Selv bygge det indvendige af et hus?

Hej

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe lidt!
Min kæreste og jeg snakker om vi godt kunne tænke os at bygge hus. Min kæreste er tømrer og vil derfor gerne bygge meget af det selv. Planen er at vi vil få et typehus firma til at bygge alt det udvendige så min kæreste vil lave alt selv indvendig. det hus vi gerne vil have kommer nok til at ligge på 1,5-17 (uden grund).
Hvor meget tror i vi vil kunne spare hvis han selv laver det indvendige? Vi vil også selv finde køkken, gulv osv

Mvh Char87
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nok cirka 75.000 i ren arbejdsløn....

Nøjagtig samme scenarie jeg arbejder ud fra på det hus vi er ved at få bygget netop nu, til samme penge. Altså for det byggefirmaet skal lave.

//Nicolai
Jeg kan ikke sige noget om priser udover om EL-delen..

En skrabet el-installation i et standard parcelhus løber nok op i 20-25.000 det er så med det HELE altså
Så hvis i selv har mod på noget af det, kan der jo spares .. men det er ikke meget siden I ikke må lave ret meget selv.. Må hellere oplyse jer om hvad i selv må lave så lægmand.

http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Vh. Søren
El-installatør studerende.
Hov, glemte at skrive at byggefirmaet levere samtlige materialer til det arbejde jeg selv skal lave, kan jo lige så godt anvende byggefirmaets rabatter, som garanteret er højere end hvad i kan få i byggecentret.

De 75.000 er ren arbejdsløn for gulvbelægning, lofter, indvendige døre, alt inventar, samt beklædning og isolering af 22 m2 skur.

EL_installation kan næsten ikke betale sig at rode med, normalt koster en fornuftig installation i et komplet hus 70.000 for hele entreprisen, så det er jo ikke mere end 3-4 % af den komplette entreprise-sum.

//Nicolai
Hej Char.

Hvad er det nøjagtigt du/I vil lave selv? Og hvilke materialer er det i forventer at kunne spare penge på?

Udgangspunktet hos de fleste typehusfirmaer er jo min installation af EL, der skal normalt forventes en del mere, jeg fikl lavet for 50.000 ekstra el for 9 år siden... Nem så er der ikke sparet på stik og lysdæmpning etc.

Inventar er oftest også skåret ned til urealistisk meget. Ofte ses under 50.000 afsat til inventar og 20.000 til Hvidevarer.... Jeg vil personligt regne med det dobbelte.. Men jeg går nok heller ikke på kompromis..

Jeg gætter på det er det samme med de beløb der er afsat til gulvbelægningerne...

Så hvis I kan "nøjes" med den standard og mængde der er skitseret tror jeg det er begrænset hvad der kan spares ud over ren arbejdsløn.. men skal man over denne standard.. Så kan der helt sikkert spares en del.

Selv fik jeg et nyt hus bygget for 9 år siden, det blev gjort som total entreprise, men med den krølle at jeg selv leverede hvidevarer, inventar og gulve, de skulle dog montere desse dele....
Og så skulle de forberede en overetage med fremførte instalationer, isolering i tagflade, vinduer i tag og gavle samt kvist. Samt en støbt bund til garagen med isolering i bygnings standard :-)
Siden har jeg så selv klaret overetagen.. inck indkøbte dele... Og montage af hele molevitten....

Men inden du trækker på skuldrene af at spare 75-100.000, så husk at det trods alt er en ret stor procentdel af 1,5 mill.....
Og det er penge der ikke først skal betales skat af.... Men andre ord skal du vel ud for at tjene på den store side af det dobbelte for at tjene pengene..

Men først af alt hvad er det i vil kunne lave og skaffe af materialer?
Er det et muret hus? eller er det med indervæge i form af træskeletter, er der 1. sal osv....
Og som tømrer vil det måske være ret nemt at snuppe dele af byggeriet som montage af vinduer, døre udhæng osv, eller hvad med et lægge taget selv, lægte spærene, sætte lofter op osv....

Tager i disse ting med vil I kunne spare en hel del mere...

Så det hele afhænger jo meget af hvad I kan/vil klare selv....

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Det er korrekt at typehusfirmaet får store rabatter.

Men når de sælger dem videre til den glade selvbygger så vil de nok osse tjene på dem. Og sælge dem til nogenlunde samme pris som samme selvbygger skal give i tømmerhandlen.

Hvis huset er på f.eks. 145 m2 og der spares 75.000 kr i arbejdsløn er det ca. 500 kr/m2. Ud af en pris på måske 10.000 kr/m2.

Om det er lidt eller meget ved jeg ikke, men det er jo i hvertfald skattefrit.

Men skal der virkeligt spares så skal man lave det hele selv. :o)
Ja, det er jo ren gætteværk.... uden af vide mere om omfanget af arbejdet.

Men udover vægge, tag, kloak, VVS og el, så kan han vel lave resten selv.
Skrevet af Madsen1982 på 16 sep 2011 13:48

EL_installation kan næsten ikke betale sig at rode med, normalt koster en fornuftig installation i et komplet hus 70.000 for hele entreprisen

//Nicolai
Sælger du meget til 70.000 ? .. I så fald vil jeg gerne vide hvordan du gør !!

Vi har lige bygget et Kalmarhus på 140 m2 og der var el-entreprisen på 105.000,-

Valgte at finde en elektriker selv, hvor jeg kunne hjælpe til. Prisen endte på godt 90.000,- men så fik vi også væsentligt flere og bedre elartikler samt komplet alarminstallation.

Derudover har jeg også lavet alt indvendigt arbejde selv. Vi sparede ca. 125.000-150.000 men havde så også muligheden for, at få vores egne ideer indbygget uden at det kostede ekstra.

Jeg er ikke uddannet håndværker og det tog ca. 6 mdr. for mit eget arbejde med typisk 30-35 timer på ugebasis.
Det var, ihvertfald for mig, en halv hård periode men dejligt at komme ud på den anden side og se resultatet:-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Ja det er selvfølgelig rigtig at man skal huske på at man skulle tjene det dobbelt for at kunne betale 75000! Men vi vil lave alt indvendig (ikke el og sådan) men alt det en tømrer nu kan. Han siger han ikke gider at sætte vinduer og tag på, meeen kan da godt være piben skal have en anden lyd hvis der er meget at spare
Vi vil ikke bare have det standart som typehusene tilbyder, men derimod vil vi gerne bruge tid på at lede efter tilbud, f.eks på et køkken, eller klinker osv.
Der var en der skrev noget at det ikke er meget man må lave som tømrer. Jeg snakkede i dag med SKAT som fortalte at så længe man ikke er selvstændig så bliver man ikke beskattet af det man laver

Borst - Hvordan kunne i spare disse penge? Fandt i også selv alle materialer eller? Tog i så de skrabede modeller altså køkken osv? Hvem har lavet alt det udvendige?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også