cylinder foringer

Hej Alle. 
er der nogen der har kendskab til hvilket materiale der vil egne sig godt til at fremstille nye foringer til vores motor. har selv undersøgt sagen og er nået frem til at det "originale" er hvad fabrikken kalder "centrifugal gods" hvilket ikke hjælper meget. motoren er en saltvandkølet motor og blokken er fremstillet i en form for støbegods og det ser det umiddelbart også ud til at cylinderne også er. har så undersøgt div steder på nettet og fundet frem til at gg30 støbejern skulle være sejt og stærkt modstandsdygtig over for korrosion? er der nogen der ligger inde med andre oplysninger. eller kan bekræfte at vi ikke er helt på vildspor.

mvh Rasmine
Hej Alle.  er der nogen der har kendskab til... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Materialer til foringer for en ældre motor....

Jeg tænker straks på dels fabriukanten, og ellers på det sted i DK hvor der virkelig findes noget ekspertise omkring renoveringer af motorer... Både stationære og skibsmotorer, specielt de helt gamle og ellers helt umulige opgaver løses af en flok frivillige entusiaster... De kan lidt mere end det almindleige fadervor omkring motorer og renoveringer.
Det er naturligtvis Motorsamlingen på Djursland (tæt på Grenå) jeg tænker på. www.motorsamling.dk

Ring til dem og hør om ikke de kan komme med et rigtig godt råd....

Ellers er der jo også skibsmotormuseet de kan også tænkes at vide noget, eller måske ligge inde med en forring der kan købes, byttes for andet gods til skibsmotorer.... www.skibsmotor.dk

MVH Njord

MVH Njord
jeg har selv stået i samme situation med en forig til min båd, det endte med at jeg købte en brugt til 10000 kr

dr_Lyn
hej igen.. Ja, jeg beklager den lange reaktionstid, men sagen har været sat lidt på standby. Har fået fremskaffet et stykke rør, i strengstøbt gods kvl. GG-250. så der er "bare" bearbejdningen der mangler, og selvfølgelig opsamling og det store øjeblik- opstart..
skal nok se om jeg kan huske at smide en video... takker for hjælp..
Rasmine
ja ville også hellere end gerne købe nogle nye, hvis det ikke var fordi jeg gerne ville lave det selv. materialet er strengstøbt, hvilket giver den samme struktur som centrifugal støbt. 
regner med at hone foringerne til omkring en ra på mellem 0,05 og 0,1??
Annonce

Ja strenggods plejer, at være særdeles finkornet, og uden støbehuller.

Nu skal du ikke hone overfladen, i cylinderen alt for glat, der skal være plads til en oliefilm, så stempel/olie-ringene ikke skraber det hele af.
Men du har jo nok set en ny honet cylinder, så du ved hvordan hone "mønstret" bør se ud.

Det vil være en fordel, hvis du har både en trepunkt og en to punkt måler, så du kan kontrolere, den indvendige diameter, for trekant og ovalitet formfejl i udboringen.

mvh jens


 

 

Hej
Hvordan går det med cylinderforingerne, har du fået dem lavet?

mvh jens


 

Hej Rasmine!

Hvordan gik det foringerne til din Marstal?

Jeg er i samme situation mangler en til min 5hk Marstal.

Mvh

Poul



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også