er det en overraskelse?

Jeg har med stor undren læst, at et solanlæg på taget, der "sælger" strøm til nettet er at betragte som en selvstændighed virksomhed, og man derfor - ved eventuel arbejdsløshed - bliver trukket i dagpenge. Nogen der ved  om det er korrekt?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke nogen sager, og ej helle rjuraen for området.
Men umiddelbart tror jeg det er en and....
Da man jo netop ikke sælger strøm til nettet, men "deponerer" strøm på nettet til senere brug. Og hvis man producerer for meget, altså mere end man selv bruger så er der ingen betaling for overskuddet!
Jeg kender ikke hvilke perioder man afregner over.. men går udfra at der er tale om kalender år.

MVH Njord

MVH Njord
Ja, tror også det er en and, ellers ville enhver lyst til at anskaffe sig sådan et anlæg jo forsvinde, og så vil der jo ikke komme energi forbedringer, og nedbringelse af CO2 kvoter den vej, så er så godt som sikker på det er en and.
Pas nu på med at tro, at det er alm. sund fornuft, der styrer miljøtiltag og lovgivning på det område.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej, det er selvfølgelig korrekt..
Det er et financeringsspørgsmål. Jeg har lige været til et infomøde om solceller. Hvis du vælger at financiere det som en "virksomhedsordning" bliver du beskattet af fortjenesten, men kan fradrage udgifterne. Hvis du hiver penge op af lommen, eller låner som privarperson i banken, er det ikke en virksomhed. Indtægten fra strømmen er måske stadig skattepligtig, men er ren teori. Hvis man set over et år har produceret overskuds el, får man 60 øre pr kwh. Så en gennemsnitsanlæg, hvis du overhovedet ikke bruger strøm selv kan kun tjene ganske små penge. Til gengæld skal du ikke betale ca 2 kr pr kwh for det strøm du selv bruger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja, det er sku grotesk, når vi nu skal nedbringe CO2 forbruget, at man så "straffer" dem der har investeret i sådan et anlæg på den måde.
Det er vil kun hvis man vælger virksomhedsordningen at man måske kan risikere dette? (har lige spurgt min egen a-kasse)

Hvis man vælger den anden ordning, så tror jeg ikke der er nogen ko på isen. Se evt. forskellen her;
http://www.vivaenergi.dk/solcelleanl%C3%A6g-afskrivningsregler-91.aspx

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvor mange er ikke faldet for idéen med at kunne fradrage ved installation, uden at kende reglerne til bunds? Det er faktisk derfor jeg spurgte - for at advare dem, der risikerer arbejdsløshed. Flemming: Jeg har læst den nye ordning. Men hvem kan se 8-10 år frem? Vi har lige fået ny regering, med hvad det adskedkommer.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis