Airbag-lampe i Punto fra 02 lyser

Konens Punto fra 02 - dens airbag lampe er begyndt at lyse. Kan man ikke selv tilføre sådan en computer til den og tjekke hvad der er galt? Hvor findes sådanne steder? Hvor sider stikket og programmet/systemet tila t forstå?

Ifm. min tidligere bil, fik jeg det lavet hos Fiat til en meget høj pris....


kh. hilsen Mr. GDS 0
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
selve airbag styring kan du ikke selv rode med. Men det er almindeligt i adskillege forskellige biler, at det er stikket under førersædet, der er irret. Den fugt der er i kabinen, lægger sig bl.a. under sæderne og laver ir i stikket til kontakten til sædet. Tag sædet ud eller kast dig ned på ryggen. Du vil kunne se det - nok nærmest vognmidte. Skil det ad, aftør og et pust WD40, så er det ged sikkert barberet

 

Takker - hvad hedder kontaklspray helt præcist og hvilket mærke? hvor henne kan de købes?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Rensning: Kontakt 60
Beskyttelse: Kontakt 61

Prøv en elektronikforretning, f.eks. Brinck på Nørrebro.

MvH,

Bent.
Stikkene under de to forsæder er ens og af samme ringe kvallitet og da fænomenet optræder på nye som på ældre biler har det intet med fugt at gøre,bare latterligt ringe stik.
Når der først er lys i lampen skal du have puntoen tilsluttet en tester for at få fejlen slettet.
René
Annonce
det har faktisk - i mange tilfælde noget med kabine-fugt at gøre. Jeg har set mange irrede stik bl.a. på gamle Opel. Og irren er ikke opstået pga dårlig forbindelse men skabt den. Under alle omstændigheder er det en nem kontrol.

 

Hej Alle

Det er faktisk sådan at man i airbag systemer har en meget lille modstand i hele systemet - typisk mellem 2 og 3 Ohm og derfor skal der ikke meget modstand i et stik til før systemets selvdiagnose tænder lampen for funktionsfejl.

Det er typisk i stik under sæderne (hvis der er side airbag eller selestrammer på selve sædet)  specielt højre sæde fordi det typisk bliver flyttet mest, at der er fejl i stikkene, nogle gange dårlig forbindelse (overgangsmodstand bliver for stor) eller ledning knækker lige bag terminalerne i stikket(kun kobberet men ikke isoleringen) det kan derfor ikke ses.

Når fejlen fjernes/repareres vil funktions lampen normalt slukke af sig selv, men hvis man har kørt længe med fejl i systemet, skal der en diagnose computer på for at slette fejl/slukke lampe. Håber at dette kan være til hjælp/gavn for nogen.

En sidste ting - Når man skal arbejde på airbag systemet så lad bilen stå i ro uden nøglen i i ca. 5 minutter og afmonter derefter MINUS kablet på batteriet.

  H U S K   L I G E  at åbne et vindue  (af hensyn til en eventuelt selv låsende centrallås) det er surt når dørene låser sig selv og nøglen er inde i bilen.  

Eventuelle stik renses med Kontakt 60 eller tilsvarende   I K K E   noget andet !!!!!    

Når arbejdet er slut monteres batterikablet igen, men vent et par minutter inden der sættes tænding på for at teste systemet.

En autoradio kan godt gå i tyverikode når strømmen afbrydes så sikrer jer lige at i har den kode !!!   

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
undskyld det der med wd40! De er bare fordi jeg har 12 dåser stående, så de bliver brugt til både at smøre døre, fugtfortrængende og afloppe hunden med

 

Uldal, jeg bruger WD40 som rustløser, men den der med aflopning var ny. Jeg griner stadig (har ikke hund) :-)

cheers,

Bent.
nååå, den med aflopning var nu kun en jydejoke! Jeg sprøjter alle alu- og cromdele på min mc ind i WD40. før vinterhi

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis