Dampspær mellem flamingo og beton?

Hej

Der er delte meninger, mellem mine erfarne håndværkere der hjælper med vores byggeri.

Vi har netop gravet 40cm ud til lægning af 2x 150 mm sundolit, dette lægges ovenpå sand vi fik at vide skulle gøres ordentlig kompakt ved at vande det grundigt.

Vi havde tænkt os at lægge det sådan (I lag fra bund til top)
Trægulv
Beton
Gulvvarme
Rionet
300 mm sundolit
JORD / vandet sand

Nogen mener at der skal (bør) lægges en dampspær mellem flamingo og beton?

Altså sådan i stedet:
Trægulv
Beton
Gulvvarme
Rionet
Dampspær
300 mm sundolit
JORD / vandet sand

Hvad mener i om denne sag? Jeg vil jo gerne gøre det så godt som muligt...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg har lige støbt gulv min rækkefølge er.   Men er ikke expert men min murer sagde at det var sådant, men der er noget med en radonspær det er i min flamingo så måske der er noget husk at lukke op af væggene mod radon
 

trægulv 

dampspær 

beton 

gulvvarme 

rionet 

280 jackon super eps 60 den svarer til 350 mm isolering så skulle jeg ikke grave så meget den er også kabilarbrydende 

sand 

Det er sådant jeg har fået afvide det skulle laves, og det håber jeg er rigtigt ellers er det sku trælst


 

Skrevet af blackbird på 29 aug 2011 21:28

jeg har lige støbt gulv min rækkefølge er.   Men er ikke expert men min murer sagde at det var sådant, men der er noget med en radonspær det er i min flamingo så måske der er noget husk at lukke op af væggene mod radon

Det er sådant jeg har fået afvide det skulle laves, og det håber jeg er rigtigt ellers er det sku trælst


Hej blackbird

Ja det er også Radonspær jeg har fået at vide at det skulle være, men jeg har hørt at det skal være mellem isoleringen og beton...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Hej The Buzz
Du skal altid placere dampspærren så tæt på den varmeside som muligt, ellers bør der laves beregning for om der er chance for fugt. Men du kan finde tegninger der hjælper et godt stykke hen af vejen på www.mur-tag.dk, et eksempel kunne være dette http://www.mucdesign.dk/detaljer2006/filer/pdf/M1SD2.pdf

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Annonce
Hej Peter Vester

Ville du anbefale at jeg lægger en dampspær eller lignende på flamingoen, men under beton? Og samtidig en dampspær / radonspær under trægulvet?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Dampspærren skal bare ovenpå den færdige beton. Støbt beton med svindarmering på 10 cm betragtes som radontæt. Du skal dog normalt have ført radonsikring fra vægge og ud på gulv.

Dampspærren under trægulv er mest for at sikre dit trægulv mod evt. restfugt i betonen.
Jeg ville til at skrive et svar, men kunne ikke have skrevet det mere rigtigt end pilehave

Hvis du placerer dampspærer under beton, så kan restfugt i beton kun komme væk opad og altså op i dit trægulv = meget skidt. Du må i hvert fald ikke placere 2 dampspærer som du skriver- så lukker du fugten inde i din beton = skimmel.

Beton er radontæt som jeg ved ja. Bare husk radonspærer langs muren.

Evt. damp vil vel heller ikke "forsvinde" nedad i bygningen - vil det ikke op?? Eller tager jeg fejl?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja, der skal kun laves radonspærre i kanterne, hvis det er en armeret betonflade.

En FUGT spærre skal lægges ovenpå betonen hvis det er fugtfølsomt gulvbelægning, er der ikke fugtfølsomt, så skal der IKKE være en fugtspærre.
hej thebuzz nu fik jeg afvide at den isolering jeg købte var radonspæret, så da jeg havde lagt rionettet lagde jeg en radon spær op af min væg bag den kantisolering som jeg brugte 20mm flamingo og min murer sagde at det var fint, men som de andre skriver, ved jeg ikke om betonen er radon spær i sig selv.

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis