3 lamper i samme udtag? Hvordan mon det? Med ammehjerne!

Hejsa.

Er så helt ny herinde, men håber nogen kan hjælpe med dette sikkert indlysende problem.

Jeg er godt nok håndværker, men kvinde og i en helt anden branche, så hav tålmodighed...

Jeg skal sætte tre ens lamper op på linie i mit køkken; derfor vil jeg gerne have samlet de tre ledninger under en skjuler inden een ledning føres over til udtaget.

Det er vel noget med det jeg tror hedder samlemuffer (som jeg tror er de der skummemælksfarvede legoklodser)? Jeg forestiller mig at den og skjuler sidder over midterste lampe, hvorfra en ledning går til hver side og endelig en over til udtaget.

Nu er det sådan at jeg har skiftet ledninger på lamperne til sådan noget funky farvet textil-ledning. MEN de afisolerede kabler indeni tekstilledningerne har ingen farver. Betyder det noget? Eller er det bare en den ene vej og en den anden vej?

Jeg har jo så også bare mokket dem tilfældigt ned i fatningerne, men der er vel heller ingen kørselsretning på sådan fatninger? Men bliver det et problem når de samles?

Har altså rodet med lamper før, men kun en af gangen...

Jeg kan sgu ikk lige gennemskue det! Måske kaldes det ammehjerne?

HJÆLP

mvh Balboa

Handy-wanna-be-woman in heels

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Farverne i lampeledningerne betyder ikke noget. Det har jo heller ingen indflydelse, hvordan du vender et stik til en lampe i en stikkontakt.

Du skriver, at dine lamper skal side på linje. Har du overvejet at sætte dem i en strømskinne i stedet for at samle ledningerne? Nok smag og behag - personligt synes jeg det er pænere. Kig evt. på Ikeas sända serie: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60131692
Hej Balboa.
SBEi A.6 foreskriver at der maksimalt må samles 2 tilledninger i en udløbsroset, såfremt det er forsvarligt udført (§521.8.3). Jeg har ikke kunne finde noget omkring samlinger af tilledninger/lampeledninger under en skjuler - og herfra videre til et roset. Jeg tror som sådan, at din løsning er lovlig nok (i hvert fald ikke ulovlig). Bare husk at aflaste dine ledninger, så der ikke er træk i samlingerne! Dette gøres bedst med strips, f.eks. ved at stripse ledningerne omkring ophængningskrogen til midterlampen.

muffe: Den mælkehvide legoklods du beskriver, lyder som en kronemuffe. Den er såmænd fin nok, men jeg tror du kan få pladsproblemer i denne. Se om du kan skaffe en dobbelt samlemuffe i stedet, dem er der masser af plads i! En god idé ved montering er at sno kobbertrådende om sig selv (i hver ledning) for hertil at sno alle ledningernes kobber sammen til én - så er du sikret en optimal forbindelse. Og overspænd ikke skruen i muffen.

ledninger og fatninger: Jeg går ud fra, at der kun er 2 ledninger i hver lampeledning. Det er lidt uheldigt at fabrikanten ikke farvekoder ledningerne. For i realiteten bør fasen monteres i bunden af fatningen og nullen (den blå) i siden/gevindet. På den måde er fasen længst fra evt. pillefingre der skulle komme i fatningen. Men når ledningerne ikke kan identificeres, vil sådan en tilslutning være 50/50 om fasen havner i bunden eller i siden af fatningen.. Men hvis der kun er 2 ledninger (fase/nul) så skal strømmen nok finde vejen

ps. andre elektrikere der har kommentar til samling af lampeledninger under en skjuler?
Ja du bør ikke have mere end 2 i samme lampeudtag. Evt. før en ledning i gemmen alle lamperne også 1 ind i lampeudtaget. Problemet løst.

- Elektrikkeren

Lige nu bliv røgfri med en e cigaret

Det er ikke tilladt at sløjfe en tilledning videre, d.v.s fra udtag til lampe1 til lampe 2 til lampe 3 går ikke og fra udtag til samling under roset går jo så heller ikke.
Som før nævnt er det heller ikke tilladt at have mere end 2 tilledninger i et udtag, så hvis man er regelrytter er det faktisk ikke muligt at tilslutte de tre lamper lovligt.
Men hvis du spænder dine samlemuffer ordenligt og aflaster dine ledninger godt evt. med strips så det ikke lige kan hives fra hinanden igen, er der hvis ikke noget sikkerhedsmæssigt der gør at du ikke kan bruge en af de foreslåede løsninger

trikker4700
Hej elektriker

Jeg har lige talt med en fra sikkerhedsstyrrelsen for at være helt sikker på hvordan reglerne er på området da man jo ser mange kreative løsninger

Sikkerhedsstyrrelsen siger at det ikke er tilladt at sløjfe videre fra lampe til lampe med en 3x0.75 lampeledning da det skal være fast installation

en lovlig løsning ville være:

3x0.75 fra lampested til den første lampe og derefter fast installation i 1.5 mm2  mellem de efterfølgende lamper hvis lamperne er forsynet med klemmer beregnet til vidresløjfning. Og da det er fast installation er det jo aut. elektrikerarbejde

Trikker 4700

I er vist begge ude på et skråplan. Du må ikke sløjfe fra en lampe til en anden lampe med tillledninger med mindre lampen specifikt er bygget til det. Derudover må du heller ikke gå fra den faste installation til en tilledning og så tilbage til fast installation (med en enkelt undtagelse når der laves lavvoltbelysning).
Hej Allesammen

Tak for mange svar. Blev klogere og også lidt forvirret... Kender ikke lige verbet at sløjfe (fra en lampe til en anden)...

De sidder nu fint med en "legoklods" og lyser alle. Syntes at der var ok plads i klodsen til alle tre kabler.

Er ikke helt sikker på at jeg forstår det med det evt ulovlige i at have tre lamper. Har en gammel lysekrone med seks lampetter på hvor jeg engang måtte udskifte nogle ledninger. Og princippet er vel det samme... Den er så muligvis top-ulovlig? Nå, men pæn og lyser fint...

Tusind tak igen, det er godt nok effektivt det her forum.

Kh Balboa

Handy-wanna-be-woman in heels

En lysekrone er en lampe uanset hvormange fatninger/pærer, der er i den.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis