cylinder foringer

Hej Alle. 
er der nogen der har kendskab til hvilket materiale der vil egne sig godt til at fremstille nye foringer til vores motor. har selv undersøgt sagen og er nået frem til at det "originale" er hvad fabrikken kalder "centrifugal gods" hvilket ikke hjælper meget. motoren er en saltvandkølet motor og blokken er fremstillet i en form for støbegods og det ser det umiddelbart også ud til at cylinderne også er. har så undersøgt div steder på nettet og fundet frem til at gg30 støbejern skulle være sejt og stærkt modstandsdygtig over for korrosion? er der nogen der ligger inde med andre oplysninger. eller kan bekræfte at vi ikke er helt på vildspor.

mvh Rasmine
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Centrifugal gods er støbt mens det centrifugeres, således at der undgås huller i godset, og det er tæt, så kompressionen ikke forsvinder ud gennem godset.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvad er det for en motor ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen,
@ lynes. ok, havde nok en formodning om at det var noget i den stil da støbegods tit er noget porøs, men hvilken kvalitet skal man vælge. har dog lige fundet ud af at min gamle klassekammerat er ansat som salgstekniker på Dania A/S, så han skal da kontaktes i morgen...:-)
@shortcut- det drejer sig om en marstal f2 10 hk.

Tasso laver forskelligt strengods, der er ret finkornet i strukturen, og rigtig bearbejdnings venligt.
Om det er velegnet til cylinderforinger, kan du få svaret på her.
send dem en mail

www.birn.com/artikel/A/S-Tasso.html

mvh jens


 


 

@ je__ns, ja det ser nu heller ikke dårligt ud, og en meters længde er rigeligt. takker for link.:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Materialets egenskaber er af stor betydning. Cylindervæggen skal jo smøres og skraberingen trække olien ned igen, og hvis overfladen er porøs, selv om det er ganske lidt, så vil der afsættes olie, som skraberingen ikke får med ned, vil du få et olieforbrug, som ikke er ensigtsmæssigt. Så brug du hellere det foreskrevne.
Der er eller ikke noget eksempel hos Tasso på anvendelse, som lejer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har en bog der siger at foringer skal være i perlitjern og at løbefladen skal have en hårdhed på 190-210 brinell så skulle sliddet ligge på ca 0,1-0,2 mm pr 2000 køretimer, der skulle ikke være forskel på foringer til saltvand og ferskvand, men man kan jo male dem, eller evt. flammespray-galvanisere dem. Hvis det var mig ville jeg finde foringer der var for lange/store udv. og dreje dem ned til de mål man skal bruge, det må være hulens meget nemmere, man kan jo lave nogle stykker så kan man jo skifte når de er tæret igennem efter 40 år ! var det evt. en ide at give de originale foringer en gang flammespray for at genopbygge dem og en gang hårdtkrom på indersiden, det ville også være nemmere/billigere.

Dr_Lyn
Tror du ikke det nemmeste er at kontakte finn fra Motorfabrikken Marstal han har dem på lager (Måske en lidt dyr løsning)
Alternativt ville jeg høre als cylinderservice da det bla er her Moterfabrikken køber reservadele ;-) ssshhhhh (det er nok noget billigere)

En sidste mulighed er at købe en brugt marstal og så rippe den for reservedele, de er tit til salg til billige penge ;-)

Det er i hvert fald det jeg ville gørre men mine kunstskaber rækker heller ikke til selv at gå i gang med en sådan fremstilling.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
@Dr_Lyn: Perlitjern siger du, ja men er det ikke kun en betegnelse for strukturen i metallet jvf. http://www.fagteori.dk/materialelaere/varmebehandling-af-staal/jern---kulstofdiagrammet/perlit.aspx, men der er jo flere hensyn at tage bl.a. udvidelse og modstand overfor korrosion, hårdheden er dog en ok oplysning.
@anderbr: he he jo har skam også snakket med den kære Finn, og han kom også med et tilbud for 2 foringer, o-ringe, stempel ringe, og pakninger incl. moms pis og kvitering og 10% rabat ialt 9050:-( men det er lige i overkanten af hvad voress budget kan klare. vi roder jo stadig med en over 50 år gammel motor.
desuden er vi jo med i gruppen Lav-Det-Selv:-)

Jeg synes 9000 er dyrt hvis de er tæret igennem er det noget skidt.
men jeg synes du er på rette spor, der er nødt til at være en smule vedhæng for olie ellers smører du ikke så skuffer du, der vil altid være et lille olieforbrug i og med at den smørefilm som ligger på cyl væg vil bevæge sig op i forbrændings kammer og forsvinde op til det andet CO2 som truer planeten.
Der må da et eller andet sted på nettet ligge materiale spc på de foringer ellers skulle det gerne stå på produktions tegnninger hvis du kan score dem et sted
varmeudvidelse hårhed og struktur er vigtigt
jeg har kun prøvet dette på en 5 gear kreidler det gik fint.
Man honer osse for at lave slibespor til smørefilm ikke for at fjerne ovalitet!
du kan sagtens dreje en foring selv det kan jeg ikke se er et problem.
ellers spør jysk teknoloisk de skal så sikkert have stemplets middelhast osv
er du maskinarbejder burde dette projekt være straight forward

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også