egetræs-propper

Hej..
Mit spørgsmål er måske lidt "off-topic"..men jeg vover alligevel det ene øje.

Altså..Vi ska ha os en terrasse i galvaniseret stål.

Gulvet skal laves af egetræsplanker.

"Dækket"( gulvet ) monterer jeg ovenfra.. A4 rustfri skruer som forsænkes..og for at fuldende synet vil jeg sætte propper i til sidst.

Jeg kunne købe mig et propbor...men faktisk syns jeg det er ret dyrt..og dernæst er det op mod 500 propper jeg ska bruge..det tager lang tid..så alt andet lige ville det være nemmere..sikkert osse billigere.. og hurtigere at købe propperne færdige..

Men..jeg kan ikke finde egetræspropper nogen steder på nettet..alle andre træsorter kan jeg finde men ikke eg. ( jow dvs de findes til "indendørsbrug" hva der så menes med det!!)

Er her nogen som ved hvor jeg kan købe en pose propper..i eg??

Takker!!

Henrik H 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv hos den nærneste bådebygger

tveskæg

 

Lav Det Selv:Biltema har et sæt med 6,10,13 og 16 mm til 55 kr. De er OK
Brug en borestander så har du hurtigt 500 pæne propper, og så bliver det samme træ som du ellers bruger.
Hej Henrik
Hej
Takker for alles svar..

Je_ns's link gav pote..det var præcis hvad jeg søgte. Tak for det!!
Jeg køber en pose med 500 styk propper.
Og så er den pot ude... ;o)

tør man spørge, hvorfor Egetræ ? det er jo ikke en træsort, som egner sig til at være ubehandlet eller olieret.

Det er også en af de træsorter, som ændrer sig mest fra våd til tør og visa versa.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Ja det tør du godt,lynæs..

Jow det er skam meget enkelt elle hur??

1. Fordi jeg syns egetræ er smukt
2. Det er stærkt! (Tænk på den danske krigsflåde for 200 år siden..den blev bygget af egetræ!!)
3. Jeg ka godt li at det er dansk..og det træ jeg ska bruge til min terrasse..det er et sted mellem 150 og 180 år gammelt
(Historiens vingesus!!)
4. Ved at købe dansk egetræ støtter jeg et (næsten) lokalt savværk..og belaster ikke handelsbalancen.
5. Jeg føler jeg gør noget for miljøet..kort transporttid bl.a

Og så ku jeg godt tænke mig at vide hvad du bygger din kommentar på.."det er jo ikke en træsort, som egner sig til at være ubehandlet eller oliere"
Jeg har liige fundet et par henkastede artikler som...øøh..i al fald ikke giver dig ret..og dermed ikke sagt at JEG har ret!!



"Egetræ indeholder garvestoffer, der i kombination med træets opbygning og cellestruktur bidrager til en lang holdbarhed. Egetræ kan f.eks. stå ubehandlet i op mod 50 år, men er til gengæld så dyrt, at det aldrig bruges som facadebeklædning."
Kilde: "Bolius"

"Vi producerer gulv til udendørs brug af nordisk egetræ.
Eg er en af vore mest klassiske træsorter, som har en naturlig høj modstandsdygtighed mod vejr og vind tilpasset vort nordiske klima. Egetræ tåler udendørs brug ubehandlet eller olieret. Træ er et fleksibelt materiale, som kan bearbejdes og behandles på mange forskellige måder for at få forskellige udtryk."
Kilde: Södra Interiör.

Jeg bygger det på erfaringer med træbåde.
For at ta' pkt. 2. Skibene blev kraftigt tjærede, for beskyttelse.
alle andre punkter er jeg enig i.
Men det er min erfaring at det meget let misfarves hvis det ikke beskyttes meget, og det resulterer så i en masse vedligeholdelse, eller man kalder det patina.
måske du skulle prøve at kontakte fyra vindar, som er leverandør til mange former for træbeskyttelse.

vægbeklædning står da vist lodret, så vandet løber af.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok..jeg ser hva du mener.

Meeen..de tjærede vel ikke hele skibet til..hehe.

Nå..men misfarvning er vel som man tar det..MIN ambition omkring egetræet på min terrasse er IKKE at det ska stå som nyt træ i al evighed...netop derfor gik jeg specifikt efter træ som kan tåle vind og vejr ..ubehandlet..!! I princippet kan al slags træ være ude året rundt..og så snakker vi mere eller mindre holdbarhed..hvor lang tid går der inden træet "forsvinder"??

Jeg er overbevist om at egetræet holder min tid ud..behandlet eller ubehandlet.. med patina til følge.

Jeg kender godt "Fyra Vindar"..et meget udmærket sted..fine varer ..som jeg er helt overbevist om er top-kvalitet.
Og når sandheden ska frem..og det skal den..så var jeg meget tæt på at købe træ-tjære til mit projekt.
Men..lynæs...jeg har i mange år tilstræbt at slippe nemt om ved løbende vedligeholdelse..netop med sigte på at jeg ikke skulle bruge alt min energi på at male og pudse og luge og feje og fortsæt selv listen.

Ja det er så sandt så sandt at vægbeklædning står lodret og ja så løber vandet af..men snakken gik da vist mest på om egetræ kan tåle at stå ubehandlet ude i vind og vejr..og det er jeg bombesikker på at det kan..

Er der ikke osse forskel på om egetræet påvirkes af saltvand eller regnvand?
Jeg tænker lidt på garvesyren og saltvand??

Iøvrigt siges det at der kan skabes en eller anden form for kemisk forbindelse mellem galvaniseringen og egetræet..
Så der ska murpap mellem galvaniseringen og træet.

Et problem på ubehandlet træ er alger, her kan du måske bruge det samme, som jeg bruger på teak, " Rodalon " så kommer de ikke.
Generelt rådner træbåde fra oven af og ned, regnvand er hårdere ved træet, men det kan muligvis også skyldes solens indvirkning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også