Faskine

Står og skal til at anlægge en faskine og er lidt i tvivl mht om jeg skal etablere den med bio blokke eller kassetter...
Faskinen bliver etableret under en urtehave hvor den tungeste trafik bliver når jeg tramper rundt deromme, evt spændt bag en fræser for at få lidt fremdrift :-p

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloa...04976.html

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloa...82597.html

Der er minimal forskel i pris og blokken står til at kunne afvande ca 25m2 og kassetten til ca 29m2...  men er der nogle fordele ulemper ved de to alternativer eller kan det være totalt ligemeget?

Håber der sidder nogle eksperter der kan hjælpe :-)

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv 2 faskiner under græsplanen, begge lavet med wawinkasetter.

Jeg tror at det er udnerordnet mht hvilken du vælger. Jeg tror du selv skal skære ud til rørindføringen i bioblokken (så vidt jeg husker). Mht afvandingen, så er de opgivne m2 der kan afvandes set i forhold til optimale bundforhold. Har du meget ler så skal su dobble antallet af kassetter. Du skal altid have en brønd (med sandfang), der løber over i faskinen ellers vil faskinnen stoppe til og så skal du til at grave den op igen og tømme den for sand og skidt.
Tak for svar. Det var også lidt det jeg regnede med.. Så bare et spørgsmål om det bedste tilbud på det givne tidspunkt... Rørføringen, sandfang og fiberdug er jo ens for begge løsninger så det var jeg opmærksom på... Det var bare at halvdelen af de steder jeg havde læst var det med bio blokke og den anden halvdel med kassetter...

Har en del ler i jorden, men ved også at der er et sandlag et stykke nede... kan bare ikke helt huske hvor langt jeg skal ned for at finde det... men da jeg bor ret højt med en stejl skråning 10 m nord for huset så tvivler jeg på at jeg støder i grundvand de første par meter jeg graver ned... men ellers så er jeg opmærksom på at faskinen skal dimensioneres lidt større når det er lerjord og at der godt kan gå et par før faskinen så at sige sætter sig og vandet får lavet kanaler i leret til at trænge væk fra faskinen så den fungerer optimalt.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

I min 2. faksine smed jeg 2-3 sække leganødder under blokkene (uden på dugen) for at sikre en buffer, da der var en del ler. Jeg har i de snart 9 år denne faskine har på bagen aldrig oplevet problemer med at tage alt vand selv fra de mest vilde skybrud (ved skybrud så havner meget af vandet også uden for tagrenden og nedløbet fordi der er så meget tryk på. Jeg har ca. 25 pr. hælding på de tage jeg afvander).
Hej Don John

I stedet for at vælge en af de 2 nævnte typer ville jeg vælge en der senere kan spules som fx

http://www.nyrupplast.dk/Doc/Brochu...ochure.pdf

Så har du stadig en faskine der virker om mange år.
Annonce
kan da godt se der kan være fordele i systemet ved større faskiner Jeppe, men umiddelbart så er de noget dyre, og til et mindre faskineanlæg med 3-4 blokke, så vil det vist alligevel være for forholdsvist dyrt at få spulet det igennem....

må dog sige at jeg slet ikke kendte systemet og at det da ser ret praktisk ud til større anlæg, omend det er noget dyrere pr blok (og jeps, tog højde for afledningsmængden så sammenlignede med halvblokke som afvander ca 30m2 så vidt jeg kunne se)

men trods alt mere professionel løsning end et forslag jeg fik fra en kammerat der i sjov sagde at jeg bare kunne tage en masse ølkasser og lave huller i siderne på med et kopbor og så smide en række ned af dem :-p
på trods af at det jo var en dejlig billig løsning (sådan noget kan vi jyder jo godt lide...) så er kasserne vist ikke helt stærke nok til at kunne klare belastningen fra jorden og evt let trafik ovenpå...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Han er ikke helt dum din ven. Lavede faskine med ølkasser for5 år siden som midlertidig løsning, de virker fint endnu. Gravede en meter ned lagde fibertex og seks ølkasser på hoved ( tre i længden, to i højten), foldede fibertexen op omkring kasserne og fyldte jord i siderne, hældte lecanødder i foldede fibertexen omkring toppen, monteret afløbsrøret og fyldte hullet op. Du behøver ikke bore huller, lad røret komme ind for oven og pak det godt ind i fibertexen så der ikke kommer jord ind i faskinen, så kan kasserne også sælges igen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis