Standur.

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik
I mangel af bedre kategori, har jeg valgt denne. 

Jeg har arvet et ældre standur (bornholmer) som jeg efter en del besvær nu har fået til at gå (det skulle stilles meget nøjagtigt i vater).
- Nå men, mit problem består så i, at det slår halve og hele timeslag ca 5 minutter efter viseren har passeret hel og halv. Hvad gør en klog ?

Jeg troede, jeg kunne indstille uret efter slaget (altså dreje viserne tilbage) men det virker ikke, og det ser ikke ud til at jeg kan få viserne af "akslen" så jeg er lidt lost...

Er det nogen der har en god ide, inden jeg hiver i nødbremsen og ringer til en urmager ?  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Prøv at give akslerne for der er to, d.v.s. yderst er der et rør med en aksel inden i, med ganske lidt WD 40 og lad det sidde et døgns tid. Så skulle du kunne løsne viserne ! De skal trække af ikke drejes af.
PinkHenrik
PinkHenrik
PinkHenrik PinkHenrik

Jeg tænkte på om det måske kunne hjælpe noget at sætte uret i stå, og så dreje viserne på plads ?
Men jeg vil forsøge WD40 rådet inden da...

Håndværkeren
Håndværkeren
Uanset om du stopper uret eller lader det gå, så trækkes tandhjulene med rundt når du retter på viserne. Får du dem løsnet så husk at de skal stå der hvor slagværket går igang, inden du løsner selve pilene fra akselen, Så drejer du viserne til det tidspunkt hvor de skal slå og trykker dem fast igen. Så det er nok bedst at stoppe urværket under operationen.
PinkHenrik
PinkHenrik
PinkHenrik PinkHenrik
Nu er jeg virkelig på den...
Jeg fik viseren af, og det viser (ha ha) sig at den sidder fast på en 4 kantet aksel.
Dette betyder at jeg ikke kan sætte viseren på lige der hvor jeg gerne vil ha' den til at sidde.

Nu overvejer jeg om jeg har mod på at skille uret mere ad, for at se om jeg kan dreje akslen, eller om jeg skal kalde på en proff...
Håndværkeren
Håndværkeren
Ja så er det tiden hvor profferne skal på banen, om de kommer ud til dig er jeg i tvivl om, men spørg. Hmmm ! Sæt lige viseren på igen
Sådan nogle gamle ur kan være temlig drilske, jeg har nu i 31 år haft mine bedsteforældre klokke hængende på væggen. Det har altid gået meget precist lige ind til jeg for 7 år siden flyttede her ud på landet, uanset hvor fint jeg forsøger at hænge det ( lod og vater ) taber det tiden. Jeg har justeret på pendulet ofte men det går bare for langsomt aligevel, jeg fik nye rubin lejer i hele værket for 30 år siden og ifølge urmageren skulle de holde resten af mit og eventuelle børns levetid.
PinkHenrik
PinkHenrik
PinkHenrik PinkHenrik
Det kender jeg alt for godt. Vi fik et gammelt ur fra min svigermor, det gik fint i 6 år. Vi flyttede rundt i stuen, det betød at uret kom til at hænge på en ydervæg, det var nok til at det tabte 10 minutter hver dag... og var først glad da det kom tilbage på sin gamle plads.

Jeg ser mig om efter en urmager.
Håndværkeren
Håndværkeren
Klokker o.l. må aldrig hænge på ydermurer, temperatur svingningerne er simpelthen for store i muren.
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Vaskemaskine vil kun dreje med uret
    Hårde hvidevarer
  2. Batteriskift i ur.
    Lav-Hobby
  3. drejning af aksel
    Lav-Hobby
  4. aksel tætning
    Lav-Båd
  5. Tænd og sluk ur
    Belysning