Elektrodesvejsning i rustfrit stål

Hej...

Jeg har købt nedenstående eleltrodesvejser og elektroder til rustfri stål i Harald Nyborg, idet jeg vil prøve at svejse lidt i nogle 1,5 mm rustfri stålplader... MEN det går ikke så godt!

Problemet er at elektroden brænder fast og ikke rigtigt kommer "i gang". Jeg har ingen erfaring med at svejse, så jeg har bare prøvet mig frem...

Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om, det er manden eller udstyret, det er galt med?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...1235&n=10v

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...=5456&n=10

/Thomas

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

At svejse 1,5 mm plader, med elektrodesvejsning, det er ikke så let.

Jeg kender ikke den svejser du linker til, men har prøvet en lignende.
Den køre nok med lige lidt nok volt, i buespænding, som gør det lidt svært at holde gang i elektroden, ved de lave strømstyrker.

Det kræver at du kan skrue svejseren ned i strøm (45 ampere til en 2.0 mm elektrode), og en max 2.0 mm elektrode.

Jeg har god erfaring med dem her, i 2.00 mm til rustfri, jeg har svejset i 1.25 mm plade, ikke optimalt, men dog brugbart.
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=7311

Jeg har sådan en gammel Esab (æg) svejser, den er stor og skrumlet, men den er rigtig god.


 

mvh jens


 

Nu skal du jo bare lige stryge elektroden så du får smeltebadet igang. Du kan ikke bare sætte den på jernet og svejse.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for jeres svar!

Jeg kommer lidt til kort, når det kommer til volt, spænding mv.... Svejseapparatet har ikke så mange indstillingsmuligheder, man kan vælge mellem 55 og 80 amp., det er det...

Det lyder til, at det kræver lidt håndelag. Jeg må ud og prøve lidt mere, hvis det ikke vil lykkes, bliver jeg jo nok nødt til at aliere mig med en, der ret faktisk har prøvet det før...

det nemmeste er tigsvejse med tilsattråd.
eller lad det smælte sammen. men det kræver
at smæltebadet "løber"rigtig. og ikke løber væk.
kræve noget øvelse.

men elektrode svejsning er noget svære at svejse end co2 svejser.
og alternativ er gassvejsning. med gas og ilt. (skærebrænder sæt)

men hvis man øver at svejse med elektrode svejse på rustfristål.
kan de hurtigt løbe op i kroner.

men det er fordel i at lære på noget affaldsjern.
 1.25-2 mm. blade i strimler. for at få håndelag.
i at styre elektroden (OK. elektroden) de er lætte at starte op
med et lille strøg alla tændstik.! for at starte svejsebadet.
før du "overfalder" på rustfristål.?

Hvis du kun kan gå ned på 55 ampere, så er det ikke 1,5 mm plade du skal bruge den til.

Find noget 3 - 5 mm jern, og øv dig på det, det er nemmest på 80 ampere.

mvh jens

Annonce
Nu har jeg været ude øve mig lidt mere, og jeg har faktisk fået det til at virke ganske godt. Det biver ikke synderligt kønt, men underlaget var heller ikke det bedste, da de første mange forsøg efterladt en masse knolde...
knolde. i svejse sproget kaldes mågeklatter.!

men dem kan du slibes ned med vinkelsliber.?
Hej je_ns. Det er en pragtfuld og enormt god svejser du har der men den er faktisk ulovlig (og død farlig) da tomgangsspændingen er alt for høj.

Freedom is just another word for nothing left to loose. (citat Janis Joplin)

Ja den er ikke med sikkerhedsanordning, som kan påbygges efterfølgende.
Det er lovpligtigt, hvis den bruges i erhverv.
Jeg ved faktisk ikke om det også kræves, når den bruges privat.

Dødsensfarlig betragter jeg den nu ikke som, hvis den bruges med omtanke.
Brug den ikke udendørs, i fugtigt vejr, brug altid tørre hansker, rør ikke elektrode, og stell (eller stell'et svejseemne) samtidigt.
Min står altid inde, i opvarmet lokale, den bliver aldrig flyttet. og bruges kun  indendørs.

Selvom min bil er fuldstændig lovlig, betragter jeg nu den mere dødbringende, en mit gamle svejseæg


jens


 

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis