Voss ovn bliver kun 175 grader varm

Hej

Vi har en Voss Komfur fra ca. 2003 og den kan ikke længere varme ordenlig op, det går fint op til ca. 175 grader og derfra kommer den ikke rigtig videre. Alle de keramiske plader virker ok.

Det er en model ELK 8000 AL.Så vidt jeg kan se/læse rundt omkring så har min model 4 varmelegemer:

Grill: Bliver varm (har følt med en finger) når den tændes.
Top: Bliver varm (har følt med en finger) når den tændes.
Varmluft: Bliver varm (har følt med en finger) når den tændes.
Bund: Bliver varm (har følt med en finger, jeg tog bagbeklædningen af) når den tændes. 

Alle sikringer i gruppen er skiftet for en sikkerheds skyld og ledningerne er checket.

Termostaten har jeg forsøgt at kontroller således:

Tænder ovnen på 50 grader varmluft, med et elektronisk stegetermometer i midten af ovnen: ovnen bliver ca 57 grader varm.

Tænder ovnen på 100 grader varmluft, med et elektronisk stegetermometer i midten af ovnen: ovnen bliver ca 94 grader varm.

Tænder ovnen på 150 grader varmluft, med et elektronisk stegetermometer i midten af ovnen: ovnen bliver ca 160 grader varm.

Nogen der har et bud på hvad jeg skal udskifte?

Kan et Varmelegme virke halvt?


Tak


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af wolfram på 02 okt 2011 19:49

Hej

Vi har en Voss Komfur fra ca. 2003 og den kan ikke længere varme ordenlig op, det går fint op til ca. 175 grader og derfra kommer den ikke rigtig videre. Alle de keramiske plader virker ok.

Det er en model ELK 8000 AL.Så vidt jeg kan se/læse rundt omkring så har min model 4 varmelegemer:

Grill: Bliver varm (har følt med en finger) når den tændes.
Top: Bliver varm (har følt med en finger) når den tændes.
Varmluft: Bliver varm (har følt med en finger) når den tændes.
Bund: Bliver varm (har følt med en finger, jeg tog bagbeklædningen af) når den tændes. 

Alle sikringer i gruppen er skiftet for en sikkerheds skyld og ledningerne er checket.

Termostaten har jeg forsøgt at kontroller således:

Tænder ovnen på 50 grader varmluft, med et elektronisk stegetermometer i midten af ovnen: ovnen bliver ca 57 grader varm.

Tænder ovnen på 100 grader varmluft, med et elektronisk stegetermometer i midten af ovnen: ovnen bliver ca 94 grader varm.

Tænder ovnen på 150 grader varmluft, med et elektronisk stegetermometer i midten af ovnen: ovnen bliver ca 160 grader varm.

Nogen der har et bud på hvad jeg skal udskifte?

Kan et Varmelegme virke halvt?


Tak


 

Når ovnen når en temperatur på 150/160°C Slukker kontrollampen, hvis der er en, så? Som du beskriver det kunne det være termostaten, der var defekt. Når varmelegemet virker op til 175°C, virker det formentlig også til 250°C. Så nej det virker ikke halvt.


fase
Skrevet af wolfram på 03 okt 2011 20:00

Tak

Vil det være muligt at checke om det er termostaten ved at tage den ud af ovnen. Jeg mener jeg kan pille selve føleren ud af bagenden og derefter starten ovenen på 250 grader med stegetermometret i ovnen.

Nu skulle ovnen vel kunne varme op?

wolfram


Ja, du kan godt pille termostaten ud af ovnen og dermed få den til at tro, at ovnen er kold. Hvis temperaturen så stiger, så er din termostat defekt. Hvis du har et voltmeter, kan du måle spændingen over varmelegemet, når ovnen holder op med at varme uden at have nået den indstillede temperatur. Hvis spændingen forsvinder, er termostaten defekt.

fase
Har samme komfur og samme skete for mig. Det er ikke termostat men en overophedningssikring du selv, med lidt snilde, kan skifte.
Du kommer ind til den bagfra og den er nittet fast til bagbeklædning ind mod ovnrum.Det er en ca. 2X 2 cm hvid porcelain klods hvor lednineg går til og fra.
Ring til voss og få et råd. Reservedelen kostede ca. 200 Dkk incl forsendelse
Hilsen

Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis