skabelon til overfræser

Hej
for mange år siden havde jeg en skabelon til min overfræser, til at lave hyldeknægte med.
Den er væk, lånt ud, hvad ved jeg.  Men hyldeknægtene har jeg endnu. Jeg har tegnet dem af......Men, hvordan er det nu lige at jeg laver skabelonen igen? Det er vist noget med en halv kopirings diameter....og her knækker filmen. Jeg vil ikke bruge hverken båndsaven eller stiksaven,-det bliver altså ikke nær så pænt som det overfræseren laver.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej lille ven.
Ja den har vist været knækket længe, den film
Hvorfor skulle din skabelon dog være det halve af emnet du vil fræse ? Den skal sådazn set bare være spejlvendt hvis det er en skabelon du lægger på en plade.
Men jeg syntes nu det er lettere at skære den lidt på overmål med båndsaven og så rette den efter med fræseren
Nej søde Jørgen, det er ikke skabelonen, der skal halveres. Man skal tage højde for afstanden fra kopi-ringen til jernet. Så skabelonen skal jo være større end det færdige resultat. Prøv at se bogstav-skabelonen, den er jo i overstørrelse, -men ud kommer der så små nydelige bogstaver. Det er helt sikkert pærelet,-når man ellers kan huske metoden.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Du skal tage kopiringen og fræsejernets diameter og trække de to tal fra hinanden og dele med to:

Hvis din kopiring f.eks er 30mm og fræsejernet er 8mm, så bliver resultatet:

30-8 = 22mm

22/2 = 11mm

Hvis du bruger en udvendig skabelon skal siderne derfor offsettes 11mm ind hele vejen rundt.

I stedet for en kopiring kan du bruge et fræsejern med leje på. Her skal skabelonen have samme størrelse som det emne du vil lave og derfor kan du bare bruge en af dine gamle hyldeknægte og fræse efter den. Så bliver de nye nøjagtig lige som de gamle du lavede i sin tid :-)


Hilsen Brian
Tak Brian, det var lige den forklaring jeg ikke rigtig kunne huske. Men du har da den bedste idé! Jeg skiller lige hylden ad igen og prøver om jeg kan styre rundt om knægten:-).
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Velbekomme Helle. Alle veje fører til Rom, men kun én vej er den korteste ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis