Behandling af ydermurer - puds? udkast?

Hej med jer

Jeg har et hus, bygget i gasbeton, hvor ydervægene ikke er så pæne længere.

Jeg har ikke den store faglige erfaring, men har pudset lidt op indvendigt (bl.a. en døråbning jeg havde til muret) så jeg har en ide om hvordan det skal gøres. Jeg overvejer at pudse huset, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1) Er det noget man forholdsvis nemt kan gøre selv, altså blande en spand og tage en bid af gangen - og kan det klares i 1 lag, eller er der flere trin i processen?

2) Jeg har også set nogen bruge en udkaster, som ligner en stor højtrykspuler - er kan det som privat betale sig at leje sådan en og spare tid - eller er det til noget helt andet ..?

Min situation er den, at jeg gerne vil have det gjort, men jeg har ikke overskud til et stort byggeprojekt - samtidig sammenligner jeg det også med at det til syndeladende koster 20 - 25.000 at få det gjort professionelt, så det skal ikke tage mig en hel sommer at gennemføre det selv.

Jeg ser frem til at høre fra jer!

/Morten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du får ikke pudset ret meget gasbetonghus for 20-25000.

Pudsningn af gasbetong er ikke amatørarbejde.

Det var det sure: Er huset bygget af sten eller blokke?

Har det æret malet eller på anden måde behandlet. 


tveskæg

 

Det var godt nok prisen for pudsning af mursten jeg havde set - var ikke klar over at det skulle være mere vanskeligt med gasbeton.

Det er bygget af ret store blokke.

Og huset har været malet for længe siden - og jeg malede så halvdelen af det for 1½ år siden. Jeg havde forestillet mig at man kunne klargøre murene til pudsning, med en kraftig højtryksspuling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som Tveskæg skriver, så kræver det øvelse og lidt viden at pudse huset selv. Men det kan lade sig gøre men der skal en del forberedelse til underlaget skal være helt fri for maling og løste puds. Desuden skal der besluttes hvilken overflade du ønsker.
Med nogle gode råd fra forummet her burde du kunne gå i gang med det selv hvis du er lidt kritisk og har lidt skills!


Prøv at se den her!
http://sproejtepudser.dk/


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Afrensning med hojtryksrensning tror jeg ikke på, men få et tilbud fra en murer.

Har kun en gang  været med til at pudse gasbetong, da trak vi fliseklæber på

før vi pudsede, ellers suger gasbetong  alt vandet så pudset sætter sig inden man

kan nå at glitte efter.

tveskæg

 

Alt kan læres,selv kinesere lære kinesisk.

tveskæg

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af tveskæg på 08 sep 2011 09:12
Afrensning med hojtryksrensning tror jeg ikke på, men få et tilbud fra en murer.

Har kun en gang  været med til at pudse gasbetong, da trak vi fliseklæber på

før vi pudsede, ellers suger gasbetong  alt vandet så pudset sætter sig inden man

kan nå at glitte efter.


Okay - det lyder som en større omgange - jeg tænker om man ikke bare kunne kombinerer det så man højtryksspulede dem, og pudsede umiddelbart efter - så er vægen også våd og har suget vand fra spulingen?
Tror ikke på du kan rense maling af gasbetong ved hojtryksspuling

Er der andre der har erfaring ned dette.

tveskæg

 

Gasbeton væggen herunder blev slebet med en beton sliber hvor der sad gammel maling og løst puds derefter vandede  jeg den grundigt og svummede den over med en blanding af cement, vand og betonbinder. Så blev den pudset med 1 gang puds til at lukke samlinger og småhuller og 1 lag til at få den glatte overflade. 
det største arbejde er at fjerne alt gammel puds og maling fra vægge.

Morten2K
Er i tvivl om det er udvendige eller indendørs vægge du skal have pudset?


Du skal have en noget kraftig højtryksrenser hvis du skal fjerne maling fra en væg. Jeg har prøvet det engang da jeg skulle pudse vores sokkel og det endte med at jeg måtte slibe det væk med en vinkelsliber. Det støvede ret kraftigt!




Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej igen

Det er ydersiden - altså hele huset, udvendigt.

Ok - jeg har prøvet at slibe et badeværelsesgulv med en diamant slibekob på en vinkelsliber, og ja - det støver helt enormt, og er rigtig ukomfortabelt, så jeg kan levende forestille mig at det må være noget af en opgave at gøre i hånden. Det vil dog undre mig hvis det virkelig er den nemmeste metode - om ikke andet må der da findes noget man kan sprøjte på som blødgøre/opløser malingen, så man efterfølgende kan højtryksspule det? ..

Hvordan foretog du pudsningen, var det i hånden? - for jeg har set på den sprøjtepudser der bliver henvist til længere oppe i tråden, og det ser jo enormt nemt ud at anvende sådan en.

I øvrigt er det jo som sagt til udvendigt, så man kan nok accepterer et grovere resultat end hvis det havde været indvendigt.

/Morten
Ja der er selvfølgelig en nemmere måde at fjerne det gamle med, det kan gøres med en sandblæser men det er en dyr måde at gøre det på. Ja jeg pudsede det i hånden trak det på med et stålbræt og pudsede efter med filt pudsebræt. Det går ret hurtigt hvis man er 2 til det den ene svummer og blander puds.Og den anden filser/pudser. For som tveskæg skriver så tørre det meget hurtigt.
Ideen med at trække fliseklæber på før den pudses er også brugbart da den ikke vil suge samme mængde vand som gasbetonen.

Du kan sagtens lave en meget fin overflade udvendig også.

Den sprøjtepudser jeg henviste til tidligere er sikkert ikke ret nem at bruge men det laver en ru overflade og kan man li den er det bare derudaf. Personligt er jeg mere til en hel glat overflade. Men valget er dit.

Prøv at smide et billede af din vægge så er det nemmere at gi et bud på hvad kan gøres

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også