Flytning af vinduer og evt. efterisolering

Hejsa
Vi har et typisk Høm-hus fra 1973, hvor vinduerne trænger til udskiftning. På en stor del af huset er der en ydervæg af mursten, mens der ved en del af vinduerne er træ og tykkelsen er noget mindre. Vi ville gerne flytte vinduerne ud, så de kommer tættere på murstenene og vi derved får lavet en dybere lysning, hvor der vil være plads til gardiner/persienner + insektnet.

Er det noget man kan? Og hvordan? Hvad skal vi være opmærksomme på?


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I skal jo dels være opmærksome på at vinduerne for nærværende er monteret i træværket.

Og om de fortsat skal være det , evt. fastgjort med beslag, skal overvejes.

Dernæst er der nok en rem hvortil overkarmen på eks. vinduer er fastgjort. Den bør også isoleres og hele eller dele af underbeklædningen skal afmonteres/fjernes.

Og umiddelbart ser vinduerne da fine ud. Hvorfor ikke nøjes med at skifte glasset? Det er deri energibesparelsen ligger.
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, vil du flytte vnduerne helt ud til kanten af den øverste række mursten !
Dette kan bare ikke lade sig gøre, da den øverste række kun er en sålbænk der kun er beregnet på at lede regnvandet ud og væk fra den underliggende mur. Den vil ikke kunne bære vinduerne og efterfølgende bjælkelag som trævæggene er bygget op omkring. Så vil i have bredere vinduskarme må i sætte nogle "hylder" op på indersiden af vinduerne. Over vinduerne kan i så montere en indvendig trækappe som gardine ect. kan hænges op i.
Tak for de hurtige svar

hpox: Vores vinduer er de originale fra 1973, de ikke er ret godt vedligeholdt - de er rent faktisk pilrådne - og utætte Så der skal nye vinduer til. Er det almindeligt at bruge beslag til at flytte vinduerne ud?

Håndværkeren: Tanken var, at de ikke skulle helt ud til kanten af de øverste sten, men så de flugter med de underste sten.

Nu er jeg jo så også nysgerrig; Vi har kigget på en omgang udvendig isolering af huset, og her blev det muligt at flytte vinduerne længere ud. Men så ville mureren måske fjerne sålbænken og mure helt op til kanten? Eller er der andre måder at stabilisere på?

Jeg havde slet ikke tænkt på at lave en trækappe, det er en idé jeg vil kigge lidt på!

Du kunne jo også lave en " voldsom " løsning, som den kamb har lavet

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/307

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er noget vrøvl med dig håndværker.

Inde bag brædderne findes en bærende træskeletvæg. Som remmen er en del af og som bærer taget. Og den røres der ikke ved.
Vinduerne flyttes kun frem til en 2-5 cm fra. udv side af murværket. Sålbænken er ikke den udv side af murværket.

Husets stabilit sikres af (alle) træskeletvæggene - og af den berømte brede HØM spånpladegangbro. (Så vidt jeg husker)
Muren er kun en skalmur.

Nu er den så igen gal med billeddokumentationen fordi det ikke kan ses hvor langt tilbage fra forkant murværk vinduerne er monteret.
Men hvis du vil fastholde facadens udtryk så flytter du vinduerne de 8-12 cm som det nok er muligt. Og l trækker træpartierne tilsvarende frem, med isolering jo. Og afslutter med en ventileret beklædning.
Som kunne være lodrette brædder som de gamle eller måske en glat vandfast X-finerplade.

Der skal arbejdes lidt med detaljerne inden vinduernes bestillse. Hos den lokale tømrer - som osse kan lave alt det øvrige atbejde.

Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 18 aug 2011 06:17
Hva ska æ si - Æ boll fra Koberg

Det må du gerne 

På firmaets vegne takker jeg for dit reklame indlæg. 

Håber ikke det er strid med nogle paragraffer på LDS

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvilke slags vinduer har du tænkt dig at købe?

Der findes rigtig mange gode leverandører af vinduer på nettet.

Er de gamle vinduer ved at være trælse? Få 30.000 kr. i tilskud til nye vinduer? Det er nemt at finde en dygtig tømrer på udskiftningafvinduer.dk.

 

@Preben DK1
Der findes hulemig osse rigtig mange dårlige leverandører af vinduer på nettet.

Din hjemmeside ligner snesevis af andre der kun har til formål at etablerer kontakt til sagesløse private bygherrer.
Tilbudende er på det nærmeste værdiløse og er ikke på nogen måde juridisk bindende for tilbudsgiver.
Desuden fremstår det som et salgsargument at tilbudet er gratis. Hvilket ALLE tilbud i byggebranchen er og har været de sidste 40 år.

Det du kan leverer - PrebenDK1 - er udelukkende og i bedste fald varm luft.
Der findes ikke et eneste godt argument for at kontakte dig.

@hpox: Tak for svaret. Det er korrekt at murstenene blot er en skalmur, og at det er konstruktionen inden i muren, der bærer. Det er nogle hurtige billeder, men jo, vinduerne skal blot flyttes nogle cm ud. Måske så man kunne putte 75 mm isolering ind. Jeg ved slet ikke om det kan betale sig at efterisolere der?

Og du husker korrekt mht Høm-spånplade-broen

Mht udvendig beklædning er jeg ude i noget med så lidt vedligehold som muligt - måske fibercementplanker eller glatte plader af en art. Det samme gælder for mine gavle, der skal skiftes inden for de næste år.

Vinduerne bliver næsten helt sikkert med alu udvendigt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis