styring af EL-varme

Hej

Vi har købt hus med el-varme, og til styring af dette sidder der en central danfoss styre enhed. (se billede 1)
Den styrer tror jeg et mega relæ i måleren som som går ud til alle el-radiatorer. (Se billede 2)

Vi kunne godt at skifte danfoss delen så vi kunne lave automatisk nat sænkning, eller måske ligefrem programmere den.

1)
Er det muligt at få en erstatning for danfoss dimsen, der er kompatibel ?
2)
Selve relæet larmer en del når alle radiatorerne er tændt, er det muligt at få et nyere relæ der er noget mere lydløst ?

på forhånd tak for svar.

Mvh. Flemming

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at udfase de meget dyre ohmske elvarmeovne , og invester i luft til luft varmepumpe(r) i får 3-5 gange så meget varme pr. krone.
Varmepumper har indbygget natsænkning og god termostat.
Man kan godt få termostater med natsænkning som passer til relæet , men et rælæ der brummer burde nok udskiftes.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja naturligvis kan du få et anlæg med natsænkning, ingen problemer i det.
MEN !  se hellere at få indstaleret varmepumpe istedet for, for det elvarme vil ruinere jeres økonomi. Det er en af de dyreste løsninger af opvarmning i har i huset.
I vil næsten kunne halvere udgiften til opvarmning med en varme pumpe, og den vil være tjent ind i løbet af to til tre år.
din danfoss termostat er nok med indbygget natsænkning nogle er og nogle er ikke du kan løfte låget på termostaten og se typen
på den. et nyt relæ til tavlen som ikke brummer http://www.greenline.dk/Produkt/7125/Kontaktor-4-polet-20-A

Hej

Har selv et hus med elvarme og luft/luft varmepumper

Tror at den thermostat skal stilles til 17 gr. som er den temperatur man normalt sænker til om natten - der burde være et ur også sådan at den thermostat er forbikoblet om dagen og når uret åbner for den skifter hele systemet til nattemperatur.
om dagen styres temperaturen så af de thermostater som normalt sidder i selve radiatoren, men det er et gæt fra min side - de fleste af de lidt tidlige systemer er indrettet sådan.

Hilsner fra Polobjørn


 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af anderswitt på 05 nov 2011 18:03
din danfoss termostat er nok med indbygget natsænkning nogle er og nogle er ikke du kan løfte låget på termostaten og se typen
på den. et nyt relæ til tavlen som ikke brummer http://www.greenline.dk/Produkt/7125/Kontaktor-4-polet-20-A

Jeg har prøvet at skille den ad nu, men jeg kan kun komme til at tage dreje skiven af :-(
se billede, hvordan kommer jeg videre ?

et billede fra toppen ses herunder, det ser ud til at de 2 små hægter er lige til at trykke ned, men nej de er møj hårde og jeg er er noget bange for at knække dem, eller rive hele dimsen ned af vægen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af anderswitt på 05 nov 2011 18:03
din danfoss termostat er nok med indbygget natsænkning nogle er og nogle er ikke du kan løfte låget på termostaten og se typen
på den. et nyt relæ til tavlen som ikke brummer http://www.greenline.dk/Produkt/7125/Kontaktor-4-polet-20-A

Jeg har prøvet at skille den ad nu, men jeg kan kun komme til at tage dreje skiven af :-(
se billede, hvordan kommer jeg videre ?

et billede fra toppen ses herunder, det ser ud til at de 2 små hægter er lige til at trykke ned, men nej de er møj hårde og jeg er er noget bange for at knække dem, eller rive hele dimsen ned af vægen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af polobjørn på 05 nov 2011 19:39

Hej

Har selv et hus med elvarme og luft/luft varmepumper

Tror at den thermostat skal stilles til 17 gr. som er den temperatur man normalt sænker til om natten - der burde være et ur også sådan at den thermostat er forbikoblet om dagen og når uret åbner for den skifter hele systemet til nattemperatur.
om dagen styres temperaturen så af de thermostater som normalt sidder i selve radiatoren, men det er et gæt fra min side - de fleste af de lidt tidlige systemer er indrettet sådan.

Hilsner fra Polobjørn


 

 


I vores hus, er det udelukkende den termostat der styrer radiatorerne, den slukker eller tænder alle sammen på en gang. Selvfølgelig er der så termostat på de enkelte så hvis den er stillet lavt, så starter den enkelte radiator ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til Svend Høst og Håndværkeren

Mht. til varme pumpe, så er det da overvejet, men jeg har ikke fundet nogle luft-luft, hvor man ikke skal have en grim kasse i stuen, eller andet sted.
Nilans luft-luft (Compact P), har jeg overvejet, men det er vist mest til super lav energi huse, som jeg læser det. Men det er da under kraftig genovervejelse da vi skal have noget mere luft ind i huset. (vi er flyttet fra et rækkehus med passiv genveks)
Jeg har snakket med energitjenesten om det, og de siger det ikke kan betale sig at lave varmen om. (luft-vand,gas eller luft-luft)
 
Dog har vi næsten bestilt solceller som kommer til at bidrage med ca. 6000kwt om året, eller mere hvis vi kan få plads.

Hvis i kender til anlæg som ikke skal have et grim "ac-lignende monstrum", men som kører via indblæsning og udsugning, vil jeg meget gerne høre om dem.

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har et par bekendte der har deres "grimme" inderdel siddende i entreen, herfra varmer den hele huset op. Og det er da godt nok kun et lille hus på 240 m2 incl. førstesalen.
Ville gøre hvad som helst for at slippe af med el varme, luft luft varmepumper er en god "billig" løsning, ellers en god pilleovn, den vil også betale sig af ganske hurtigt, og det koster max 30% af udgiften på elvarme..
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis