Hvor mange watt i en emaljeret Verner Panton Flowerpot ?

Jeg har et par eksemplarer af Werner Pantons Flowerpot, som netop har fået skiftet fatninger, da de gamle var ødelagt af varme..  Nu har de fået nye fatninger, og jeg vil gerne sikre mig, at jeg ikke sætter for store pærer i.  Ærligt talt er jeg lidt overrasket over den etiket, der sidder i (den ene af) lamperne, for på den står der max 75 watt.

Godt nok er der tale om emaljerede lamper, men det forekommer mig alligevel, at 75 watt er i overkanten.  På den anden side slipper der jo ikke overdrevet meget lys ud af lamperne, så jeg vil gerne så højt op som muligt.    Er der nogen, der ved, hvad lamperne kan tåle?  Eller hvor jeg kan spørge?

Christian

Christian

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo men i vore dage kan du jo købe lamper / pærer der ikke udvikler ret meget varme i forhold til lyset den giver i w. De rørpære der er på markedet bliver sjældent varmere end du kan tage ved dem selvom de er tændt, og så vidt jeg lige husker kan de da afgive lys som en 150 w pære selvom de ikke bruger mere end en fjerdedel i strøm.
Jeg tror ikke, nogen af de moderne lavenergipærer kan få plads i denne lampetype, men selv om der skulle være plads, ville vi nok ikke kunne finde os i farverne.  Lamperne hænger over et køkkenbord, og vi kan nu bedst lide, at maden ser ud, som den plejer.

Christian

Det er nok et spørgsmål om hvilken spare pære du vælger, køber du de helt billige har de et skarpt nærmest blåligt lys, køber du de lidt dyrere får du næsten samme oplevelse af lyset som med en glødepærer.
Du kan jo også vælge de nymodens halogen pære, de ligner en glødepære, men hvilket lys der kommer ud af blot en 25 w.
Skrevet af czj på 02 nov 2011 01:54
Jeg tror ikke, nogen af de moderne lavenergipærer kan få plads i denne lampetype, men selv om der skulle være plads, ville vi nok ikke kunne finde os i farverne.  Lamperne hænger over et køkkenbord, og vi kan nu bedst lide, at maden ser ud, som den plejer.

Du kunne overveje at sætte en halogenpære med en lidt lavere wattstyrke i din lampe. Eller erstatte afbryderen med en lysdæmper. Eller gøre begge dele. Men såfremt din lampe er mærket med max 75W, så er den godkendt til den wattstyrke.

fase

Det er ganske rigtigt at de gamle Flowerpot lamper i emalje er godkendt til 75 watt. Men husk at ledningen også skal kunne klare den kraftige varmeudvikling. Derfor skal ledningen være godkendt til minimum 170 grader. De moderne/almindelige ledninger smelter simpelthen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis