Dårligt træk i skorsten - etageejendom

Hej med jer,

Vi købte sidste år vores lejlighed, som har en dejlig brændeovn i stuen. Den er tilsluttet ejendommens skorsten som i over 50år har været brugt til ejendommens oliefyr. Vi er nu gået over til fjernvarme så oliefyret er nedlagt.

Vi har hele tiden døjet med dårligt træk. Vi bor på 2. sal og brændeovnen er tilsluttet direkte til skorstenen. Det er ikke muligt at fyre uden at der er åbent for alle spjæld. 

Er der nogen gode ideer til hvad vi kan gøre? Er det muligt at lukke skorsten lige under vores udtag, og dermed undgå træk længere ned i systemet? 

Når jeg lyser ind i skorstenen kan jeg se at den har et rør på ca. 30cm eller lign. 

Er det muligt at få det lukket og evt isolere, så vi kan få et ordentligt træk? 

Eller er det et større projekt?

På forhånd tal. Bør over med mine manglende skorstensevner.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville nok hjælpe en hel del at få sat en isokern i skorstenen, spørgsmålet er bare om ejendoms selskabet vil gå med til det.
Men fyre du nu også rigtigt ? Du skal have fuld skrald på i mindst en halv time, du skal nemlig varme skorstenen op før den vil trække ordentligt.
Hej.

Ja det ville jeg mene, jeg er med på at det tager tid at varme den op, men også efter lang tid, vil ilden kvæles hvis jeg lukker bare en smule ned for luften. Jeg har taget min "spjældjustering" helt af for at der kan komme luft til. Der er ingen tvivl om at der er dårligt træk. Når jeg sammenligner med mange andre huse hvor de har brændeovn, der er det tydeligt at ilden iltes kraftigt. I min brændeovn er det langsomme flammer og det er tydeligt at se røgen svæve til tider.

Vi har selvfølgelig også problemer med lugt af samme årsag!

Men kan det lade sig gøre at blænde en skorsten så højt oppe? og isolere?
Det er en ejerforening. Oliefyret er taget af og vi er de eneste der har "adgang" til skorstenen. De andre lejligheder støder ikke op til skorstenen. Så ja det sku vi sagtens få lov til hvis det var
Kunne du ikke undersøge om "hullet" fra oliefyret er afblændet. Hvis ikke, kan det dårlige træk skyldes falsk luft i skorstenen.

Næste mulighed er at din brændeovn/røgrør er stoppet af aske og skidt. Prøv og træk ovnen ud fra røret, så du kan gøre det rent.

Mvh Thomas Hansen

Vi havde samme problem indtil jeg fik fat i noget ordentligt træ.

Din røgtemperatur skal som udgangspunkt være mindst 140 grader

Du må kunne finde ud af om der trækkes falsk luft ind ved at stikke din hånd ned i skorstenen via hullet hvor din brændeovn er tilsluttet.

 

 

 

Tjah ! Man har jo hørt om at andre beboere i etage ejendomme har tilsluttet deres emhætte til en gammel skorsten. Absålut ikke lovligt men praktisk
Jeg fyrer med briketter. 

Skorstensfejeren kommer i næste uge, så må vi se hvad han siger.
Uanset om du fyre med træbriketter ellet rent træ, skal de altid brænde med klare flammer, de må ikke ligge og ulme. Det kan i værste fald giver løbesod og hvad værre er, skorstens brænd.
Skorstenen er nok ikke lukket i kælderen og giver falsk træk , hvis du på en eller anden måde kunne lukke den del som du ikke bruger og så fik sat isokern i ville det nok hjælpe en del.
Nu skriver du ikke hvad ovn du har og hvor god den er. Men hvis du kunne sætte et termometer i skorstensrøret, ville du nok ha en fornemmelse af hvor du står.
Så vidt jeg husker skal en skorstenfejer trække skorstenen 1 gang årligt hvis man benytter den til brændeovn

it is better to burn out than to fade away
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis