Skimmelsvamp

Hej.

Min kone og jeg har opdaget lidt skimmelsvamp som højst sandsynligt kommer fra under køkkenet

Jeg har utrolig meget respekt for skimmelsvamp, og vil gerne fjerne det på den rigtige måde (der er mange meninger om dette).

Jeg har også fået afvide at det er en god idé at få forsikringen med ind over?

Er der nogen der har erfaringer med processen med at fjerne skimmelsvamp?

VH
Ole
Hej. Min kone og jeg har opdaget lidt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 04 nov 2011 21:18

Men der forstås altså en større relativ LUFTfugtighed tættere ved en materialeoverflade.

Men at der er en større luftfugtighed 1/10 mm fra en træoverflade end en hel millimeter fra samme træoverflade er jo klart nok. Men det er der jo kun i absolut stillestående luft at det forhold gør sig gældende.
Og det må være et ”relativt” sjældent fænomen. Ikke engang i termoruder er luften stillestående.

Og egentlig mener jeg at det er ”relativt” ligegyldig at blande ”relativ overfladefugtighed” ind i problematikken.

Spørgers problem er meget simpelt. Der er for høj relativ fugtighed i boligen. Så høj at der dannes skimmelsvamp.
MÅDEN AT LØSER PROBLEMET PÅ - ER AT FJERNE FUGTEN.

Selv om jeg holder meget af en god debat så kan det godt irriterer mig at det skal gøres til et stort problem at der findes skimmelsvamp i en bolig.
Som jeg indledningsvis skrev må du ikke forveksle materialets RF i overfladen med den RF i luften!

Det er jo ikke nok at fjerne fugten, hvis du ikke får identificeret kilden! Jeg synes du i dit indlæg bagatellisere den skadelige virkning som skimmelsvamp medfører. Jeg undrer mig over at du ikke mener det er et reelt problem, da skimmelsvamp kan medfører store gener, især hvis der bor børn i husstanden.

Jeg undrer mig også over hvordan du ud fro OP indlæg, kan konkludere at problemet er for høj relativ fugtighed i boligen! Der findes mange former for fugtskader, og problemet skal afgrænses ud fra en konkret vurdering, og her er det, at det faktiske materiales relative fugtighed spiller en væsentlig rolle! Hvorfor du mener det er ligegyldigt at blande denne meget vigtigere parameter i spil, stiller jeg mig ganske uforstående overfor.

Mht sænkning af temperaturen, så er det korrekt at du ved at sænke denne gør forholdende mere ugunstige - dog skal du helt ned under 5 grader C for at forhindre vækst, så det er ikke så egnet til boligformål!

 


 Certificeret Statiker

Jeg tror at vi stort set er enige.
Vel er skimmelsvamp et problem for nogle, måske mange - og det er meget enkelt at løse det problem.
I 99% af tilfældene kan det løses ved fornøden udluftning.

Jeg tror at 9 ud af 10 boliger har et udendørs termometer, således at man er orienteret om den lokale udetemperatur.
Selv om udetemperaturen ret beset er uden større relevans for de fleste.

Det ville være langt mere relevant om man havde et hygrometer og derved kunne holde sig orienteret om den lokale "relative luftgugtighed" Indendørs!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Til Ole_sp

http://www.skimmel.dk/Generel%20information%20og%20gode%20råd/Ofte%20stillede%20spørgsmål.aspx

(tak hpox)

Der kan du læse mere uden vores diskusion, og der vil du læse, at vi alle har ret. Både for høj luftfugtighed samt bygningsfejl kan give skimmelsvamp. Samt at det er nødvendigt at finde årsagen, hvis skimmelen er dukket op.


ps. copy paste linket in i et nyt browser vindue
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa..

Vi købte hus i Marts måned i år, og fandt ud af 2 måneder senere, at der var skimmelsvamp bag opvaskemaskinen, og også bag køkketskabet, vi kontaktede et firma som kom ud og tog luftprøver i alle rumne i huset, og nogle prøver rundt omkring på væggene, og på selve gerningsstedet, og så gik der 2 uger så kom der en rapport i en fin mappe, med beskrivelser med luftfugtigheder i de forskellige rum, og hvad prøverne viste og hvilke type skimmelsvamp det var, og til sidst hvordan vi skulle fjerne det .

Fordi det ikke var "værre" end det var, kunne en mekanisk afrensning løse problemet og vi valgte at tage opvaskemaskine ud, og med stor forsigtighed skille et køkkenskab totalt ad, og kom så frem til puds laget hvor skimmelsvampen groet, så lukkede vi rummet af og gav det noget Protox (kan ik huske hvad mere den hed) og bankede pudset af, og rensede væggen af og gav det igen en anden slags Protox, noget forebyggende, og til sidst pudsede vi væggen op igen, og stilte en affugter i rummet i nogle dage inden vi samlede køkkenskabet igen.

Du kan bestille sådan nogle svampeprøver, de koster 100kr stk og giver dig svar inden for 2min. om det er skimmel eller ej, hvis du er i tvivl

 

Jeg er overvældet over de mange svar. Mange tusinde tak. Vi har nu lidt at arbejde med
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

www.kk-entreprise.dk eller www.dukaone.dk - fugt problem i kælder - skimmelsvamp - godt indeklima
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også