Hvor ville i ligge rørene?

Hejsa Alle

Det er ved at være planlægning af rørføring tid.

Gulvene bliver opbygget med 220mm styrolit + 150mm styrolit + 100mm armeret beton med gulvvarme slanger i.

Hvor ville i trække kold og varmtvandsrørene i den sammensætning? Imellem 1 og 2 lag styrolit? eller skal man smide det kolde vand helt ned til jorden, og på den måde sikre at der hele tiden er koldt vand?

Og hvad med varmerør fra fyret(ikke gulvvarme pexerne self )? også imellem styrolitten eller?

Hvad siger de kloge?

Mvh
Morten


Mvh

Morten

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville smide dem ned i styroliten.

Da jeg byggede vores tilbygning på 83m2 sidste år, lagde jeg koldt og varmt vandt imellem de to 150mm styrolit plader der ligger i gulvet. Jeg skar simpelthen kanaler i styroliten med en kniv. Selvfølgelig ligger koldt og varmt med passende afstand og isolering imellem.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nej.
Det du gerne vil have ud af din vandhane er varmt vand. Så meget varmt vand som muligt. Så hurtigt som muligt. Og med så kort ledningsstrækning som muligt. Fra vandvarmeren.

Derfor isolerer du omhyggeligt din(e) varmtvandsledninger således at de ikke afgiver varme til omgivelserne under vejs.

Varmtvandstemperaturen er ca. 55 - 65 gr, (så vidt jeg husker). Fremløbstemperaturen for gulvarmen er max 30 gr.

I øvrigt isolerer du osse omhyggeligt koldtvandsledningerne.

Men jeg tror nu ikke at det i det hele taget at det har den store betydning hvor de vandrør ligger. Blot de ikke kan fryse om vinteren.

10-4 så ligger jeg dem imellem styrolit lagene, så bliver de ikke isoleret meget bedre Mange tak for jeres svar

Mvh

Morten

Sludder - De kolde vand rør under isoleringen og de varme dito over. Holder du varme rørene over isoleringen er der ingen grund til at isolere dem, da de jo så giver varme tilskuddet til boligen.
Der vil aldrig forekomme frost under isoleringen... med mindre solen går ud en dag.
Formålet med vandrørene er at få varmt vand i hanen. Ikke at opvarme boligen. Rørisoleringen sikrer højest mulig temperatur ved tapstedet. Hvv. koldt vand.
Her må jeg give hpox ret. Det vigtigste er at få det kolde eller varme vand frem til tappe stedet hurtigst muligt og dermed spare vand, ikke køle eller varme huset. Hvorfor det er vigtigt at de er godt isoleret. og har en passende afstand indbyrdes. Det er altid at anbefale at isolerer rørende frem til tappestedet. Hvilket i sidste ende vil betale sig hjem i mindre vandforbrug.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Ja men hvis de ligger imellem hhv 220 og 150mm styrolit, så må det vel være nok? for det varme altså. Det kolde kan jo godt ligge ved jord, der kommer det jo alligevel ind fra

Mvh

Morten

Ja rigeligt - det er kun krakilere i små sko uden praktisk erfaring der giver sig til at kloge sig på den slags.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis