge den, er der helt sikkert en grund til det.

Jeg synes desværre ikke du har ret i, at det er en gunstig aftale for begge parter. Det er helt og aldeles en uddannelsesplan som tilgodeser virksomhedens interesser. Ved en almindelig uddannelsesplan er der 3 mdr prøveperiode, netop for at virksomheden skal have mulighed for at se om samarbejdet fungere! Samme 3 mdr periode giver den studerende mulighed for at danne sig et indtryk af sin læreplads!

Ved at indgå en kontrakt på 1 år, så giver du arbejdsgiveren alle muligheder for at opsige samarbejdet, f.eks i tilfælde af recession, mindre uoverensstemmelser og lign, og ganske vist er den studerende sikret at kunne færdiggøre sin uddannelse ved skolepraktikordningen, men det er fuldstændigt omkostningsfrit for den pågældende virksomhed!

I mine øjne er det den studerende der står med alle de dårlige kort på hånden! Jeg ville nok betænke mig en smule ved at indgå en sådan aftale og leve med usikkerheden omkring afslutningsforløbet for min uddannelsesplan!

 Certificeret Statiker

Det lyder umiddelbart ikke som om du selv har haft lærlinge ansat

http://www.lyrk.dk
Det kan jeg på ingen måde se hvorfor er relevant!

Jeg har selv stået i lære og har selv haft fornøjelsesn af at have læredrenge tilknyttet!
Jeg har siddet som driftsleder med ansvar for svende og lærlinge!
Jeg sidder på nuværende tidspunkt som rådgivende, og har qua dette et mangfoldigt samarbejde med mange håndværkere i daglidagen - inklusivt læredrenge!

Jeg mener godt at kunne anskue situationen fra begge parters side, og jeg kan stadig ikke se den åbenlyse fordel for den studerende i forhold til virksomheden!





 Certificeret Statiker

Du får det bare til at lyde som om det kun er en fordel for en håndværksmester at tage en lærling. Hvad er det rimelige i at binde sig i 3,5 år til at tage en lærling, uden mulighed for at opsige kontrakten med mindre begge parter er enige eller firmaet lukker ? En ting er at have lærlinge tilknyttet eller være svend og arbejde sammen med en lærling, noget andet er at være ham der betaler for lærlingen. Der er fordele i at have en lærling, men der er helt sikkert også mange ulemper, så mange så jeg indtil videre har valgt det fra.

Hvorfor er det den studerende der står med de dårlige kort ? i nedgangstider kan han stadig få en læreplads i minimum et år, og hvis han gør det godt, er der ingen grund til at mester ikke tegner kontrakt med ham endnu et år. Den studerende er sikret sin uddannelse uanset hvad, jeg kan ikke se ulempen for den studerende, vi er vel enige om at det primære er at få et svendebrev ? Omkostningsfrit ? at have en lærling det første år ? jeg ved ikke hvilken verden du lever i, men det første år man har en lærling er det absolut dyreste, så det er bestemt ikke en fordel at opsige kontrakten efter et år, tværtimod, det er jo netop det første år man bruger på at oplære ham i de mest basale ting i virksomheden.

http://www.lyrk.dk
Det rimelige i at binde sig er, at du har et socialt politisk ansvar for at uddanne og holde et højt fagligt niveau inden for netop dit håndværk. Når du fravælger lærlinge pga for mange ulemper, så mener jeg at det er den generelle indstilling den er gal med! Du vil garanteret gerne have dygtige svende når du har brug for folk, men selv deltager du ikke i oplæringen og frasiger dig derfor enhver indflydelse på fremtidens arbejdskraft.

Det er klart at læredrengen kræver mere årvågenhed det første år, som der kompenseres for når lærlingen dygtiggør sig, men at tilskrive ham en tung økonomisk post mener jeg ikke er helt rimeligt! Elevrefusion, praktikpladspræmier, fakturering af lærlingetimer og lignende bidrag er i allerhøjeste grad med til at give økonomiske gunstige forhold for virksomheden! Og hvad skal sådan en lærling have i løn? 50-60 kr. i timen? Dertil kommer investering i værktøj, arbejdstøj ol., men de penge burde hurtigt kunne hentes hjem igen.

For mig at se er en kort uddannelsesaftale kun interessant for den studerende, såfremt der ikke er andre muligheder, for eksempel i en nedgangsperiode. I den verden du lever i, så vil lærlingen uden videre kunne forlænge sin aftale efter et år, såfremt han gør det godt! I den verden jeg lever i, så er det en naiv tilgang at tro, at alle virksomheder arbejder ud fra den agenda. Med en stigning på korte praktikaftaler på over 20 % - som sjovt nok er sammenfaldende med indførelsen af praktikpladspræmier – så risikere du at ende hos en virksomhed, der lukrerer på denne ordning og derved ikke har en egentlig interesse i at du skal gennemfører din uddannelse, især ikke når ordningen stopper ved udgangen af 2011! Men det er ren spekulation!

Jeg tror heller ikke du har ret i, at det vigtigste er at svendebrevet kommer i hus. Skolepraktikken er sikkert en fin ordning, men mit indtryk er, at de fleste lærlinge helst vil ud i virksomhederne.

Det her emne kan vi nok debatere længe, men selvom at vi har forskellige indfaldsvinkler til denne kontraktform, så mener jeg stadig at det bedste råd at give DavidX90 er, at gå i dialog med sin studievejleder og /eller fagforening!

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis