massive træplader

Hej.

Er der nogen der ved, hvor på sjælland man kan skaffe nogle massive træplader.
Birk kan jeg få hos den lokale, fyr slår sig...
Så jeg er ude i noget æble, ask ect...
Gerne i 122 cm x noget god længde.

Jeg er gået i gang med en større produktion af kasser med svalehalesamlinger, og har købt birk og østen MDF, som ifølge sælger ville være godt.
Mdf'en splintre bare den ser en overfræser.

Pladeforhandler må meget gerne ligge på sjælland.

På forhånd tak, og god weekend

Martin
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du bruge Vandfaste plader? (Trailerplader)

KIMICH Entreprenørvirksomhed.
www.kimich.dk
[email protected]
Tlf.: +45 6015 4549

Råd og Vejledning er altid gratis og til rådighed, for gør det selv folket.

Trailerplader... nah, tror ikke de er så pæne på reolen.
Og er de i bund og grund ikke også limet plader?

Jeg har lagt mærke til, at selvom jeg bruger et spritnyt org. fræsejern fra Festool, så splintre limtræ, om det er birken eller østen MDF... den flår lige det yderste af træet væk. Tæske irriterende når man laver svalehaler.

Så jeg ville gerne have noget massivt træ.

Massive træplader ? ialfald ikke i 120 cm. brede, for hvor vil du finde træer der har en diameter på bare 130 cm. Du kan være heldig at få Eg i 40 cm. brede men så er den altså også mindst 5 cm. tyk, skæres den tyndere vil den flække med det samme.
At dine haler splintres i enderne kan skyldes flere ting, at du trækker jernet for hurtigt igennem, at selvom du køber nye jern så er de altså ikke rigtigt skarpe før de bliver slebet og sidst men rimeligt vigtigt at du har den rigtige hastighed på maskinens spindel.
Hmmm.... den med træets størrelse, havde jeg ikke lige tænkt på :-)

Nu må du lige skære den ud i pap... skal jeg selv slibe min jern når de er nye.
Synes ellers ikke at jeg trykker så hårdt når jeg fræser, den får selv lov til at æde sig igennem træet.

Det er kedeligt at det sker, men med noget trælim iblandet fint træstøv, og så ned hvor træet er væk, og jeg har en fin fin kasse...

Martin
Ud fra din meget lidt konkrete beskrivelse ser det for mig ud til at du har købt MDF og Birkekrydsfiner, har du prøvet med ganske amindelige limtræsplader, de kan købes i mange størrelser.
Annonce
Nu kender jeg ikke omtalte jern, men det er altså ret almindeligt at nye jern ikke er super skarpe. Hvis du aldrig har prøvet at slibe sådanne jern, vil jeg nok fraråde dig at forsøge. Der skal en helt speciel teknik til.
@akselj

XL byg kaldte min birkeplade for limtræs birk, og den anden for Østen MDF, hvilket jeg også har skrevet tidligere.
Jeg har interessen i træ, men kender intet til de forskellige typer af plader, det er derfor jeg henvender mig i en trælasthandel, og pænt fortæller dem hvad det skal bruges til.


@Håndværkeren

Hvem sliber sådanne jern, tænker hvis det er en speciel teknik, og ikke alle har erfaringen... hvor går man så hen?


Martin
Hej happydane.

Jeg vil meget gerne hjælpe dig med dit problem, da det lige er mit fagområde du er inde på.

Men jeg må indrømme at jeg bliver lidt forvirret af de råd og begreber din lokale tømmerhandel-sælger giver dig, de udtryk han bruger virker fuldstændig som volapyk i mine ører (som har over 20 års efrfaring inden for området), der er ganske rigtig noget der hedder østenfinér som er en finérart hvor de to yderste lag er af en oversøisk (fra østen) træart, denne har som regel et lidt rødligt udseende og er lidt finere i årestrukturen, og bliver tit brugt til synlige kontruktioner inden for byggeriet.
MDF. plader er lavet af noget meget fint sammenpresset matriale, lidt ligesom spåndplade bare meget finere i strukturen.
Limtræ er noget man bruger inden for byggeriet bla. til tagkonstruktioner og som bærende bjælker mange steder, dette kaldes også for konstruktionstræ (og jeg har til dato aldrig hørt om limtræsbirk).
Så det som din lokale sælger siger til dig svarer i mine ører som om han ville sælge dig en trykimpregneret hammer....

Dvs. at finér er flere tynde plader der er limet sammen ligesom en sandwich, limtræ er bjælker som er limet sammen af flere stykker træ og de kan være meget tykke og meget lange og bruges indefor byggeriet. Det din sælger sikkert mener er stavlimede plader, det er plader der er limet sammen af en masse stave, som du typisk ser på bordplader og hylder.

Nåh.. men så til sagen. hvis du vil lave sinker (ja det kalder jeg altså disse samlinger) i finér med en overfræser, så er det meget svært at undgå at det til en hvis grad flosser, finéren består jo af flere lag og de yderste er jo ret tynde, så hvis man skal lave sinker i finér, så skal man gøre det på den "rigtige" facon med sav og stemmejern.
Men hvis du gerne vil benytte din overfræser, så brug plader der er stavlimet, og det gør ikke noget at det er fyrtræ, for når det er stavlimet slår det sig stort set ikke, og hvis du først har samlet det til en kasse slår det sig slet ikke mere, du kan eventuelt under processen, spænde det hele sammen imellem et par plader som i en sanwich, så slår det sig heller ikke mens du er igang med det. Ellers er bøg et dejligt matriale at arbejde med, og mahogny, ahorn, eg , og mange af de oversøiske sorter er også gode, du finder nok dine farvorit-sorter når du har prøvet lidt af hvert. Hvis du mangler noget billigt matriale så tag på genbrug eller loppemarked og køb gamle bordplader eller hylder eller lignende, det er billigt og tørt og slår sig ihvertfald ikke mere.

Mht. fræserjern: så har jeg til dato aldrig hørt om, at man på nogen snedkerier sliber overfræserjern, dem køber man i en god kvalitet, og når de er sløve smider man dem væk, for at slibe disse i vinkler og kurver er vidst for dyrt i timeløn, man gør som de andre maskiner, skifter jernet ud. Men køb jern af god kvalitet, det kan godt betale sig.

Håber du kan bruge denne smøre til noget, ellers spørg til side.
Mvh. Troels

Altid dejligt at blive inspireret, altid rart at inspirere.   ;-)

 

Hvis du aldrig har oplevet at slibe fræserjern Trols, skyldes det måske at du ikke ved hvordan de slibes ? Det er ikke på de rundede sider det slibes men på den store flade. Dette gøres med en slibe diamant, den kunne minde om en fin fil, men er altså et stykke stål hvorpå der er limet diamant støv.

@Håndværkeren:
Du har da ganske ret i jeg ikke har sat mig ind i hvordan de slibes, for det gider jeg simpelthen ikke, tror mester ville blive temmelig skeløjet hvis han så at jeg brugte tid på den slags. Jeg vil, og har dog ikke benægtet at det kan lade sig gøre, og har man tiden til er det da sikkert også ganske fint. Jeg har nok i at slibe stemmejern, knive og høvljern osv. jeg behøver absolut ikke mere sliberi da jeg synes at det er noget af det mest kedelige man kan foretage sig.
I min læretid skulle vi også slibe bor, det gør vi gudskelov heller ikke mere.

Mvh.
Troels

Altid dejligt at blive inspireret, altid rart at inspirere.   ;-)

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis