Udvendig fuge omkring nye vinduer men med sand på fugen

Hej LDS'ser

Jeg har monteret nye mahogni vinduer, og vil gerne lave, så fugen ligner en mørtel fuge.
Jeg har set på nyere opført huse at man har brugt en elastisk fuge, hvor der er kastet sand på den våde fuge. 
Er der nogen der har en god fremgangs måde til dette eller erfaring med dette ?

1) man kan kaste ovn tørret sand på fugen med hænderne ?

2) evt. bruge en form for sandblæse-pistol med trykluft hvor højt tryk / flow justeres ned

   mvh. Torben


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gutten der fugede mine vinduer smed bare lidt sand fra ungernes sandkasse på den våde fuge og "klappede" den ganske let. Det ser ud til at holde fint.

Det var en ny-fyldt sandkasse med hvid, vasket strandsand.

Jegpåstår ikke jeg har forstand på det, men det var hvad jeg observerede. :-)
Da jeg for nyligt lagde en byggefuge på indersiden af et badeværelsesvindue, monteret i en vandskuret mur, siede jeg lidt strandsand fra sandkassen (strandsand).

Glittede fugen og kastede efterfølgende sandet på med fingerspidserne.
Da overfladen var tør børstede jeg forsigtigt fugen for løst sand og malede.
Jeg er meget tilfreds med resultatet - fugen ligner en mørtelfuge og så er jeg sikker på, den ikke slipper trævinduet og der kan trænge fugt ud i murkonstruktionen.

Overvejede også en trykluftløsning men efter at have prøvet at kaste sand på med hånden, var jeg positivt overrasket.

VH
Det er rigtig, at man anbefaler at anvende en diffusions åben fuge på ydersiden på vinduet. Men efter at spurgt div. tømmere og surfet på nettet, er der ingen der direkte har konstateret at levetiden for vinduet forkortes. I en gamle SBI-rapport 176 fra 1986 har jeg fundet et kort resume der siger :
Rapporten beskriver en undersøgelse af fugtforholdene i fuger og karmtræ i vinduer indsat i massivt murværk. Ved undersøgelsen er ikke konstateret skadelige virkninger af at bruge et-trins fugemassefuger omkring trævinduer i ældre massive mure.
Ingen tvivl om at mørtelfuge er pæne, men der vil jo komme revner pga. at mursten og trærammer ikke " arbejder" sammen.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også