Tilslutning af toilet til afløb i bryggers

Hej Alle,

Jeg bor i hus og har et bryggers, hvor der pt. er håndvask og vaskemaske tilsluttet et afløb i gulvet (jeg kan se en almindelig "rist", men ellers ved jeg ikke noget om afløbsrørets størrelse eller lignende).

Ifm med flytning af min vaskemaskine overvejer jeg at få lavet et toilet i bryggerset, ret tæt på hvor gulv-risten er, således at mine gæster ikke skal bruge husets eneste toilet som er på første salen (huset er ikke så stort).

Er der særlige krav til størrelse på afløbsrøret, eller andre krav, når et toilet skal tilsluttes? Mit almindelige faldrør i huset er andetsteds, og jeg bliver pludselig bange for, at hele gulvet skal hugges op, og at et afløbsrør skal trækkes helt over til den eksisterende faldstamme (måske 10 meter under gulvet!)... lyder rigtig dyrt!

Det nemmeste ville jo være, om jeg "bare" kunne tilslutte toilettet til det eksisterende gulv-afløb, evt. med lidt huggeri i gulvet lige nær afløbet...

Er der nogen der kender kravene til afløbet når et toilet skal tilsluttes ?

Tak!


 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt efter husets alder så har du 100 mm betonrør eller 110 mm pvc rør i jorden under dit gulvafløb.
Og der kan normalt godt tilsluttes wc til den rørstørrelse.

Men afløbsledningen fra gulvafløbet er ikke nødvendigvis tilsluttet faldstammen.
Et sted udenfor dit hus er der mindst en brønd hvorigennen spildevandet løber inden det via en stikledning er tilsluttet det offentlige net - ude i vejen. Find den og derved kan du næsten med 100% sikkerhed se hvordan dit afløb er opbygget.
Det er muligt at der er seperatsystem, altså hvor afløb og regnvand afledes i hvert sit ledningsnet.
Du kan osse bemytte lejligheden til at kikke lidt i dine tagnedløbsbrønde. De trænger nok til en oprensning. .o)

Arbejdet med tilslutning og rørføring skal udføres af en autorisert kloakmester.
Du skal nok ikke kalkulere med "lidt huggeri" i gulvet, tværtimod skal det et mægtigt hul til, for at man kan komme til at sætte et grenrør på og føre rør op til toilet. Regn med minimum 1 m2.
Hvis der er gulvvarme i lokalet, skal du regne med at det går fløjten.
Men ellers kan jeg fint følge dig i tanken om at få installeret et lokum mere, men det er ikke "bare lige", men er en rigtig fin LDS opgave, lige bortset fra de autorisationskrævende opgaver.
Du kan fint hugge gulvet op, grave godt fri om kloakrørene, isolere, lægge evt. gulvvarme, støbe, vådrumstætne og sætte fliser.
Sagde manden, der for sjov skyld lavede 4 badeværelser i sit hus!

Med venlig hilsen
ktm

 

I såfald burde du jo være en meget ren mand ktm.
Ren på sjæl og legeme!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Aner ikke, om der stadig er liv i denne tråd, men prøver:

Jeg overvejer også at koble et toilet på gulvfløbet i kælderens vaskestue. Men kommer det ikke til at lugte op af andre gulvriste, der måtte være på vej til brønden? (når jeg kikker ned i de andre afløb, kan jeg bare se at betonrøret "drejer", men der er måske en vandlås indbygget i den måde røret er udformet på?)

Huset er fra 1965.

Du bliver nok nødt til at få lavet en tilslutning til dit toilet. Du kan ikke bare slutte til et gulvafløb. Du skal den hårde vej og få gravet op og sat et T stykke i eller få afløbet fjernet og rørene lavet så det passer til et toilet. Hvis du bare slutter toilettet til i afløbet, bliver rummet ubrugelig på grund af stanken. I øvrigt passer tingene ikke sammen. der må absolut være en form for vandlås i dine andre afløb.


fase

Tak for svar Fabrin. Jeg er med på at toilettet ikke bare uden videre kan klaskes ovenpå et eksisterende gulvafløb. Det, der egentlig overrasker  mig er, at en rådgiver har fortalt mig at det er muligt at lade toilettet skylle ud gennem de rør, der oprindeligt var tiltænkt gulvafløb mv. Jeg troede de var for små.

DErtil kommer så det med lugt - men du har nok ret, at betonrøret under gulvafløb må være udformet, så de udgå en vandlås i sig selv. 

En tredje ting er så, at det afløbsrør, som rådgiveren menete, toilettet evt kunne tilkobles - ender i en sandfangsbrønd, før det går videre til hovedbrønden og videre ud i det kommunale system. Jeg synes det virker mærkeligt, hvis affald fra toilet skulle kunne komme igennem denne sandfangsbrønd (hvor også tagvand mv løber i) - uden at stoppe den til...

(understreger lige, at rådgiveren ikke har granteret, at det kunne lade sig gøre, men sagt, at jeg skulle snakke med en kloakmester om det)

Hvis det rør du tænker på at bruge ender i en brønd med sandfang, hvor tagnedløbet er sluttet til, vil jeg på det kraftigste fraråde at tilslutte et toilet. 

Har du ikke en tegning over kloakken i dit hus. Hvis ikke så prøv at henvende dig til teknisk forvaltning i din kommune. Når huset ikke er ældre end fra 1965, tror jeg der findes tegninger over huset. Det andet er næsten som at famle sig frem i blinde.


fase

Prøv at søge på kommunens hjemmeside under byggeri. Der er næsten altid en henvisning til et byggesagsarkiv, hvor du kan gå ind på din (og naboens) byggetilladelser. Er der kloaktegninger ligger de i dette arkiv. Hvis du bor i en tidligere lille landkommune er det ikke sikkert at der er tegninger.


Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis